![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack Lotta för all intressant info och tips! Kommer att ha bra användning av dem under resan
![]() Bil hyra blir det minst ett par ggr under vistelsen tror jag. Tack även Janne, -visst Koronos kommer absolut med på listan, även om halki (chalki?) ligger före. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har läst någonstans att Gorgona i Ag Anna har grekisk musik. Är det varje kväll? Vi kommer snaaart till Naxos så då kommer vi kanske förbi restaurangen!
Mvh Athina |
|
||||
|
||||
![]()
När vi var på Naxos i juni förra året var vi där två kvällar och ingen av gångerna spelades live musik. Däremot såg vi att granntavernan hade "artister" som spelade och sjöng flera kvällar. Den ligger precis till höger om Gorgona om du har havet i ryggen. Tror tavernan hette Faros, eller något liknande. Tyvärr var vi aldrig där och åt, så jag vet inte hur maten är, men det var fullt nästan varje kväll.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det finns även en taverna utanför ag. prokopios som har musik ett par gånger i veckan. Vill minnas att den heter To tzivaeri. Farsan i familjen brukar nästan alltid klinka lite på bouzoukin. Brukar inte vara särskilt mycke folk där, men tror nog mest att det beror på läget.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hejsan!
Första gången jag och min man är utomlands tillsammans. Jag har aldrig varit i Grekland. Barnen har aldrig varit utomlands och nu ska vi öluffa i Klykladerna. Flyger till Athen 24 juni och reser därifrån 10 juli. Första båtresan ut till Naxos med morgonfärjan 25 juni är beställd. Jag har verkligen försökt anstränga mig grundligt att försöka hitta en bra "lista" på vad som karaktäriserar de olika öarna. Det känns som om alla är "olika varandra", men på vilket sätt. Och finns det de som är väldigt snarlika (som man inte behöver välja). Skulle vara kul att uppleva lite olika typer av öar (tror jag, inbillar jag mig). Vad tycker du vi ska kombinera Naxos med? Och vilken turordning är bäst? Ge gärna fler förslag. Sist men inte minst. Var rekommenderar du att man ska bo på Naxos? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Våra barn är 5 och 7, blir 6 och 8 i sensommar/höst. Känner inte igen namnet på några av öarna, känns inte som Kykladerna? |
|
||||
|
||||
![]()
Tips om Naxos? Hade du såna? Var bor man helst o varför?
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg ser du ikke får svar fra den du egentlig spør, men jeg ville bare tipse deg om at jeg tror dere ville trives veldig godt en eller annen plass langs St. George-stranden. Søk på Google på "accomodation Naxos Greece", så kommer det opp mange websider. Gå inn på flere av dem og se om du ikke kan finne et hotell som ser spennende ut. Siden dere reiser på egen hånd er det mange å velge mellom. Det står også romsraggere kler når båten kommer inn, og da kan det være lurt å ha bestemt seg for hvor man vil bo. St. George-stranden er den som ligger nærmest byen, med gangavstand til alt. Vi har bodd der hver gang vi har vært på Naxos og liker oss veldig godt der. Personlige favoritter er Diogenis Studio (uten pool) og Spiros (med pool). Nissaki ligger også veldig fint plassert, men er blitt så dyrt etter at de renoverte for noen år siden.Det er veldig mange hoteller å velge mellom. Se om det er noe som frister etter å ha sjekket nettsider, og kom heller tilbake og spør. Dere vil ikke bli skuffet om dere forsøker Naxos - jeg lover
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Για σασ Lotta.
