|
|||
|
|||
Aktiviteter: Scootopia Offroad Safari.
Hallå, sitter och kolla över lite roliga saker att göra. Har någon här erfarenhet av de som de kallar "Scootopia"?
http://tr.truveo.com/scootopia-creta-2/id/850216360 |
|
||||
|
||||
Sv: Aktiviteter: Scootopia Offroad Safari.
Hyr en vanlig jeepl istället!
Små vägar finns det gott om på Kreta om du absolut vill damma ner dig. Dessa turer ses dock inte med blida ögon av kretensarna med all rätt. Ta en tur upp i bergen och njut av vyerna och byarna, det ger mer valuta för pengarna. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
Håller helt med dig Lars. Dessa "safaris" är intre alls populära då de skrämmer livet ur får och getter. Egna utflykter är bättre och har man tur kan det bli trevliga möten med lokalbefolkningen då de gillar mer om man kommer två i stället för en hel grupp.
Uffe |
|
|||
|
|||
Om du ändå känner dig sugen på att testa anordnar en biluthyrningsfirma som heter Royal sådana turer (www.creteroyal.com). På västra Kreta har de ett kontor på gränsen mellan Agia Marina och Platanias (bredvid posten).
|
|
||||
|
||||
Den firman var ju inte direkt billig eller hur?
lars Kriti sti kardia mou |
|
|||
|
|||
Nej, inte direkt men de är "prutbara". Vi hyrde bil och fick rabatt. Detta var visserligen på grund av mamman till en av killarna som jobbar där...
Jag kan ju tänka mig att det är dyrt med safariturerna just för det som tidigare nämnts: Att det inte uppskattas av lokalbefolkningen. Då blir ju inte efterfrågan så stor heller. Hur som helst, lycka till med ditt letande och berätta gärna hur det var om du kommer iväg på turen! |
|
||||
|
||||
Svåra frågor det här. Jag tycker personligen att man på sin semester ska försöka ägna sig åt aktiviteter som så lite som möjligt stör lokalbefolkningen och ger skador på djur och natur. Det är med glädje jag ser att ecoturismföretagen verkar bli fler i Grekland. Hoppas den trenden ökar.
Eva |
|
||||
|
||||
Det finns ett kul företag i Platanias på väg mot Kissamos. De håller på med Mountain Bike och skjutsar upp folk i bergen med en buss med släp. Sen får man rulla ner med ledare och ta lunch-break efter vägen. Hela tiden nya ställen och garanterat miljövänligt förutom bussen upp. Kamera är ett måste på färden.
Uffe |
|
||||
|
||||
Jag träffade en spinninginstruktör här hemma som jobbat med det ett par säsonger på Kreta.
Eva |
|
||||
|
||||
Jo det kan ju trevligt för dem som är vana cyklister.Dessvärre är inte alla det och det inträffar en hel del omkullkörningar.
På vissa vägar kan det ju gå undan riktigt fort och rätt som det är kommer en av de vanliga mycket skarpa svängarna upp och då drabbas tydligen en del "cyklister" av mindre panik och så är olyckan framme. Eftersom jag kör omkring mycket på Kreta och uppe i bergen har jag vid flera tillfällen råkat ut för cyklister, som kommer farande mitt på vägen eller flera i bredd, inte så kul. Jag vet inte om det är satt en åldersgräns för barn eller äldre med för den delen men det verkar inte så. Tar man det bara försiktigt och kör i sitt eget tempo blir det naturligtvis en fin upplevelse i de fantastiska bergen på Kreta. Ett annat råd är också att se upp för nedfallna stenar och grus, som inte är så ovanligt på bergsvägarna. Go cykeltur! lars Kriti sti kardia mou |
|
|