|
|||
|
|||
Fåtal färjor Naxos-Milos?
Hej
Vet någon bättre men det verkar som förbindelsen Naxos-Milos inte finns utan att man måste åka till Paros och där boka båt för avfärd till Milos och detgår bara båt varannan dag Paros-Milos. Är det på detta viset? :-) MVH Henrik |
|
||||
|
||||
Sv: Fåtal färjor Naxos-Milos?
Ja. Det sägs att man inte ska planera rutter, men vilken TUR att man ändå gör det. Det går EN båt i veckan naxos-milos, då krävs det verkligen planering. Om den ens går? Och så kommer man fram sent på kvällen. Ja, man kan åka till Paros först, men då går båten 9 på morgonen därifrån. Och om man "inte vill" åka till Paros och slösa bort en dag bara för att hinna med färjan... känns inte kul..
Om man vill besöka Naxos och Milos... det känns hopplöst. Det känns inte som någon "luffning" när man inte har något annat väl än att åka en fredag 16.30. Vad är missat? Innefattas inte alla båtar på gpr? Sitta en heldag på båten och åka baklänges känns inte kul, om det ens går att åka baklänges. |
|
|||
|
|||
Men man kan inte räkna med att alla öar går att besöka under samma luff, om man har begränsat med tid och energi. Naxos och Milos må vara ett sådant par - och då får man kanske satsa på att "göra" dem olika år. Det finns ju så många öar att välja på att det verkar dumt att beklaga sig. Se det som en fördel - det begränsar utbudet. Du har ju haft problem att bestämma dig, Paddington - nu vet du att du kan stryka Milos från listan i år.
|
|
||||
|
||||
fast den omgången man väljer att besöka milos, så vet jag många som valt att besöka naxos också i den omgången. Så naxos tillsammans med milos borde funka!?
problemet är att det är svårt att ta sig till o från milos generellt i den bemärkelsen, få rutter och komma fram sent. Frågan är; vilka är bra avreseöar till Aten och finns det någon väg man kan ta sig vidare från Milos till en bättre ö för avfärd. Sifnos, visserligen, går det fler båtar ifrån, men inte nämnvärt. |
|
||||
|
||||
Jag måste hålla med, det är sämre rutter i år när jag letar ï turlistorna. Förr kunde man åka rutten Sifnos - Milos - Ios - Naxos- Paros i ett svep och båtarna gick i en cirkel men nu verkar Milos och några öar till vara en ändhållplats och man måste åka tillbaka till Sifnos och därifrån till Paros med en båt som bara åker den sträckan. Dessutom går den båten på så korkade tider att man måste övernatta i Paros om man vill vidare.
Det enda raka som jag ser det om man vill resa någorlunda bekvämt är att VÄLJA, dvs antingen köra Milos-varianten och ta alla öar på vägen eller köra Naxos-spåret och ta öarna på den rutten. Hm, låter lite gnällig märker jag men det blir nog bättre när man kommer ner till värmen! |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Nej, det krävs faktiskt planering eller åtminstonne en grovplanering trots att romantikerna hävdar motsatsen! Finns det inga rutter mellan Milos och Naxos i turlistan måste man utgå från att det inte går några båtar där, man kan inte chansa och riskera en omväg som kostar flera dygn. Visst, man kan chansa och improvisera och skippa Naxos om inga båtar finns men jag tycker det är bättre att åtminstonne ha en aning om hur man kan åka i förväg. Men alla är ju olika och tur är väl det! |
|
||||
|
||||
Det enda önskemål...
... jag har är att åka Naxos - Milos, att det ska va´så svårt.
|
|
||||
|
||||
Sv: Det enda önskemål...
Citat:
Har du tänkt åka någon annan stans efter Milos, eller är det Aten som gäller sedan? // Helén |
|
|