![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Igen
![]() Vad kul det är att läsa om alla er som älskar Kreta och pratar varmt om det. Åker själv i Juni till Agii apostoli, och längtar jätte mycket ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tror det är lättare att avgöra hur mycket pengar kompisen äter för om du berättar hur gammal hon/han är. /Susanne |
|
|||
|
|||
![]()
Vad gäller promenadvänligt: det ni kan göra är väl att gå längs själva stranden, det finns ingen fin strandpromenad om man säger så, annat än just när ni kommer in till stan nästan där ni går upp på vanliga trottoaren istället.
Men är ni bara vuxna så fixar ni att gå längs stranden även om jag har för mig att det var lite trixigt med stenar och så bitvis. Vi gick den vägen för kanske 8 år sedan så jag minns inte exakt, vi kom fram till Chania i alla fall! Numera har vi barnvagn med och då är det inte att tänka på kan jag säga. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej, var nere i Agii apostoli nu i slutet på april. Vi provade inte o gå strandvägen så det vet jag inget om men vi gick efter vägen och det var lite trixit med en del vägbyggen här å där, det tog ca en timme att gå i rätt maklig takt. Men det gick utmärkt att åka buss.
Om ni räknar med 150 skr om dan så tror jag att det räcker både till mat o en o annan glass. Ha det så bra. Inger |
|
|||
|
|||
![]()
Ja det har du i rätt i det kan ju vara en fördel, i bland är inte huvudet med riktigt
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Min egen tonårstjej åt inte för några 150 skr per dag förra året i Chania... Såvida tonåringen inte är en bantande sådan så får ni räkna med minst det dubbla för mat och dryck.
/Susanne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vill man unna sig nåt gott på semestern, och det vill man väl ibland om man är tonåring också? En lunch med lite gott till som tatziki och dryck går väl loss på en hundring per huvud. Sen vill man väl äta en god middag....sen ska det klämmas in glassar, dryck och lite annat mellamål. På en vecka vill man väl också ha ett par fina goa middagar och det går väl minst på en trehundring per man. Senast redigerad av ricky den 2008-05-13 klockan 19:43. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har funderat lite under dagen på hur mycket det kan gå åt i matpengar, vi skall ha med oss en extra kille (15-årig elitidrottare). Att 150 kr per dag inte räcker har jag också konstaterat, men finare middag för 300 per person, vad äter ni då?? Hummer eller??
![]() // Helén- som för övrigt tycker att hummer är det mest överreklamerade skaldjur som finns förutom ostron=kallsup ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej.. Jag tror att, om inte det är en väldigt god vän till dottern, som ni kan tänka er bjuda på både det ena och det andra så kommer inte 150 kr att räcka.Tänk på att tex magnumglassen ofta är minst lika dyra som hemma (dyrare?).
Min son kunde klämma både 1 och 2 om dan. Man vill ju inte snåla på semestern, för då kan man ju lika gärna vara hemma. mvh I-M |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dvs köpa en storstrut till sitt eget barn och köpa Piggelin till dagbarnen ![]() Jag har sett ställen i Grekland som tar 3€ för samma glass som säljs i Sverige, med enda skillnaden att det står Nestlé på glassen! |
|
|||
|
|||
![]()
Och en cola på restaurang är dyrare än Retsina...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Visst kommer vi att köpa en och annan glass till henne, men hon kommer nog att sköta glassköpande själv med andra fickpengar. Men det är sant att glass är inte billigt. Och jag tror att det går mer än 150 kr även om det bara är till lunch och middag. Men det är svårt när det är andras barn , då bestämmer ju inte vi helt själv.
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Det var kul att höra att det är fler som skall ha andras barn med sig. Du kanske kan dela med dig om du kommer fram till någon rimlig penning per dag. Nu är inte den är tjejen någon elitidrottare, men hon är glad i mat men kanske mest pizza och pasta vad jag har förstått av hennes mamma.
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, att ta med sig någon till tonåringarna är enda alternativet för oss i år.
Det är svårt att beräkna vad det kostar, när jag försökte få fram en uppgift att kunna lämna till hans föräldrar,så stod det helt still, kom inte ihåg vad någonting kostar, Tzatziki 1.20? Souvlaki 3.40, Mousaka, ingen aning. Snälla hjälp mig någon. Gärna mer förslag på vad grekisk mat kostar. Glasspriserna minns jag att de är ungefär som här hemma dvs Magnum 1.70-1.80 (vet inte vad de kostar i Sverige i år) En och annan pizza önskar han sig säkert någon dag, har för mig att de kostar upp till 10€ // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Samtidigt äter jag världens bästa husmanskost hos ägarna till pensionatet där jag bor, för 6€ rätten ungefär. Pizza mellan 8-10€ är nog inte orimligt. Där jag har arbetat på italiensk/mexikansk restaurang I Rethymno tog man förra året 12€ för familjepizza, pasta varierade mellan ca 7-12€ beroende på vilken man väljer. Nog äter en tonåring för bortåt 300kr / dag kan jag tänka, i alla fall om man räknar in glass o dyligt. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för prisinfon, vi väljer alltid, eller i första hand vardagsrestauranger, med farmor i köket, lärde mig förra året hur man skiljer året runt restauranger från sommarrestauranger, de som inte har riktiga sittplatser inomhus är endast öppna på sommaren, nu är ju iofs sommarsäsongen betydligt längre i Grekland än i Sverige, men en viss vägledning kan det säkert ge.
// Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Kom igår hem från Kreta,Kato Stalos! Vi åt för det mesta på Markos,omtalad restaurang här på Kalimera.Vi var två som åt en tallrik dolmades som starter,sen varsin tallrik med allt gott man pekade på inne hos mamma Lula.Till detta 2 cocacola.Detta kostade 21 euro.. Nere på storvägen kostade en tsatsiki ca 3 euro,en grekisk sallad 4 till 5 euro,souvlaki 6 till 8 euro,cocacola 1,5 till 2 euro.En gyro i handen i Platanias 3,5 euro... Köpte en iskaffe take away på Starbucks inne i Chania 3,5 euro...suck... den slurpade man i sej snabbt...det var mest is..
Ha en riktigt härlig resa!! Sassa |
|
|||
|
|||
![]()
Kom igår hem från Kreta,Kato Stalos! Vi åt för det mesta på Markos,omtalad restaurang här på Kalimera.Vi var två som åt en tallrik dolmades som starter,sen varsin tallrik med allt gott man pekade på inne hos mamma Lula.Till detta 2 cocacola.Detta kostade 21 euro.. Nere på storvägen kostade en tsatsiki ca 3 euro,en grekisk sallad 4 till 5 euro,souvlaki 6 till 8 euro,cocacola 1,5 till 2 euro.En gyro i handen i Platanias 3,5 euro... Köpte en iskaffe take away på Starbucks inne i Chania 3,5 euro...suck..
![]() Ha en riktigt härlig resa!! ![]() Sassa |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pasta, pizza, clubsandwich och liknade brukar kosta mellan 5-10€. Edit: Jag har snittat €35/dag mina 2 senaste greklandsresor. Och då är det inte bara mat utan öl, drinkar nya flipflops,solglas osv. Senast redigerad av Rob Roc den 2008-05-19 klockan 13:55. |
![]() |
|
|