Vi har en fråga till dig, vi kommer till Naxos 16/8 och vi har vårt lilla barnbarn Wilma med oss, hon kommer att vara 6 månader då och vi undrar om du kanske kan ge oss tips på om det finns någon som hyr ut spjälsängar eller liknande. Hoppas du kan komma med tips eller kanske någon annan här på forumet vet. 63 dar kvar / bopia med familj |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
Jag föreslå att bo i Naxos stad om ni kommer med barn i den åldern, det finns mer att göra här och sen kan man lätt ta bussen ner till de andra stränderna. Med barn i den åldern så är faktiskt också stranden is stan, St George, ett bra alternativ. Det är svårt att rekommendera hotell, alla har ju olika budget. Men det finns ju flera hemsidor för sånt om Naxos, kolla där. Annars kan man kanske ta det coolt och inte boka hotell och se va de erbjuder i hamnen när ni kommer, det blir oftast billigare då. Vad det gäller spjälsäng så vet jag inte någon som hyr ut sådant men många av det bättre hotelllen har det till förfogande. Fråga där ni ska bo, de kanske kan fixa nått, eller boka ett bättre hotell... Vi ses! Lotta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Såg på väderleken här på Kalimera att det bara är 26° på Naxos, stämmer det?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
Nä i dag är det varmt. Säkert 35 grader, det ska börja blåsa på fredag så då blir det lite svalare. Vad gör man om man flyttar till Naxos? Ja det beror ju på vad man kan, många jobbar i turistbranchen, restauranger, hotell, barer, resebyråer etc. Men har man ingen erfarenhet från det tidigare så kan det kanske inte va så lätt. Är man en duktig hantverkare, typ snickare så finns det alltid jobb men lite grekiska krävs. Sen bor ju här en del konstnärer och författare. Jag rekomennderar att komma hit och stanna ett längre tag för att se hur det verkligen är här, speciellt på vinter.... Det är inte alltid så kul här då, storm, regn, mycket stängt och inställda båtar. Även fast vi kan ha det jättefint vinterväder också med 20 grader och sol. Vad det gäller det byråkratiska så är det inte så komplicerat vi är ju med i EU. Det kan man lösa på plats. Vi hörs! Lotta |
|
|||
|
|||
![]()
Hei NaxosLotta.
Har nettopp vært og kikket på webkameraene fra Naxos - det ser så fantastisk ut. De har begynt å fiske på Paralia (langs havnepromenaden) og de bader på St. Georgestranden...oj, hvor vi lengter. Vi har fått hyggelige e-mails fra venner på Naxos, som forteller at årets sesong har startet. En ting min mann og jeg lenge har lurt på, er om det er noen som helst mulighet for å leie en liten leilighet inne i selve Chora. Er det ingen som leier ut f.eks. to rom og kjøkken for en periode - f.eks. i et år? Vi har spurt før, men da forsøker man alltid å selge oss et hus med pool og all slags unødvendige ting langt ute på landet. Vi vil ikke ha noe hus, bare en bitte liten leilighet inne i Chora hvor vi kan stelle oss selv og ha våre egne ting. Har ikke lyst til å kjøpe noe heller, bare leie for en periode for å se om dette er noe å satse på. Tenk å kunne reise til Naxos på ferie og kun ta med seg penger, pass og tannbørste ![]() Ønsker deg noen fine dager fremover. Du må forsøke å nyte dem før alle turistene kommer ![]() Vennlig hilsen NaxosNille |
|
|||
|
|||
![]()
tackar för svaret...
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej Naxos Nille
Visst finns de lägenheter att hyra på Naxos, det gjorde vi i 15 år innan vi köpte hus. Det bästa sättet är att komma hit i början på hösten (september-oktober) och ringa på alla uthyreslappar som sitter uppe då, det är alltid mer lappar just den tiden på året. Ni behöver kanske hjälp av en grek som ringer, inte alla pratar engelska. Det finns inte någon direkt uthyrnings gent, har man en lägenhet att hyra ut så sätter man upp lappar själv i affärer och på telefonstolpar. Lapparna är gula med röd text Ενοικιαζεται. De flesta av dessa lägenheter är omöblerade och då finns inte ens kyl och spis, allt måste ni fixa själv. Ungefär hälften har centralvärme (som jag varmt, ha ha... rekommenderar om ni ska va här på vintern). Pristet ligger på ungefär 400 euro i månaden för en "triari" en trerummare. Många av lägneheterna som hyrs ut är inte så fina och har dåligt med uteplatser men man får ta lite tid på sig och titta på flera ställen tills man hittar något som passar. Ett år när vi skulle flytta tittade vi på 36 lägenheter innnan vi hittade ett bra ställe....! Allt ni behöver till lägenheten kan köpas på Naxos och sen finns det ju IKEA i Aten som levererar till Naxos. Lycka till!!! Och vi ses i agusti! Lotta |
|
|||
|
|||
![]()
Heisann NaxosLotta
Tusen takk for hjelpen, dette var gode nyheter. Å leie tror jeg virkelig er noe å tenke på - det høres ut som om dette er helt perfekt for oss. Og visst skal vi besøke restauranten deres i august ![]() Vennlig hilsen Berit |
|
|||
|
|||
![]()
Vi är en familj med två barn (10 mån och 3 år när vi åker) som tänkte ta oss till Naxos via inrikesflyg från Aten i slutet av september. Vi kommer nog stanna ett tag på Naxos men har även tänkt se närliggande öar. (Vi ska stanna fyra veckor i Grekland.)
