|
|||
|
|||
Stormvarning?
Hej!
Åker till Santorini den 5 juli för vidare transport till Naxos, ser enligt den här länken ut att bli en ganska otrevligt båtresa just det datumet; http://www.accuweather.com/world-for...NAXOS&metric=1 Åker ens båtarna ut när det blåser uppemot 15-16 m/s? Nu ska man väl kanske inte lägga all sin tillit till en 15 dygns prognos men man blir ju ändå lite orad |
|
||||
|
||||
Sv: Stormvarning?
Lite gungigt kan det bli, men båtarna går så länge det bara blåser styv kuling.
// Helén |
|
||||
|
||||
13.9-17,1 meter/sekund = 7 beaufort. Vad jag vet brukar båtarna ställas in vid 8 beaufort = 17.2-20.7 meter/sekund.
Vi åker till Naxos den 3:e juli. Mycket kan hända med vinden tills dess. *håller tummarna* Ulrika |
|
||||
|
||||
Men, visst går det att undvika en gungig tur med "Naxos Star" för transfern till Naxos.
Blue Star Paros avgår vid fyratiden på eftermiddagen och kan bekvämt ta er till Naxos på strax över två timmar till rimlig pening. Ett par timmar senare finns ett alternativt färdmedel i en av Blue Stars stora bilfärjor samma rutt. Visst, den transfern får man betala ur egen ficka, men nog kan det vara värt en slant om man vill börja semestern utan sjösjuka... Arne |
|
|||
|
|||
Visst, den transfern får man betala ur egen ficka, men nog kan det vara
värt en slant om man vill börja semestern utan sjösjuka... Ja, Arne det kan vara värt varenda slant även om man betalt för transfer med Apollo som vi gjort - inte så roligt att starta sin semester med halvkalabalik . Vi ska oxå åka 5 juli fr Santorini och om det är mkt blåst ska jag följa ditt råd och köpa biljetter på de större båtarna. //Maggan |
|
||||
|
||||
Citat:
Den kommer säkert att ändras varje dag fram till dess! Om den visade 15-16 m/s igår, så har den förresten redan ändrats! |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag mår väldigt dåligt av att åka med småbåtar när det blåser, och är man orolig, finns det ingen anledning att inte åka Blue Star - så länge man inte vill åka med Apollos båt förstås. |
|
|||
|
|||
€15.50 pr person för att få en bra start o överfart på sin semester - det är värt varenda cent i mina ögon - ska checka läget när vi kommer ner på plats och bestämmer utifrån det..vädret kan ju, som sagts, ändras, det är ju några dagar kvar....
//Maggan |
|
||||
|
||||
Citat:
Ett till plus med BS finns också, eller ganska många rättare sagt. Det är fräscha och rena toaletter, det finns flera olika barer/restauranger där man kan beställa mat. Kan dock vara långa köer. Det finns flera olika ställen att vara på utomhus. Under tak, utan tak, med "väggar" runt, utan väggar osv. Du kan helt välja vad som passar bäst. Santorini är dessutom "endstationen" och då töms båten helt. Är man då långt fram i kön, kan man välja och vraka. Precis när man kommer på båten finns det ställningar där man kan lämna sitt bagage, om man inte vill släpa på det. Sen står det en person och river biljetter precis vid "ingången till båten". När man gått igenom dörren väntar rulltrappa, och sen är det som sagt bara att välja och vraka!! Bra, va?! |
|
|||
|
|||
Ja då åker vi om 2 dagar och som sagts i tråden - det har ändrat sig ..stormvarningen är nu nere på 4 m/s enl prognoser jag tittat på....
Behöver det nämnas att man längtar ? Naxos here we cooomeeee..... //Maggan |
|
||||
|
||||
Citat:
Skont, for vi tar Skopan till Koufonissi Sven |
|
|