Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-29, 16:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Blivit sämre flyga till Aten?

Har det blivit sämre att flyga till Aten?

Jag har en känsla av att det aldrig förr har varit så många frågor som i år om att hinna med båtar och/eller övernatta i Aten på utvägen. Förr var det nästan aldrig sådana frågor.

Har antalet båtturer minskat? Har avgångstiderna försämrats? Eller vad beror det på att fler än förr verkar ha svårt att hitta båttider som passar med flygtiden?

Har det dessutom, som jag har känslan av, blivit betydligt dyrare att åka båt från Pireus? Och kanske även från Rafina och Lavrio?

Betyder det att det har blivit sämre och totalt dyrare att flyga till Aten än det varit förr?
Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 16:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Blivit sämre flyga till Aten?

Jag får en känsla av att det är färre sena turer från Aten i år, har inte samlat på gamla uppgifter men har som sagt en stark känsla av att det är så. Sterling som får ses som ett hyfsat billigt alternativ om man är ute i tid, hade förra året från Göteborg avgångar på morgonen, f.ö. det enda bolag som flyger direkt från Gbg, i år kör de här i från på eftermiddagen, likaså från Köpenhamn och Stockholm. Kan det vara så att man flög med dem förra säsongen, de fick ju rätt många av forna Sterlingresenärer, och att man i år valt att boka utan att tänka på ankomsttiden?
De är ju duktiga på att marknadsföra sig som ett billigt alternativ.
Kanske är det fler förstagångsluffare, det har ju varit väldigt mycket skriverier om luffning/resa på engen hand i så gott som alla tidningar i år, ingenting jag kommer ihåg att jag sett tidigare i samma omfattning.

Vi har aldrig funderat på ankomsttiden tidigare år och alltid haft möjlighet att ta oss till Kykladerna samma dag planet anlänt.

Men vad jag kan minnas har vi aldrig startat annat än tidiga mornar.
Blue Star Ferriepriserna är inte höjda något markant från förra året, hur det är med snabbbåtarna låter jag vara osagt.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 17:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi har ung samma priser på flyget (SAS) i år som förra året, 4.448kr för oss båda t o r , men då bokade jag TIDIGT utan att vänta och leta ev billigare biljetter. Vi landar ca 13.30 och hinner med avgångar ut till Tinos från Rafina..därifrån går MÅNGA båtar just på fredagar.
Alltså ingen skillnad mot förra året för oss då vi lätt hittade båt en onsdag ut till Naxos från Rafina....Då betalade vi 22 euro pp , i år 19 tror jag, men sträckan är ju kortare.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 17:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har ung samma priser på flyget (SAS) i år som förra året, 4.448kr för oss båda t o r , men då bokade jag TIDIGT utan att vänta och leta ev billigare biljetter. Vi landar ca 13.30 och hinner med avgångar ut till Tinos från Rafina..därifrån går MÅNGA båtar just på fredagar.
Lissi
Svårt att hitta billigare med bra flygtider
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 17:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Färre tidiga flygtider kan naturligtvis vara en orsak. Om det dessutom är färre sena båttider så har vi kanske hela förklaringen där.

Med båtpriserna tänkte jag inte särskilt på just i år, utan snarare om de stigit mycket de senaste åren, jämfört med tidigare?

Jag tyckte det var dyra båtresor till/från Aten i höstas (åkte snabbåt ut och färja tillbaks), men hade egentligen inget annat än mina föreställningar om vad det skulle kosta, att jämföra med, eftersom jag då inte hade flugit dit sedan 1985. (Då åkte man färja för några tior...)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.