Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-11, 20:46
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Listat de öar som verkar intressanta - åsikter önskas ;)

Min lista;
naxos
milos
amorgos
sifnos?
koufunissi
santorini
(paros, antiparos)

gubbens lista;
naxos
antiparos
milos
sifnos

Är de olika/lika? Hur tänker ni? Varför/varför inte? Vi börjar med Naxos, men sen då? Har vi missat någon annan kanonö? (säkert
Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 20:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Listat de öar som verkar intressanta - åsikter önskas ;)

Det beror på hur länge ni tänkt stanna på varje ö, på Naxos skulle jag lätt kunna vara i två veckor, där finns mycket att se och det är en "stor" ö.
Koufinissi, där skulle jag stanna i max tre hela dagar, finns säkert de som skulle kunna vara där en månad
Amorgos och Milos, fem dagar lätt. Paros, helst inte alls. Antiparos har vi varit som längst åtta nätter.
Listan kan göras hur lång som helst.
Köp Jannes E - guider över de öar ni funderar mest på, printa ut och ta med och bestäm er på Naxos vilken som blir nästa ö.
Eftersom det är er första luff så blir alla öar bra, ni har ju ingenting att jämföra med.
Trevlig resa!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 21:30
Paddingtons avatar

Hallojsan
Vi blir borta 16 dygn totalt, men 2 är vigda till Athen, en dit och en hem. Hm... vad är speciellt med sifnos egentligen, många rekommenderar den, men jag har inte förstått vad som är unikt för den ön ännu...
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 10:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag tycker inte att du ska planera så noga som du gör, det blir bra vad ni än väljer. Ni kanske till och med stannar på Naxos om ni börjar där. Några kompisar till mig (två vuxna två barn) ”konsulterade” mig för några månader sedan. De ville se många öar, helst olika öar. Efter mycket babblande kom vi fram till att de skulle börja på Naxos, komma ner i varv och känna att de har semester och sedan bestämma resans fortsättning. De flög till Santorini, åkte samma dag till Naxos där de hade bokat rum i Agios Prokopios. Nu har de varit borta i sex dagar och de är fortfarande kvar på Naxos, och jag misstänker att de stannar där hela semestern.

Mitt råd är att ni börjar på Naxos, när vi coolat ner er kan ni ta beslut om vart ni ska åka sedan. Från Naxos är det nära till många trevliga öar.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 10:22
Paddingtons avatar

Det blir säkert bra när man kommer ner, men jag tror nog att det är bra att grovplanera ett par olika rutter. Att ha läst på på dom öarna man är intresserad av. Skrivit ut/tagit med lite information om sevärdigheterna på dom öarna, bra boende etc. Och att man har i åtanke om en slutö i så fall (möjlig båtrutt) så att man kommer hem till Aten igen. Sen kanske man ändrar sig, men att åka ner och inte ha den blekaste aning om hur man tex tar sig mellan Naxos, amorgos och milos känns inte så lockande. Och om det ens är "värt" besväret att åka den långa resan till en ö - som man kanske ändå inte skulle "uppskatta" sååå värst mycket att det var värt att skumpa runt på en båt en heldag till.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 10:24
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tycker inte att du ska planera så noga som du gör, det blir bra vad ni än väljer.
Instämmer, det är en del av luffandet; Att inte veta var man hamnar, vad man än väljer så blir det bra, och tycker man inte det, så är det bara att åka vidare. Trivs man och inte orkar dra vidare, då stannar man. Det är frihet

Våra första resor var helt oplanerade, efter några resor så har vi skaffat oss några favoriter, både på gott och ont. Vi vet vad vi får, men samtidigt missar vi många pärlor.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-06-12 klockan 10:26.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 10:36
Ella Ella är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag håller med - fundera inte så mycket på det där nu. Nöj er med att åka till Naxos till att börja med. När (eller OM) ni känner er redo att dra vidare kommer ni att ha erfarenheterna av Naxos i ryggen, och på så sätt blir det lättare att fatta ett beslut. Kanske vill ni till en mindre ö, kanske till en lugnare, kanske till en klippigare. Eller så studerar ni utbudet och bestämmer er för att stanna där ni är, eftersom Naxos ändå har allt (det har hänt mig ett par gånger).

Jag försöker att planera så lite som möjligt när jag luffar, för att kraven ska bli så låga som möjligt. Det är ju inte roligt att hoppa runt för att man känner man MÅSTE för att man har bestämt det i förväg.

Om jag ändå ska tipsa så kanske Antiparos vore nåt. Mycket lugnare än Naxos med egentligen bara en gata och ett torg, och så långgrunda stränder och blonda barn överallt. Det är lätt att komma dit - färjorna från Naxos till Paros är många och resan är kort, och båten från Paros till Antiparos går från samma färjeläger och går hela tiden. När ni ska tillbaka till Aten finns det många avgångar från Paros att välja på.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 10:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
men jag tror nog att det är bra att grovplanera ett par olika rutter.
Absolut, det är dessutom roligt. Det är bara det att dina många frågor inte är så lätta att besvara, vi tycker så olika, det är inte säkert du gillar "mina" öar alls. Du frågar efter listor, här kommer min Kykladiska 10-bästa-lista.

