|
|||
|
|||
Vägen till Olympos
Jag har läst en del olika uppgifter om bilvägen till Olympos.
Finns det någon som vet hur det ligger till med vägbygget ? Körbar med bil ? Grus eller asfalt ? |
|
|||
|
|||
Sv: Vägen till Olympos
Jag har funderat över exakt samma sak. Är man dumdristigom man kör dit i hyrd bil?? Annat bättre sätt?
|
|
||||
|
||||
Hej.
Enligt min mening kan ni gott åka moppe på Karpathos. Vägarna är bra (utom den till Olympos) med EU standard för det mesta och trafiken rätt hänsynsfull. Jag o hustrun har åkt på allt som rör sig på denna ö i många år. Vi började med de verkligt gamla mopparna där en fick gå i uppförsbackarna och avancerade sedan uppåt. Vi har även åkt moppe till Olympos på gamla vägen vilket gick fint om man tar det lugnt och bereder sig på värdens sämsta väg som dock ger lön för mödan när man kommer fram. Dessutom är man då fri att åka vidare till Avlona för en fantastisk tur till fots över bergen på den gamla romerska vägen till Vroukunda... Njut, ta det lugnt och var inte rädd för litet höjder.. Dan S |
|
|||
|
|||
Citat:
är nu inte så hemsk som det låter ? För en ovan moppe eller mc förare att köra dit är nog för dammigt och "hoppitgt", så rekomenderas inte ! |
|
|||
|
|||
Körde vägen till Olymbos 21.5, för en vecka sen, med enduro motorcykel (med grova däck). Vägen är inte klar, men det går att köra. Mötte några hyrbilar, alla var jeepar.
Asfalteringen har inte alls börjat, fast den skulle ha varit klar redan 2007! Mycket vassa stenar på vägen, man skall nog inte köra där med vanlig hyrbil, absolut inte med moppe. 18 km från Spoa gick inte fort och mycket damm samlade vi på oss |
|
|||
|
|||
Enligt Hertz var det ok att köra med jeep till Olymbos. Moped fick inte köras på grusväg, då gällde inte försäkringen sa han på Moto Carpathos. Vägen ej asfalterad. "Only Good knows" sa en kvinna i Olymbos på frågan om när vägen blir asfalterad.De har visst sagt att den är klar om 3 år, men dom har hållit på i 25 år nu,så.....
|
|
||||
|
||||
Jeg var passasjer på veien fra Olymbos til Pigadia i slutten av april i år. Sjåføren vår kjørte vanlig bil, ikke jeep, men han var fra Olymbos og kjente veien. Han kjørte veldig forsiktig og sakte, og så stadig oppover etter steiner som kunne falle ned i veien. Det var litt nifst.. Veien var veldig løs, mye sand og grus og selvsagt mye stein. Den er fortsatt for det meste stengt på dagtid, så vi kjørte om ettermiddagen. Og vi var fulle av støv og sand da vi endelig kom fram.
Det er mye triveligere og raskere, og ikke minst sikrere, å ta båten! |
|
|