Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-01, 10:18
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Vilka tider äter greker...?

...frukost, lunch, middag? Diskussion hemma, eftersom det känns som att vi är tidigt ute med allt.
Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-01, 10:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Beror väldigt mycket på när och hur familjen ser ut men generellt äter greker lunch betydligt senare än vad vi gör och middag äter de sent. Sommartid och vid ledigheter äter de oftast middag först efter kl 21.00. Går ni till tavernan vid 18-tiden då är är ni antagligen ensamma eller så är det bara andra turister där. Greker äter inte frukost utan dricker en kaffe och röker en cigarett. (det sista är ett skämt).

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-01, 11:02
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Där slog du huvudet på spiken Eva. Ibland har jag även observerat greker inta något som då borde kallas en "stor grekisk frukost". Alltså en kopp kaffe och minst två cigaretter.

För att återgå till ämnet. Har en son som är diabetiker och försöker äta ungefär var 2,5-3:e timme. Normalt äter han lunch 12 och ett mellanmål vid 3-tiden. När vi reser i Grekland brukar vi byta plats på måltiderna. Det funkar bättre så för det kan faktiskt vara lite svårt att hitta ställen som serverar mat redan vi 12-tiden. Sen gör vi likadant på kvällen, byter plats på kvällsmat och middag.
Middag förresten. Här har vi mycket att lära av grekerna. Åtminstonde har jag noterat att greker på semester är mästare på att äta middag. Receptet verkar vara att ta med så mycket folk du kan. Occupera en taverna hela kvällen och halva natten. Äta, dricka och förmodligen snacka skit (fattar iofs inte ett ord men skoj verkar dom ha). Därefter mer mat och dricka osv. osv. Timme ut och timme in. Man blir riktig avundsjuk.
/Jonas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-01, 11:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Angående "stor grekisk frukost" så är det väl inte underligt om de inte är hungriga på morgonen efter en stor och sen middag.

Men nog tror jag att de flesta äter något före lunch. På Skopelos såg vi män i blåställ som samlades på en bageriservering på förmiddagen (9-10-tiden) och åt ett mellanmål, ofta kaffe och en ostpaj eller liknande. De hade redan arbetat i flera timmar då. Det skulle förvåna mig om det inte är vanligt, även om det nog är enda gången jag har sett det.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-01, 17:37
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Middag (kvällsmat menar jag då) blev för oss kring 20.30-21-tiden, men de få gånger vi åt lunch ute kändes det som om vi var ensamma om att göra det. Tror också att det i så fall är läge för att byta plats, köra ett mellanmål, kaffe med tilltugg eller så, vid tolv och lunch vid tre som Jonas skrev.

Aina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-01, 17:59
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Jag serverade på en restaurang som hade lika mkt turister som greker till gäster. Vi brukade se arbetspasset som två delar. 19-21= turisthysteri, en kort andningspaus och sen från 21.30 ca strömmade grekerna in! Vi svenskar tycker kanske det är lite kosnstigt att släpa ut barn på restaurang efter kl 21 men jag antar att det funkar bra eftersom de har sin siesta. En annan dygnsrytm än oss.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-01, 18:02
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Greker äter inte frukost utan dricker en kaffe och röker en cigarett. (det sista är ett skämt).

Eva[/quote]

Jag var tillsammans och bodde med en grek i 2,5 år. Han började dagen med en dubbel grekisk kaffe och ett nyöppnat röda prince. Första maten vid kl 15 ungefär. Smaskens
Själv åt jag inte heller frukost särskilt ofta vilket kan bero på att jag jobbade sent och försökte sova till 11-12 och då kunde man lika gärna vänta in lunchen och få riktig mat i sig. Man vänjer sig

Senast redigerad av litentuva den 2008-05-01 klockan 18:07.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-01, 18:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Om sommeren går jeg rett som det er ut og spiser med mine greske venner sånn i 11-tiden på kvelden. Det har noe med varmen å gjøre også, varm mat smaker bedre når det ikke er så stekende hett ute.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-02, 11:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Familjevis har man mattider som passar den som lagar maten...finns den klassiska mamman, mormodern, farmodern eller svarmodern hemma brukar man ata rejalt i ett-tvatiden for att sen sova middag nagra timmar. Matmamman har i sana fall borjat tidigt med forberedelserna och man hor tryckkokare puttra , kanner frestande lukter fran fonster och dorrar nar man gar forbi, ser tanter sitta och rulla dolmades...
Numera, nar aven grekiska kvinnor borjar arbeta mer utom hemmet, och mormodrarna bor borta i nan avlagsen by, har fardigmat och djupfryst blivit vanligare har ocksa.

Att ga ut och ata pa restaurang ar lika lite som for svensken nagon vardagsvana for medelgrekfamljen, men ska det festas bor hela klanen folja med, eller alla ens vanner, smabarn inkluderat. Ock da ska bordet digna av fat och glas.

Senast i gar, forsta maj, satt jag med mitt Mythosglas pa en servering pa Telendos, det var fest, och hela Kalymnos var dar, restaurangerna var proppfulla, personalen sprang som illrar mellan borden. Bredvid mig var ett langbord med sexton vuxna och sju barn, och alla var glada och matfriska, jag blev lite avundsjuk.

Jag vet inte om diabetes och souvlaki passar ihop. Hur ar det med sandwich , san kan man ju fa snart sagt alltid och overallt . Kylvaska med matsack ar annars en losning for den som maste ha mat pa regelbundna tider.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-02, 16:08
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Som KalymnosMonica skriver så finns vardagstider med maten även här, det vi ser på tavernor när stora sällskap av greker kommer är när det ska festas. och det är inte varje kväll förutom när det är semester eller helgdagar.

Vi brukar alltid stanna hemma vid sådana dagar och grilla hemma med vänner, tycker man får dålig service och kall mat med så mycket folk ute.

Kanske är vi kräsna, men vi umgås med mycket fd resturangfolk och då brukar det bli mycket god mat hemmagjord istället.

Vi äter hemma hos oss vid 14.30 tiden lagad mat, och sedan något lättare vid 19.00, 20.00 tiden på kvällen. Alla grannar runt mig har samma tider. Sedan frukt eller yougurt mellan målen.

Frukost är det endast min son som äter, min dotter har svårt att äta på morgonen och även jag har alltid haft det. Min grekiske man dricker te och smörgås med pålägg och tomat på. Så fast han är grek och jag är svensk har han bättre frukostvanor än jag.

För mig blir det kaffe och cig. Så jag och han kanske är födda i fel land.
Efter ett par timmar kan jag ta en macka eller yougurt

På sommaren när det är varmt brukar man äta mycket frukt på kvällen, vattenmelon och oftast orkar ingen äta något mer om det är riktigt varmt. Mycket vatten dricker vi såklart så man blir inte så hungrig när det är riktigt hett.

Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-02, 16:38
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

När jag bor i Grekland brukar det bli fruktsmoothie eller spanakopita till frukost. Herr Grek äter oftast inte så mycket, men ibland får han ett ryck och smäller i sig ägg och bacon.
Lunch äter vi vid 14-15 och det blir oftast någon form av varma grönsaker (briam, horta), kött eller fisk, sallad, samt ALLTID bröd, feta och olivolja.
Middagen brukar jag äta vid 22-tiden och försöker då ta något lätt. Herr Grek jobbar då och äter inte middag förrän vid midnatt, och då klämmer han oftast i sig en tefatsstor schnitzel eller fläskkotlett!! . Undra på att han sällan vill ha frukost.
Jag tror att våra mattider är ganska typiskt grekiska.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT