![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
I sommar blir det premiär för mig o familjen på Kreta ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad har ni tänkt att göra på semestern? Skall ni sola och bada? Det är det inte för varmt för. Har ni tänkt att ge er ut på vandringar och besöka sevärdheter så kan nog temperaturen kännas av på ett annat sätt.
Det är ju naturligtvis olika hur man påverkas av värmen, själv tror jag aldrig jag kan få det FÖR varmt. Jo förresten när fartvinden bränner på huden när man kör moped, då är det FÖR varmt även för mig, aj vad ont det gör. För er som inte upplevt det så kan ni få samma känsla om ni tar hårtorken och riktar värmeblåset mot huden lite för länge. ![]() // Helén ![]() Senast redigerad av Hellen den 2008-04-18 klockan 23:47. |
|
|||
|
|||
![]()
Räkna med att det kan vara 40+ i slutet på juli och hela augusti. Vi hade 42 grader förra gången vi kom ner vid den tiden och vara tvugna att hyra motorcykel för att kunna svalka oss med fartvinden. Man vänjer sig efter 3-4 dagar, men det är jäkligt varmt om man kommer direkt från Sverige...
|
|
|||
|
|||
![]()
Naturligtvis kan det vara väldigt varmt.Men finns ju ett underbart hav att svalka sig i,och ser man till att dricka MYCKET vatten så klarar man det.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi hyr alltid bil hela semestern, jätteskönt att köra en sväng med ac när det är som varmast och så får man ju se lite av ön också, sydsidan är fantastisk!. Att promenera runt i stan mitt på dan kan vara i svettigaste laget. Trevlig semster ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad man tycker om värmen är ju individuellt som allt annat. Jag antar att du inte skulle ha frågat om du vet med dig att ni klarar värmen bra. Jag tillhör dem som tycker det börjar bli för varmt i skuggan och i vattnet redan i mitten av juni. Skulle inte heller kunna tänka mig en resa där jag sitter/ligger större delen av dagen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Resor under högssäsong är för mig nästan helt uteslutet numera eftersom jag vill ha en aktiv resa med möjlighet till dagsaktiviteter. Kvällarna och nätterna brukar dock vara härliga även vid den här tidpunkten. Jag gillar tropisk värme men i Grekland blir solen för het och värmen för uttorkande under högssäsong samt vid värmebölja.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla svar och bra tips.
Jag är fortfarande lite orolig men hoppas att det blir bra trots värmen, barnen vill ju mest bada ändå. Mvh Vevis |
|
|||
|
|||
![]()
Var på kreta i slutet på juli ifjol och då var det +42C i skuggan och det var väldigt disigt och fuktigt...guiden sa åt oss att det var absolut förbjudet att gå barfota på asfalten då den var över +60C.
Men så länge man dricker tillräckligt och tar det lite lugnt så "vänjer" man sig.Alltid skönt att komma till rummet med ac och slappa en timme innan eftermiddags-äventyren! |
|
|||
|
|||
![]()
Hei!
Vi var i Agia Marina fra midten av august. Det lå på rundt 35 grader på dagtid og like under 30 + på natta. I sjøen var det 27 grader og kjempegodt å bade :-). Det er passende temperatur til å bade og sole seg, blir det for varmet har man jo parasollen. Det er alltid litt vind på Chaniakysten, så da kjennes det ikke så varmt. Jenta vår som da var 12 hadde ingen problemer med varmen, hun ville uansett bade nesten hele dagen. Det er nok for varmt for masse sightseeing på dagtid, det må man heller ta på sen ettermiddag. Vi syntes det var helt greit med varmen, og har bestilt tur igjen nå i juli. Gleder oss :-) Det er nok uansett lurt å velge et hotell med aircondition. Ville ikke satset på å ha vinduet oppe da det til dels er endel mygg der. |
![]() |
|
|