Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-14, 13:56
mollis mollis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Hemlösa hundar

Jag ska åka till underbara Rhodos 1 juni och det blir 11:e gången jag är där.Jag undrar om någon vet om det finns något ställe där man kan adoptera en hemlös hund med sig hem till sverige..jag vet att det finns flera sådana ställen bla i spanien.
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 14:24
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hemlösa hundar

Hej!
Jag tror säkert att det finns ett antal förmedlingar för hemlösa hundar på Rhodos, men det finns en hel del risker med att adoptera hemlösa hundar!

De flesta förmedlingarna är säkert seriösa men det finns garanterat också många oseriösa.

Hundarna måste förstås vara fullvaccinerade och de måste ha ett EU-pass.
Hunden måste också avmaskas mot dvärgbandmask före inresa till Sverige.

Tyvärr finns det många sjukdomar som hundarna kan bära på utan att det visar sig på flera månader eller till och med år!
Bland annat en sjukdom som slår ut hundens immunsystem, den heter Leishmania och den sprids med myggor. Sjukdomen går inte att bota och många hundar dör av den.

Det finns flera andra sjukdomar och parasiter som kan ha smittat hunden.
Hjärtmask går sällan att avmaska eftersom masken drar sönder små kärl i hjärtat när den går ur.

Det finns också en sjukdom som kallas falsk rabies och den är dödlig.

Hundar som dricker smutsigt vatten kan smittas och få en sjukdom som heter Leptospirous. Det är en mycket allvarlig tarmsjukdom.

Det finns ännu mer, du kan läsa på Jordbruksverkets hemsida.

Mitt råd är att du skall tänka dig för mycket noga både en och två gånger innan du tar med en hemlös hund.

Tänk också på att hunden troligen inte är rumsren även om den är vuxen, den kan bära på rädslor och svåra minnen. Det är mycket jobb!

Tänk också på att det i Sverige finns massor av hundar som behöver nya hem.

Själv älskar jag hundar och jag brukar alltid försöka att skänka pengar, leksaker eller mat till hundhjälporganisationer när jag är i Grekland.

Mvh. Stina
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 18:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

På Kalymnos finns en seriös förening med mest tyska medlemmar som ordnar allt veterinärarbete o.s.v för adoption, men om det är fler krav för Sverige vet jag inte. Bara förra året fick massor av hundar nya hem i Tyskland och Österrike. Jag kan förmedla kontakt om någon är intresserad.
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 11:04
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=Stina;128838]
Hundarna måste förstås vara fullvaccinerade och de måste ha ett EU-pass.
Hunden måste också avmaskas mot dvärgbandmask före inresa till Sverige.

Att tänka på är att det räcker inte med att man bara vaccinerar för rabies viktigast av allt är att man tagit blodprov efter minst 120 dagar som visar att vaccinationen tagit! Där efter kan man ta in hunden i Sverige.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 10:22
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Hejsan!
Det finns ett ställe på Rhodos,där dom tar hand om både hundar och katter: RAWS = Rhodes Animal Welfare Society.
www.raws.dk
Det är en dansk kvinna som startade upp det här,det drivs helt utan vinst-intresse och har som syfte att hjälpa sjuka,skadade,hemlösa djur!
Dom är också behjälpliga med adoptioner! (För nåt år sedan var det ett helt program om detta på SVT.)
LYCKA TILL

m.v.h. Torhildur
Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 11:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

En annan adress:
Penny Koutsonoures, Rhodos
Tel 22410-86126, mobil 694 597 510adress Alex Diakou 26, Kallithea , 851 05 Rhodos

Om man nu vill ha en valp eller större hund fran Grekland, hinns ju alla vaccinationer o.s.v inte med under en semester. Då kan man via de djurskyddsföreningar som finns tinga en hund, betala veterinärkostnader och sen hämta den när rätt tid har gått för att vaccineringarna ska gälla. Alternativt kan någon vän som åker en senare tid vara "ledsagare" under flygresan.
Är du allvarligt intresserad kan du ju prata med folk på plats, de håller på med sånt här i åratal nu och vet hur man bäst bär sig åt.
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 13:55
monaki monaki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
Ursprungligen postat av mollis Visa inlägg
Jag ska åka till underbara Rhodos 1 juni och det blir 11:e gången jag är där.Jag undrar om någon vet om det finns något ställe där man kan adoptera en hemlös hund med sig hem till sverige..jag vet att det finns flera sådana ställen bla i spanien.
Hej!!
Det finns typ djurensvänner på Rhodos... Jag har själv hjälpt till där en tid då jag bodde där.. Du hittar dom lättast nere vid hamnen i Mandraki, Rhodos stad, det tar ca 6-8 månader att ta hem en hund....Det är mycket skicka papper hem och tillbaka.... själv har jag tagit med mej två katter när jag flytta hem....
Lycka till..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.