Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-12, 09:47
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Ormdiskussion

Hej!

Ville bara skriva och tacka Elisabet för hennes utförliga förklaring om giftiga ormar i Grekland!

Här i Grekland finns många myter om ormar och man kan ibland tycka att människor hellre litar på vad mor eller farföräldrar har sagt före naturvetenskapsmän/kvinnor. Det finns t.ex. en maskorm Typhlops vermicularis som orsakar mycket skräck bland lokalbefolkning genom myten att "om du blir biten dör du innan solnedgången". Den kallas Ilios - sol. Jag tyckte att det lät konstigt och vi hittade flera stycken när vi grävde runt huset. Det var för stora risker att bo kvar och ha så farliga ormar i närheten. Jag skrev till en reptilexpert i Sverige och fick svaret att samma myt florerar i Afrika. Varför vet man inte. De här ormarna är inga egentliga ormar utan maskormar och de äter bara små insekter.

Jag är mycket rädd för ormar och det bästa är att lära sej så mycket som möjligt om dom så att man inte blir uppskrämd av myter och vandringshistorier.

Ormrep t.ex. säljs mycket i Grekland, ett preparerat rep som man lägger runt sitt hus eller tält.......det är lika effektivt som att strö snus runt huset.

En en gång, tack Elisabet!

Eirini
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 16:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ormdiskussion

Hej Eirini

Jag var bortrest över helgen och har inte sett ditt inlägg förrän nu. Tack för de vänliga orden. De gör mig väldigt glad!

Att man blir skrämd när man ser en orm är inte konstigt just för att så mycket obefogad skräck förs vidare från generation till generation.

Jag som verkligen tycker om ormar rycker också till när jag plötsligt ser en, och en släkting till mig som är herpetolog och har haft och fött upp ormar i många år, säger att han gör detsamma. Rädslan sitter så djupt i oss, men som du så klokt säger så är det bästa man kan göra att lära sig så mycket som möjligt om deras beteende, då inser man snart att man inte behöver vara rädd.

Elisabet
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.