Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-27, 16:02
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Vi landar på Atens flygplats kl 20.40, det går en båt till Naxos från Pireus kl 23.00.
Ni som har erfarenhet att åka där emellan, tror ni det finns chans att man hinner med den båten ??

Vet någon hur ofta bussarna går mellan flygplatsen och Pireus och ca vad en taxi skulle kosta däremellan ??


//Camilla.

Senast redigerad av CamillaN den 2008-05-27 klockan 16:09.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-27, 16:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Nja, det är nog ingen som vågar lova er det, är inte biljetterna bokade så tipsar jag om att leta flyg med bättre ankomsttid.
här kan du läsa lite olika svar angående hur lång tid det tar /kan ta
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-27, 16:31
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Nej självklart väntar jag mej inte att någon skulle lova det. Bara undrade om nån har erfarenhet av det och vad dom tror om nu flyg är i tid osv. Flyget är redan bokat så det är inget vi kan ändra.
//Camilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-27, 17:17
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Bussarna går alldeles utanför ankomsthallen, en gång i halvtimman. Taxi betalde vi någonstans från 30-45€ förra året, kommer inte ihåg exat, det var från Piraeus till Flyplatsen, kanske är det annorlunda taxa ut till Piraeus kvällstid, någon som vet eller har färskare uppgifter?

Om allting funkar enligt plan så är nog Taxi det snabbaste sättet att åka den tiden på dygnet, vår resa tog inte ens en timma, men det var en lördagmorgon, mycket tidigt.
Man kan även åka tåg eller tunnelbana.
// Helén- som har mycket is i magen, och hade chansat

Senast redigerad av Hellen den 2008-05-27 klockan 17:43.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-27, 17:22
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Hej Camilla!
Jag har erfarenheter bara tidigt på morgonen för tre veckor sedan när jag reste från Piraeus till Syros. Då tog busresan med X96 till hamnen över en timme så att jag just hann att köpa biljetten. Jag tittade på tidtabellen och bussarna går efter den 20.50, 21.10, 21.30 från flygstationen. Men såsom sagt, ingenting kan man lova!!
Metron är ett annat alternativ men jag har rest bara från Monastiraki till flygstationen och också då tog jag först ett felt tåg, alltså vågar inte att säga nånting Jag hittade inte hela tidtabellen, men sista metrotåget avgår från flygstationen 23.30.
http://www.amel.gr/index.php?id=46&L=1 Titta nederst på sidan!
Men om man inte tidigare har använt metro, är det kanske för osäkert i all brådska. Jag vet inte heller om man måste i år ta ett annat tåg t.ex. på Monastiraki eller går metron direkt till P såsom nån skrev här.
Hoppas att någon kan ge dig bättre och säkrare info. T.ex. hur mycket kostar taxiresan till hamnen.
Ha en kul resa!
Eija
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-27, 18:00
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Res lätt, dvs ta bara handbagage så spar du ju in massor av tid som annars går åt vid bagagebandet. Detta ökar chansen att hinna med båten. Champoo, tandkräm och andra "vätskor " kan ju köpas på plats. 5kg (10kg med Sterling) kommer man faktiskt ganska långt på
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-27, 18:28
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Det är sant! Åtminstone jag har redan några år varit van att ta med så lite varor som möjligt. Det är säkert en annan sak om man reser med barn. Men detta kan också vara problematiskt= då jag för några veckor sen skulle med bus X96 till Piraeus, väntade jag på en fel hållplats. Kom ut rakt från övre hallen och inte där vart resväskorna från planet kommer men till all lycka frågade jag den andra busföraren som kom med sin bus (den första for med fart framåt!) och hann just i tid till hamnen och båten!!
Eija
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-27, 20:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Res lätt, dvs ta bara handbagage så spar du ju in massor av tid som annars går åt vid bagagebandet.
Precis, och framför allt så vet du att ditt bagage är med, det är inte kul att behöva stanna på Atens flygplats en natt för att invänta bagaget, jag vet...
Bryssel Airlines har 8 kg i ekonomiklass.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-05-27 klockan 20:56.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-28, 09:24
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Och MALEV har 10 kg i ekonomiklass !
Eija
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-28, 10:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Men hur kul är det att börja semestern med att gå runt i affärer och leta solskyddskrämer, mjukgörande krämer, tandkräm, shampo, balsam, deodorant och andra "vätskor"????

Menar ni att ni gör så? Tänk, det skulle jag inte kunna tänka mig att göra. Då väntar jag hellre i 40 minuter på väskan.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-28, 10:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Jag är så kräsen med vilka produkter jag använder så det skulle ta en hel dag i en stor stad med ett välsorterat sortiment så visst skickar jag min väska eller ryggsäck på bandet.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-28, 10:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men hur kul är det att börja semestern med att gå runt i affärer och leta solskyddskrämer, mjukgörande krämer, tandkräm, shampo, balsam, deodorant och andra "vätskor"????

Menar ni att ni gör så?
Ja, shampo, balsam, solkräm och olivolja är det första som inhandlas, övrigt får hänga med hemifrån, tandkräm och deo klarar säkerhetskontrollen
Vi vågar helt enkelt inte checka in vårt bagage längre, gjorde ett undantag förra året då det var direktflyg och det gick bra.
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-28, 13:17
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men hur kul är det att börja semestern med att gå runt i affärer och leta solskyddskrämer, mjukgörande krämer, tandkräm, shampo, balsam, deodorant och andra "vätskor"????

Menar ni att ni gör så? Tänk, det skulle jag inte kunna tänka mig att göra. Då väntar jag hellre i 40 minuter på väskan.
Fast jag tycker inte att de produkter jag behöver är svåra att finna, ska ändå in i en supermarket och handla vatten, frukost etc. Vanliga märken, Loreéal, Nivea mm finns ju överallt. Är också lite bortskämd med en väninna som redan är på plats och brukar inhandla det nödvändigaste inna vi kommer.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-28, 13:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Jodå, nog är supermarketerna välsorterade när det gäller vanliga märken, men jag är nog en alldeles för besvärlig kund. Det ska inte bara vara bra och fungerande produkter, det ska även vara parfymfritt, bivaxfritt och örtfritt. Det finns säkert sådana produkter i Grekland, men när innehållet är skrivet på grekiska känner jag mig inte säker.

Och så gillar jag verkligen inte att gå i affärer.

Så även om jag är en stor förespråkare för lättpackat, så blir det incheckning för min del så länge vätskeförbudet finns kvar. Men det blir väl snart en ändring på det???!!


MEN för att återgå till ämnet: Carina, det finns en chans att ni hinner, men en lika stor risk att ni inte gör det. Först när ni har fått era väskor, kan ni göra en realistisk bedömning om ni kommer att hinna.

Vad har ni för alternativ om ni inte hinner? Går det någon senare båt som ni kan åka med, till Naxos eller någon annanstans? Går det någon båt från någon av de andra hamnarna? Kan ni ta ett inrikesflyg i stället på kvällen? Eller måste ni vänta till nästa morgon?

Senast redigerad av Elisabet den 2008-05-28 klockan 13:57.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-28, 15:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Camilla, menade jag förståss
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-28, 16:59
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

[quote=Elisabet;131239]Jodå, nog är supermarketerna välsorterade när det gäller vanliga märken, men jag är nog en alldeles för besvärlig kund. Det ska inte bara vara bra och fungerande produkter, det ska även vara parfymfritt, bivaxfritt och örtfritt. Det finns säkert sådana produkter i Grekland, men när innehållet är skrivet på grekiska känner jag mig inte säker.



MEN för att återgå till ämnet: Carina, det finns en chans att ni hinner, men en lika stor risk att ni inte gör det. Först när ni har fått era väskor, kan ni göra en realistisk bedömning om ni kommer att hinna.

quote]
Då förstår jag
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-29, 14:27
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Res lätt, dvs ta bara handbagage 5kg (10kg med Sterling) kommer man faktiskt ganska långt på

Skulle aldrig klara mej på 10 kg + sen har man ju ingen resväska om man vill handla med sej saker hem.

Tack också för svar och tips!!
/Camilla

Senast redigerad av CamillaN den 2008-05-29 klockan 14:46.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-29, 15:20
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

[quote=CamillaN;131078]Vi landar på Atens flygplats kl 20.40, det går en båt till Naxos från Pireus kl 23.00.
Ni som har erfarenhet att åka där emellan, tror ni det finns chans att man hinner med den båten ??

Jaa! Det är klart ni hinner. En timmes väntan på bagaget och en timme till Pireus, buss eller taxi, ta den som går först. Köp båtbiljetter på nätet så behöver ni inte stressa med det. Går det inte så går det inte, båt biljetterna kan bytas till nästa dag, kolla reglerna när ni köper biljetten, det går en Blue Star varje dag 7.30. Hotell finns i Pireus.
Lite is i magen måste man ha och missar man båten så går ju faktiskt inte världen under......
Lotta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-29, 15:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Så även om jag är en stor förespråkare för lättpackat, så blir det incheckning för min del så länge vätskeförbudet finns kvar. Men det blir väl snart en ändring på det???!!
Någon som hört/ och /eller vet vad som sägs om vätskeförbudet, är det på väg att försvinna? Det känns så onödigt på något sätt, vapenförbud och förbud mot vassa föremål får för min del gärna finnas kvar trots att jag blir tvungen att lämna stickningen hemma
// Helén
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-29, 16:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hinner Flygpl Aten - Pireus ?

Europaparlamentets ledamöter tycker att förbudet ska upphävas. Frågan diskuterades i höstas, jag minns att jag läste om det då, men sedan har jag inte sett/hört något mer.

Hittade nu vid en snabb sökning detta på eu-parlamentets hemsida, och det kommer mycket riktigt från september. Hittade ingen senare info, så antingen tar det liiite tid att åtgärda det "utan dröjsmål" eller så hittar man något om man letar noggrannare.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT