Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-08, 17:50
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard beslutsångest

Jag har drabbats av beslutsångest. Redan i slutet av sommaren förra året bestämde vi oss för att besöka Sporaderna vid årets resa. Dels för att vi varit sugna på Skopelos och Alonissos så många år, men valt Kykladerna för att barnen varit små, dels för att vi var sugna på att kombinera med fastlandet under några dagar. Pelion ser ju superfint ut. Allt klappat och klart! Eller... igår började jag plötsligt snöa in på Fourni, Lipsi, Agathonissi, Ikaria! Har nu djup - och inte helt oangenäm - beslutsångest. Missar vi "småö-känslan" om vi väljer Sporaderna? Runt Sporaderna finns ju ingen sådan "småö". Hjälp! Vilket härligt lyxproblem. Vi har ca 15-18 dagars luff i Grekland innan vi drar vidare. Familjen består av två vuxna och två helt orädda och väldigt resvana barn, 5 & 7 år gamla.

Sitter någon på argument som jag borde ta del av?

Hjälp!
Bea
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 18:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: beslutsångest

Det enda argument jag kan kan komma på är att de tre öarna i Sporaderna är sinsemellan väldigt olika och att det är mycket lätt att ta sig emellan dessa....de är otroligt gröna och vackra och vattnet ÄR underbart....Tror nog det är billigare också! Vi bodde kanonfint med dubbla terasser på Skopelos för 25 euro per natt i slutet av juli...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 18:51
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Skopelos är en helt underbar ö! Där är grönt och vackert, vattnet är kristallklart och Skopelos by är SÅ mysig! Ett minus när man har mindre barn är kanske att det är grus- och stenstränder och långgrunt är det inte någonstans, vad jag minns.
I somras var vi på Ikaria och Fourni och föll pladask även för dessa öar. På Ikaria har ni härliga sandstränder och där finns mycket att upptäcka. Fourni är en liten pärla, så gemytligt och så otroligt trevliga människor!

Svårt att ge råd här... ni blir nöjda vilken rutt ni än väljer.
Om jag var som ni skulle jag nog ändå hålla fast vid den ursprungliga planen och spara de andra öarna till nästa år. De finns ju kvar!!

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 19:27
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Skopelos og Alonissos og flotte øer, som jeg gerne anbefaler. Pilion er nok et af de smukkeste steder i Grækenland. For mig er østkysten det bedste. Der er grønt og meget frodig, og der er lange flotte sandstrande og små idylliske byer.

På pariret er det let at kombinere Sporaderne med Pilion. Men "infrastrukturen" er ikke den bedste. Der går både/færger regelmæssigt fra Sporaderne til Volos. Men at komme videre er ikke let. F.eks. går bussen til landsbyen Agios Ioannis (på østkysten) to gange om dagen (kald det skolebussen). Hvis I lejer en bil, er der selvfølgelig meget mere frihed. Er I indstillet på at leje bil, er det en god kombination.

Ellers er der nok at se på Pilion i 10-18 dage. Måske skulle det være to separate ture.

Mette
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 20:17
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Åh vad jag tycker om Kalimera, så många engagerade människor som älskar Grekland!!

Billigare är helt klart ett bra argument Lissi! Grönt och vackert och underbart badvatten var det vi lockades av ursprungligen när vi valde Sporaderna, så tack för att du påminner oss om det Carina. Mette - vi har tänkt hyra bil, så vi hinner kanske en liten del av Pelion, och dess östkust - om vi tar oss dit.

Bea
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 21:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det är nästan så man får lust att åka till dessa tre öar igen istället för Tinos... Det vore kanske skönt att "åka tillbaks " någon gång och inte bara åka till nytt....
Tur man har 2 månader kvar att bestämma sig..och
tur man inte redan bokat något mer än flygstolarna...

Lissi - som också älskar Kalimera
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.