Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-27, 23:12
Vi2alltid Vi2alltid är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

jag kom på en till sak: finns det bilar/vespor lätt att hyra i Karpathos?
Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 23:32
MaggieH MaggieH är inte uppkopplad

Jag tycker ni ska åka till Skopelos som är vårt bästa resmål. Du landar på Skiatos och får åka båt ca 1 timme. På Skopelos kan du få både finna stränder, pool på hotellet och lite sevärdheter. Icke att förglömma den svarta keramiken som är värd ett köp. Lagom stor ö fantastiska människor som överallt i Grekland. Men den har något speciellt! Många kyrkor att besöka tror det var minst 100 (ön är liten). Du kan åka buss till högsta punkten och kika över till Skiathos om du vill. Annars badbussar (trångt) eller hyra moped/bil. Av alla öar vi varit på är den den bästa!
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 23:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

365 kyrkor lär det finnas på ön

Men några finkorniga sandstränder som Vi2alltid vill ha, finns det ju inte där. Men en vacker ö är det!

Jag måste få fråga om högsta punkten. Var ligger den? Jag har aldrig förut hört att man kan åka buss dit.
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 13:37

Fel av mig - inte högsta punkten utan längst norrut på ön - Loutraki. Den har en liten hamn med några fiskrestuaranger mm. Man kunde förstås åka båt dit också men buss var intressantare. Vi besökte också ett gammalt kloster med utsikt över Skopelos. Stränder finns det gott om och även sand vad jag kommer ihåg möjligen var det Limnonari. Man fick gå ner från vägen via en brant backe innan man såg stranden.
Ni kan också göra en utflykt till Alonisos med båt vilket tar ca 20-30 min kanske mindre. Där finns det sand i massor. En mycket fin liten ö där turismen inte tillåts öka (om inget har ändrats förstås). Verkar inte finnas några resor dit vad jag har hittat.
Visst tycker vi olika men bortsett från viss brist på sandstränder (som jag också vill ha) så uppväger allt det andra det.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 16:06

Fel strand den jag menade har sand heter Stafilos och inget annat!
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 23:09

Nu har vi faktiskt bestämt oss för Karpathos!! Bokade idag...

Så nu kan ni väl tipsa oss om sevärdheter där isället!
Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 06:17
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Grattis ni har gjort ett mycket bra val!!Eftersom ni tänkt hyra bil /vespa så har ni alla möjligheter att se denna spännande ö.Jag skulle köpa en E guide här på Kalimera .Där får ni med allt som finns att veta om ön.Härliga badstränder,mysiga små byar,oländiga vägar(inte så många),spännande natur osv i all oändlighet.Läs resebreven här,de speglar bra vad det finns för nånting att se.Kör runt och upplev själv.Ni kommer att bli stormförtjusta !!!
Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 12:33

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Grattis ni har gjort ett mycket bra val!!Eftersom ni tänkt hyra bil /vespa så har ni alla möjligheter att se denna spännande ö.Jag skulle köpa en E guide här på Kalimera .Där får ni med allt som finns att veta om ön.Härliga badstränder,mysiga små byar,oländiga vägar(inte så många),spännande natur osv i all oändlighet.Läs resebreven här,de speglar bra vad det finns för nånting att se.Kör runt och upplev själv.Ni kommer att bli stormförtjusta !!!

ÅH TACK nu känner vi oss ännu säkrare på vårt val!
Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 20:46
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Kul att ni fastnade för Karpathos. Vilket hotell bokade ni? Väl där bör ni absolut inte missa Olymbos. Landvägen dit är nog fortfarande inte att rekommendera (var inte i farbart skick sept-07) men båtturen från Pigadia till Diafani där bussar sedan tar er till Olymbos är en härlig utflykt. Ni bör inte heller missa stränderna i t ex Apela (en av de vackraste i Grekland). Hyr bil el vespa, ta lokalbuss eller badbåt, det finns många möjligheter. Lefkos tvärs över ön hade oxå en fin strand (inte lika naturskön men ändå) och färden dit går via slingriga vägar genom några mindre byar så själva turen är oxå en upplevelse. God mat åt vi bl a på Syrtaki, Esperides och inte minst på Mikes (vår favorit). Däremot blev vi jättebesvikna på Sofias place vid hamnpromenaden som rekommenderades men inte alls var i nivå med de andra.
Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 12:55

