Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-05, 19:32
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Mat på kreta

Hej!

Jag ska åka till kreta i juli. Jag är lite kräsen av mig när det gäller att smaka på "ny" mat Hur är maten på kreta? Var på rhodos förra året då blev det mycke souvlaki och kycklingsovlaki och tzatziki m.m är det liknande mat vart i grekland man än åker?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-05, 20:41
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Mat på kreta

Citat:
Ursprungligen postat av isabull Visa inlägg
Hej!

Jag ska åka till kreta i juli. Jag är lite kräsen av mig när det gäller att smaka på "ny" mat Hur är maten på kreta? Var på rhodos förra året då blev det mycke souvlaki och kycklingsovlaki och tzatziki m.m är det liknande mat vart i grekland man än åker?
Du kan få i princip allt på kreta! Souvlaki, moussaka,tzatsiki pizza, kött och fisk, pasta och tom MC Donalds ( huva säger jag men andra kanske uppskattar det) så du behöver inte oroa dig för att gå hungrig även om du är kräsen Förutom ovan nämnda rätter finns även underbara grekiska och kretesniska rätter att välja mellan om du skulle få för sig att prova ngt nytt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-05, 23:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat på kreta

Jag tycker att du ska våga dig på långkoken som är helt rätt nu med tanke på den Slowfood rörelse som sveper över Europa. Med långkok menar jag både rätter som tillagats i gryta och i ugn. Ungsbakade rätter tillagas ibland på lägre temperatur och resultatet blir utmärkt. Själv lagar jag min briam efter ett gammalt grekiskt recept som jag modifierat lite drygt 175 gr och tom vänner som aldrig annars gillar ungsbakade grönsaker har smakat av anrättningen. Prova kanin med citronmarinerade kikärter, stifado, ungsbakad kyckling med citron samt naturligtvis alla underbara smårätter där många är vegatariska. Högst på min önskelista är killingen och vem kan säga nej till en härligt tillagad getunge. Andra favoriter är den mjuka fetaosten som finns ex på Folegandros.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-06, 10:03
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Mat på kreta

Citat:
Ursprungligen postat av isabull Visa inlägg
Hej!

Jag ska åka till kreta i juli. Jag är lite kräsen av mig när det gäller att smaka på "ny" mat Hur är maten på kreta? Var på rhodos förra året då blev det mycke souvlaki och kycklingsovlaki och tzatziki m.m är det liknande mat vart i grekland man än åker?
Då är det dags att börja våga prova något nytt! Vad är det värsta som kan hända?

Prova:
Giouvetsi Lamm, getkött eller oxkött med pasta (liknar stora risgryn)
Tillagas långsamt i ugnen tillsammans med vitlök tomater oregano och andra kryddor och olivolja. Serveras ofta i lerkrus

Youlbasi Ugnsbakat lamm kryddat med vitlök citron och örter i form i papperspaket

Stifado Oxgryta med smålök. Tillagas också i ugnen. Innehåller oftast tomater och kryddas med kanel, kryddpeppar, rosmarin, charlottenlök och andra kryddor.

Imam Aubergine delad och fylld med tomater som krydddats med diverse kryddor, basilika, oregano m.m. Där jag äter den toppas den med ost.

Yemista Fyllda tomater och paprikor med ris, lök, aubergine i småbitar kryddat med mynta, oregano, tomatpuré m.m

Briam Ugnsbakad zuccini med potatis och tomat

Pastitio Kan liknas vid vår makaronipudding

Sedan har vi alla SMÅRÄTTER,

Zucciniballs riven zuccini kryddas och steks i olivolja. Kan påminna om rårakor lite grand

Aubergineröra helt sagolik till färskt grekiskt bröd
Taramosallata Fiskromssallad, kanske inte låter gott, men är det
Fetaost i alla möjligt skepnader, i ugnen med grönsaker, ihoprörd med kryddor och vitlök som tilltugg och NATURLIGTVIS i grekisk sallad som
smakar helt fantastiskt på de flesta ställen jag besökt på Kreta!
Saganaki Graviera Stekt ost, som har smält inuti serveras med citron
och mängder med fler!

Vi brukar ofta äta, istället för huvudrätt, ett par smårätter var till middag - jättegott!

Naturligtvis är olivoljan pricken över i-et i så gott som allting!

KALH OREXI! Smaklig måltid! och naturligtvis, trevlig resa!!

Senast redigerad av Nektaria den 2008-06-06 klockan 10:09.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-06, 10:19
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Mat på kreta

Tack för tipsen!
Nu har jag en hel kokbok jag kan skriva ut och ta med
Jag lär nog inte svälta.
Trevlig helg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT