Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-28, 10:11
met met är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard hyra bil och lite annat..

vi åker till Ixia den 30 juli och ska stanna i två veckor. När vi är där så länge så måste vi hyra bil och ta oss runt på ön lite. Ni som har varit nere i år och hyrt bil, vad kostar det per dag?
Vad ska vi inte missa? Vi kommer att hyra mer än en dag och Lindos och Tsambika ska vi till. Hur är vattenlandet? Förslag på några riktigt bra ställen som inte är överfulla med turister?

Har någon rest med solresor dit och som vet om de har några bra utflykter?

Nu är det några år sedan jag var på Rhodos, hur är det med taxfree affärer på flygplatsen, finns det något bra att handla, hur är priserna? Taxfree katalogen dimper ner i postlådan om några dagar .

Sist vi var där var det galet med mygg, fast man inte såg dem... hur är det i år? Ni som testat myggmaskiner på rummet, funkar det? Vår 10-åring blir alltid uppäten..

Taxi in till Rhodosstad. vad kostar det? Vet någon vad bussen in kostar?

Åh vad jag längtar ner till SOL och värme
Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 10:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: hyra bil och lite annat..

Min erfarenhet av myggmaskiner är att de fungerar väldigt bra när man är noggrann med dem och inte alls har öppet om maskinen inte är laddad.
Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 18:54
Cobran Cobran är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Myggmaskin blev jag nyfis på, blir alltid uppäten....

Vad är det? Nån som har en länk till nån sida?
Var får man tag i en??
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 16:13

ska vara en liten manick som man köper i supermarkets på plats ( ngt år har jag sett att det funnits i taxfreekatalgerna också), man sätter in dem i eluttaget och i maskinen stoppar man någon tablett som avger något som inte myggorna uppskattar. Tror jag ska jag kanske tillägga, har aldrig köpt någon själv men har fått för mig att de funkar så
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 16:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Just det, och det funkar faktiskt! Den tablett jag prövat hittills med minsta lukten heter TAI, men även RAID är tämligen luktfri. Tabletterna är små rektangulära plattor och man skuffar varje kväll in en ny och petar därmed ut den begagnade plattan. Inte särsklt dyrt heller, finns att köpa överallt, även i Sverige sa en hitrest bekant.
Jag vet inte hur det funkar ihop med allergiska personer eller om man har astma eller liknande.Vi har i alla fall haft bara goda erfarenheter, defintivt mindre mygg.
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 16:54
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag har astma och jag har använt en myggmaskin på både Rhodos och här hemma, det har funkat bra. Nu ska jag ha med den till Rhodos igen, ska köpa tabletter på plats o pröva om dessa är starkare än dom man köper här hemma, har fått för mig att så är fallet.

Är du medlem i Aftonbladet Plus så har dom en test i dagens bilaga:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2785825.ab

Senast redigerad av IRSA den 2008-06-29 klockan 16:58. Anledning: tillägg i inlägget
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 19:24
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag har köpt både maskin o tabletter på Rhodos o det fungerar även för dom som har astma för tabletterna luktar inte.

Man skall tänka på att om man bor där det är mycket buskar så är det mer mygg där än ute vid kusten.

Ifjor fick jag ett rejält myggbet på mitt knä o ena fot så jag gick till läkaren o fick en salva o smörja på som fungerade mycket bra o den har jag kvar av så den åker med ner i år igen. Använder även salvan här hemma om myggen skulle vara framme..
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 20:09

Kalas =) Det var den portabla för 299 ni menar antar jag?

Sån ska inhandlas, frågan är, här hemma el där nere?
(Myggen älskar mig, så man kanske ska köpa en här hemma redan. För att slippa leta reda på supermarket där nere för att köpa en första dagen...gissar att man bara vill lägga sig snarast möjligt på stranden )
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 20:28

om du far illa av myggbetten så rekkomenderar jag Aloe vera gel, brukar också finnas att köpa i taxfreekatalogen, det smörjer jag dottern med och det lindrar klådan. (även bra om man bränt sig i solen så två flugor i en smäll)
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 20:35

Citat:
Ursprungligen postat av met Visa inlägg
om du far illa av myggbetten så rekkomenderar jag Aloe vera gel, brukar också finnas att köpa i taxfreekatalogen, det smörjer jag dottern med och det lindrar klådan. (även bra om man bränt sig i solen så två flugor i en smäll)
Jättetack för tipset =))

Sitter och går igenom taxfreekatalogen på nätet
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 21:53
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

tänk på en sak alla tål inte aloe vera för det kan ge biverkningar..

hade en after sun lotion ifrån Nivea ett år på Rhodos o fick ta min dotter till läkare för hon var som en kokt kräfta över hela ryggen pga aleo veran i sun lotionen. Den grekiska läkaren sa att det gäller o vara försiktigt med aloe vera för det kan ge sådan hudirrationer.. ett litet tips bara..

något som annars är bra o det är emla kräm som man sätter på finns att köpa på apoteket här hemma.
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 22:30
anoula
Gäst

Citat:
Ni som har varit nere i år och hyrt bil, vad kostar det per dag?
Vi brukar betala 30 EUR per dag. För tre dagar brukar vi få lite rabatt, så 70 EUR. Vi hyr från Tassos som har sin biluthyrning på en liten tvärgata till 100 palms square vid namn Kastellorizo. Trevlig fyr.

Citat:
Vad ska vi inte missa?
Anthony Quinn, Ladiko, Charaki, Kalithea, Kolimbia, Afandou...
Citat:
Förslag på några riktigt bra ställen som inte är överfulla med turister?
Åk långt söderut på ön. I augusti är det mycket folk överallt eftersom många sydeuropeer har semester då.

Citat:
Hur är det med taxfree affärer på flygplatsen, finns det något bra att handla, hur är priserna?
Rekommenderar att ni handlar i Rhodos stad istället. För alkohol är det bäst att handla på varuhuset Pappou i Rhodos stad, mycket billigare än på flygplatsen. Det finns dock mycket bra utbud på flygplatsen numera, om ni skulle glömma att handla något .
För kosmetika och parfym kan jag rekommendera den grekiska kedjan Hondos Center, ett flera våningar stort varuhus med alla kända märken. Kolla dock om det är rea först (det brukar det vara i slutet av juli/augusti), då får ni handla till ca 30% lägre priser. Sephora finns också, men den roditiska varianten är ganska liten.
Citat:
Taxi in till Rhodosstad. vad kostar det?
I år ca 15 EUR. Eventuellt 16 med bagage.
Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 23:13

TACK!! för svaren. Bilhyran ligger ungefär som jag hade tänkt mig och jag har skrivit upp de olika platserna som du rekommenderade. Längtar tills vi är på plats med bilkartan i handen redo för äventyr och fina bad
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:03.