- Hur är det att komma till Naxos så sent på året? Är det helt dött? Antar att mycket är helt igenbommat. - Finns det mycket mygg vid den tidpunkten? - Vilken av stränderna Agios Prokopis och Agia Anna är barnvänligast (långgrunt, inga stenar, träd som skugga etc) tycker du och vid vilken av stränderna är det "bäst" att bo? - Finns det allmänna poolområden man kan bada på (om man betalar avgift)? - Har du några tips på bra boende? (kök, balkong/altan, pool, ev lekplats) Jag har tittat lite på Ioanna Studios och tycker att det ser barnvänligt och trevligt ut. Jag kommer säkert att komma på fler frågor när vi närmar oss avresa så då skriver jag igen ![]() Tack på förhand! //Loppan PS. Vi kommer säkert att besöka er restaurang när vi har tröttnat på all fetaost ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi är en familj med två barn (10 mån och 3 år när vi åker) som tänkte ta oss till Naxos via inrikesflyg från Aten i slutet av september. Vi kommer nog stanna ett tag på Naxos men har även tänkt se närliggande öar. (Vi ska stanna fyra veckor i Grekland.)
- Hur är det att komma till Naxos så sent på året? Är det helt dött? Antar att mycket är helt igenbommat. Nä det är inte igenbommat, naxos "stänger" i mitten av oktober när apollo och andra stora researrangörer åker hem. Naxos stad håller öppet längre medan en del restauranger nere på Plaka och Prokopis börjar stänga från mitten av September. Men det finns ju flera ställen som är öppet hela året om.... Vad man ska tänka på är att det kan blåsa ganska mycket i september så ta med nått varmt för kvällarna. - Finns det mycket mygg vid den tidpunkten? Inte mycket mygg (tror jag) innan höstregnen kommer är det ju som torrast. Det bästa är att köpa en myggkontakt som man har på när man sover, finns på alla supermarkets. - Vilken av stränderna Agios Prokopis och Agia Anna är barnvänligast (långgrunt, inga stenar, träd som skugga etc) tycker du och vid vilken av stränderna är det "bäst" att bo? Barnväligast är St George i stan, det säger alla med små barn. Mycket långgrunt och andra barn att leka med. Delar av Plaka är också barnvänligt, långgrunt och lite skugga. Prokopios har inte mycket skugga (men parasoll) och det blir djupt fort. Ni har ju tid att hitta den stranden som ni gillar bäst. - Finns det allmänna poolområden man kan bada på (om man betalar avgift)? Polen på Alkioni Hotell och Naxos Beach hotell på St George är båda öppna för allmänheten. Gratis. Sen finns det en ny kul vattenpark på vägen till Prokopios, finns dock risk att den stänger tidigare. - Har du några tips på bra boende? (kök, balkong/altan, pool, ev lekplats) Jag har tittat lite på Ioanna Studios och tycker att det ser barnvänligt och trevligt ut. Svårt att rekommendera nått, alla har olika budget. Kolla på olika hemsidor för att få en ide vad som passar just er. Vi ses! Trevlig semester! Lotta ![]() |
![]() |
|
|