Amorgos
Sifnos
Naxos
Kimolos
Schinoussa
Santorini
Sikinos
Kea
Folegandros
Ios
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 10:45
Hellens avatar

Och min 8 i topp ser ut så här:

Amorgos
Naxos
Antiparos
Milos
Koufinissi
Syros
Santorini
Paros

Hoppas kunna ha erfarenhet av någon mer ö efter årets resa, vi får se...
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 10:57
Paddingtons avatar

Jag håller med - fundera inte så mycket på det där nu. Nöj er med att åka till Naxos till att börja med. När (eller OM) ni känner er redo att dra vidare kommer ni att ha erfarenheterna av Naxos i ryggen, och på så sätt blir det lättare att fatta ett beslut. Kanske vill ni till en mindre ö, kanske till en lugnare, kanske till en klippigare
Precis! Självklart kan det bli HUR som helst. Vi kanske stannar på Naxos eller så åker vi hit eller dit MEEEN.. att ha en lista på de öar man tycker verkar intressanta innan man åker och har lite HUM om vilken ö som tex är klippigare (vilket man inte kan veta om man inte läst något om öarna) är nog inte fel. Om det sen blir en 8-i-topp lista och vi inte väljer någon av öarna, eller bara två då blir det frihet ändå. Vi kanske kan tänka oss både amorgos, sifnos, milos, koufinissi, antiparos, naxos, santorini etc, men inte kommer att veta vilka det blir på plats. Bara att ha det i bakhuvudet. Vad man söker och var man kan finna det i så fall. Utan att veta något och vara på Naxos och söka efter partyliv och dra över till Koufinissi blir kanske lite fel

Sifnos. Vad är det för typ av ö egentligen, får inte riktigt grepp om den?
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 22:56
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Förstår att du vill ha fakta, fast.. det kan man ju läsa sig till i guideböcker... Känner för att peppra tangenter och bara hänge mig i minnen, så, here we go,

Sifnos för mig:

- Du kommer med färjan, ser berget du måste uppför (med buss helt okej) för att ta dig vidare på äventyret
- Du bor kanske uppe i den första byn, hos en liten gumma som inte kunde någon engelska, men som huserade ett tiotal båtluffare i stenhårda små sängar och när en luffare borstade tänderna lite för länge kom hon in och skrek: Lego, lego!
- Hyr kanske en vespa och åker runt på den lagom stora, bergiga, mycket vackra ön
- Du köper kanske silver i Kastro, den gamla byn på höjden
- Kanske badar och dyker du i de stora vågorna ute på badklippan nedanför kyrkan
- Du byter boende andra natten. Grannen mittemot lockar med vrakpriser om vi håller det tyst inför tanterna, som kacklar med varandra hela tiden. Kanske berättar han allt detta på grekiska, kanske förstod du allt, trots att du inte förstår ett ord grekiska egentligen.
- På södra (har jag för mig) sidan av ön fanns långa sandstränder
- Maten, vinet, männsikorna, som vanligt i Grekland alldeles underbara... Inte alltför mycket turister, men visst fanns de.
- Keramiken är fantastisk. Kanske kommer du också hem med en massa skålar och grejer, inpackade för att hålla hela vägen hem. Och väl hemma, Sifnos dröjer sig kvar i hjärtat.

På mig.
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 10:02
Paddingtons avatar

Ojdå... låter på ett sätt speciellt, men så vill jag inte ha det Blir nog inget Sifnos för mig. Inkvarterad, ingen engelska, hårda sängar.. och inget att göra ?
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 10:20
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Citat:
som huserade ett tiotal båtluffare i stenhårda små sängar
Nåja, inkvarterad på det sättet tillhör nog ovanliheterna, men hårda sängar är mer regel än undantag ute på öarna och engelskan är inte alltid säkert att man kan göra sig förstådd på, men oftast är inte det något problem.
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 12:43
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
hårda sängar..
Allra bäst förbereder man sig genom att sova på betongplatta några nätter före avfärd, i brist på sådan lägger man sig helt enkelt på golvet hemma, de grekiska sängarna kommer efter denna kur att framstå som hur mjuka och sköna som helst
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 09:44
Irmas avatar
Irma Irma är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Vi åker på vår första ö-luff på tisdag.
Innan vi bestämde våra resmål så läste jag Aftonbladets Ö-luffarguide om Kykladerna.
När jag hittat några som verkade intressanta så läste jag vidare här på Kalimera. Här finns massor med information och tips om olika resmål. Naturligtvis då olika tips eftersom vi alla söker så olika saker på vår semester.
Nu är det upp till oss själva att göra något vettigt av just vår ö-luff. Det är längesen vi längtade så efter en semester som just den här. Vi har köpt oss ryggsäckar, bra skor och några böcker om öarna.
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 10:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Här kommer min lista över besökta cykladiska öar för tillfället är det den här ordningen som gääller men en annan gång kanske öarna har bytt plats. Jag gillar alla öarna.

Folegandros
Amorgos
Sifnos
Ios
Paros
Naxos
Sikinos
Antiparos
Santorini

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.