Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-13, 11:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Naxos till Ikaria

Citat:
Ikaria verkar vara en pärla- jag vet att det kan vara svårt, men kan man likna den vid någon annan ö?
Ikaria och Kreta är två öar som liknar varandra mycket. De liknar dessutom inga andra. Framförallt beror det på att det är bergiga öar, därför vattenrika vilket i sin tur präglar deras natur. Två andra likheter, som också är en följd av att de är bergiga, är härliga perspektiv och fantastiska horisonter. I Armenistis, om man bor rätt, är soluppgång och solnedgång en saga för sig. Mentaliteten bland de boende är en annan likhet...

"Nissos Mykonos, som Arne nämner, tillhör ett rederiet Hellenic Seaways, som mig veterligen inte trafikerat sträckan Pireus-Samos, och därför Ikaria, tidigare. Nu kommer öborna bli glada till sommaren, turismen på Ikaria beror mycket på att det går snabbfärjor dit. Jag tror det är tre år sedan det gick snabba båtar till och från ön.
Själv räknar vi med att lämna Ikaria med båten 22/7 00,50 från Evdilos till Pireus.

Är det någon som inte varit på Ikaria tidiagre så är det ett bra tillfälle i år. Nästa år är det inte säkert att snabb båt finns.

Lefteris
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 11:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tack! Är du ambassadör för Ikaria?
Ang. speed båtar så tycker jag egentligen inte om dem, de är onödigt dyra tycker jag, resandet mellan öarna är en del av vår semester, så det gör mig inget att det tar lite tid.
Just på denna sträckan var det ju inte så farligt dyrt, det lutar just nu åt ett par dagar på Ikaria.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 11:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
det lutar just nu åt ett par dagar på Ikaria.
Nej. det räcker inte. Har man rest så långt ska man stanna längre. Det förtjänar både ni och ön.
Lefteris
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 17:02
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
"Nissos Mykonos, som Arne nämner, tillhör ett rederiet Hellenic Seaways, som mig veterligen inte trafikerat sträckan Pireus-Samos, och därför Ikaria, tidigare.
Nej, de har inte trafikerat sträckan med snabbåt tidigare (för det är väl det du menar) Förra året kunde man åka sträckan med Express Pegasus och tidigare har vi även åkt med Express Santorini, som också tillhör Hellenic Seaways. Båda "slow-boats".

Jag har inte ägnat så mycket tid ännu åt att leta båttider inför sommarens resa, eftersom det ändå dröjer till att allt är någorlunda fastställt. Men det är finemang med den här snabbåten från Syros . Eftermiddagsavgång dessutom, då ska vi ha möjlighet att ta oss från någon annan ö på västra sidan av Kykladerna till Syros och sedan vidare på på en och samma dag (förhoppningsvis!!!).

Celbe
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.