Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-25, 18:59
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Planering – 2 veckor kvar!

Wow!!…nu är det 14 dagar kvar…inte nästa vecka, men nästa...tanken svindlar!
Jag har INTE packat, men jag har gjort små högar här och där i lägenheten det känns närmare Kreta så! Jag ska ta med mig min bärbara dator så idag har jag köpt en minimus med ”koppel” där man kan dra in "kopplet". …och cd-skivor som jag kan spara mina bilder på och så har jag letat reda på ett Internetcafé i Chania där man kan koppla in egen dator så jag kan skriva hem..till nära och kära..men också till Kalimera. Jag har även plockat fram min gamla mobil för att kunna använda den på Kreta med Vodafone-kort.
En anteckningsbok för min dagbok har jag också köpt..och pocketböcker.
Provar kläderna jag ska ha med mig….har köpt ny bikini på postorder…som..tro det eller ej…sitter hur bra som helst! ...och solen gassar på balkongen så när jag sitter där kommer jag ännu närmare Kreta.
Det finns mycket man ska ordna inför en resa och jag ligger i!! Kollar pass, försäkringar, visakort…!!! Visakortet går ut den första juni, samma dag jag kommer hem!! Snabbt beställer jag ett nytt och så är det problemet ur världen, men vilken tuuuur att jag såg det nuuu!!!
Jag har bokat rum på La Casa del Amore” och ”gubben” hämtar mig. Jag kommer att träffa kalimerior redan på Arlanda, riktigt kul att redan nu fått kontakt med andra som ska till Kreta! Många bra tips på utflykter till bergsbyar har jag fått av luttrade kretaproffs och en del andra utflykter har jag zoomat in själv.
Hmmm..visst känner ni igen er???

Yanna…som ligger i startgroparna!!
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 19:08
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Planering – 2 veckor kvar!

wow, du har stenkoll på läget! Men jag förstår dig, trots att det i år blir 13e året i Rethymno "provpackar" jag alltid 1-2 veckor innan avresa. Inte för att det behövs utan bara för att känna att resan verkligen är på väg att börja. Sen svär jag lite emellanåt när jag saknar ngt som ligger längst ner i väskan och som jag behöver trots att jag inte trodde det... Min man låter mig hållas men tycker nog att jag är lite knäpp.
Kan man skaffa voodaphones kontantkort i Sveriga och det funkar på Kreta? Har tänkt fixa i flera år nu men när man väl är på plats känns det så jobbigt att ta itu med. Skulle vara så skönt om det var laddat och klart redan när man åker...

Trevlig resa ( från en som lyssnar på superbra blandad cd med grekisk musik!)
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 19:20
Yannas avatar

Jag hör till dem som tycker att planeringen är halva resan och jag tycker du är högst normal..iaf i min ögon! ..jag tycker resan börjar innan resdagen!
För mig är det första gången till Kreta, tidigare har jag öluffat..mest i Kykladerna, så Kreta känns annorlunda. Men det är ju här jag tänker tillbringa min pension som infaller om 3-4 år, så detta är en helt annorlunda resa för mig.
Jag var på Amorgos förra året och skrev inget resebrev som jag lovat, vilket jag haft lite dåligt samvete för, men i år ska det banne mig skrivas!
Bry dig inte om vad mannen tycker, han är säkert nöjd med att du har koll på läget, han kanske inte alls gillar sånt, men tycker det är bekvämt att du gör det.
Möjligt att man kan fixa Voafone hemifrån och kommer det fram nåt innan jag far så nappar jag, men annars laddar jag i Chania...på mer än ett sätt!
Jag har lyssnat på grekmusik jag också, på YouTube...Theodorakis, Melina mercouri, m.fl...men stranden (Sto perigialy) är fortfarande min favorit!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 19:23
litentuvas avatar

Finns ju sämre ställen att tillbringa tiden som pensionär på, grattis!
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 19:25
litentuvas avatar

"kokkino garifalo" ( röd nejlika) är en av mina absoluta favoriter. Men vem är det som gjort den från början? jag har bara hört den live på bosouki.
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 19:32
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Finns ju sämre ställen att tillbringa tiden som pensionär på, grattis!
Tack! Ja helt klart finns det sämre platser...särskilt som jag skyr mörker och vinter!

Ang din låt..."kokkino garifalo"..ska jag faktiskt googla på den o se om jag hittar nåt om vem som är upphovsmannen.
Jag lyssnade förresten på Melina Mercouri, från filmen "Aldrig på en söndag"..på YouTube..säger bara...WOW!!!
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 19:45
Yannas avatar

Har du hört "kokkino garifalo" med Giannis Parios & Haris Alexiou..verkligen mäktigt!!! Såååå jäääättebra!!!
Kolla på YouTube!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 19:49
litentuvas avatar

återkom gärna om du hittar nåt! Vill gärna ha låten på cd
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 19:51
Yannas avatar

Tror du ska leta efter låten med Giannis Parios, han återkommer hur man än letar på låten. Jag håller för övrigt med dig...låten är jättebra, helt i min smak! Jag hade dock aldrig hört låten tidigare..vad jag vet iaf!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 20:25
litentuvas avatar

Euxapisto polli! (tack så mkt!)
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 20:45
Yannas avatar

Hmm..vassego!!!
Jag har bara fastnat för din låt "Kokino garifalo"..jag spelar den om o om igen..särskilt med Giannis Parios & Haris Alexiou...jag bara ..sååååå braaa!!!!

Yanna
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:32.