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Kul att ni fastnade för Karpathos. Vilket hotell bokade ni? Väl där bör ni absolut inte missa Olymbos. Landvägen dit är nog fortfarande inte att rekommendera (var inte i farbart skick sept-07) men båtturen från Pigadia till Diafani där bussar sedan tar er till Olymbos är en härlig utflykt. Ni bör inte heller missa stränderna i t ex Apela (en av de vackraste i Grekland). Hyr bil el vespa, ta lokalbuss eller badbåt, det finns många möjligheter. Lefkos tvärs över ön hade oxå en fin strand (inte lika naturskön men ändå) och färden dit går via slingriga vägar genom några mindre byar så själva turen är oxå en upplevelse. God mat åt vi bl a på Syrtaki, Esperides och inte minst på Mikes (vår favorit). Däremot blev vi jättebesvikna på Sofias place vid hamnpromenaden som rekommenderades men inte alls var i nivå med de andra.
Hotellet heter Blue Bay och ligger intill nån sandstrand på 4 km som hette nåt på "Vont..." Det är ca 1 km till Karpathos stad. Ligger restaurangerna du skrev om i staden eller nån annan stans?
Olympos verkar helt klart vara en utflykt vi måste få in nånstans. Verkar dessutom vara lätt att ta sig runt på ön på egen hand med bil eller vespa - det passar bra!
Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 23:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Låter kul att ni är varma för Karpathos. Kanske ses vi där. Vi gör vårt andra besök under de två första veckorna i augusti. Erfarenheterna från förra besöket gör att det för oss blir några dagar med hyrmoppe runt ön. Stränderna Kyra Panagia och Apela som ligger en bit norr om stan får definitivt ett återbesök. De kan också nås med buss men mina nerver fixar inte buss på den branta rullstens-serpentinvägen till Apela så det får bli moppe dit. Dessutom är det där begränsat med solsängar så det är klokt att vara där tidigt eftersom stranden är sten. Men vilket vatten!!!! Kristallklart sist jag var där. Sedan blir det sol-o-bad-dagar på stranden Amopi som har två sköna stränder att välja på, den ena sand och den andra lite stenigare, och som man når med buss på c:a 20 - 30 min. Några droppstensgrottor har vi inte koll på, men det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte finns. Byn Olympos på en bergstopp på norra Karpathos är ett av de mera kända utflyktsmålen. Smidigast med arrangerad båt/buss-utflykt. Vi upplevde att "krämar-verksamheten" i byn förtog lite av känslan, men visst är det en speciell och ganska unik upplevelse som är väl värd resan. Annars vet jag inte så mycket spektakulära sevärdheter utan det är lite moppeturer på ön som gäller förutom sol o bad (bör finnas rikligt i augusti) och sköna kvällar i en ganska behaglig liten stad med matställen av både turist-typ (ett par riktigt bra, t ex Land & Sea) vid hamn-promenaden och lokal enkel taverna-typ uppe i gränderna. Hoppas att ni får en trevlig och het tur till Grekland i augusti. /Masse
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 16:00
Nanny Nanny är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Hej!
Vi har flyg till Aten, nu har jag läst så mycket positivt om Karpathos så jag undrar om det finns någon som vet om det är möjligt att ta sig med båt från Pireus.
Är det någon som vet om man kan åka till Karpathos med båt och hur lång tid tar det?
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 19:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det går båt från Piraeus två gånger i veckan. Resan tar 22h
Titta på GTP.gr, där ser du hur båten går. Aten är inte det optimala stället att landa på om man vill till Karpathos, men det går.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 13:10
Anso Anso är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Janne hade förslaget om Parga också...
Det är ett härligt ställe, rätt så litet, men det finns ett bra utbud av restauranger och det skulle i mina tankar vara ett mysigt ställe att förlägga bröllopsresan på... Romantisk miljö, kuperat och väldigt fin natur runt omkring. Som sagt, mkt folk kommer ni nog inte undan någonstans under högsäsong, det var rätt så mkt folk när vi var där i början av augusti, men tycker ändå att Parga känns grekiskt och genuint på många sätt...

Hur som helst, vart ni än åker blir det säkert toppen!
Ha en trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 13:12
Anso Anso är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Ooops, missade de senaste inläggen..
Ser att ni bokat redan!

Ha det så jättebra på er resa!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:19.