![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Prisnivån beror inte på en svag krona utan på bättre levandsförhållanden hos befolkningen i Grekland.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vidare har jag inte märkt att EUR har blivit billigare för oss svenskar att köpa. Kan bara jämföra med danskar och norrmän som får fler EUR för sin valuta. Tyvärr har Sverige halkat efter nu under många år. Chras |
|
|||
|
|||
![]()
Jag upplevde på Tinos och Evia att det var mycket billigare där än på Naxos förra året. Vi åt verkligt gott, rikligt och väldigt prisvärt i år. En Mythos kostade i regel 2.50, 1/2 kg vin 3-4 euro, 1kg 6-7 euro. Grekisk sallad 5-5,50 euro, men de var alla stora! De typiskt grekiska varmrätterna oftast 7-8 euro, ibland 10....om det var bläckfisk i
![]() I Karystos åt vi t ex var sin stor förrätt med underbara ugnsstekta auberginer och underbar stifado till varmrätt samt stor vatten och 1 kg vin för 20 euro för oss två.. Det är INTE dyrt! Så fick vi massor av melon när vi betalat ![]() Nä vi var faktiskt överraskade positivt i år där vi var. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Jag märkte att det var skillnad på priser på Kalymnos och Rhodos.
Om man jämförde samma mat så var det 1-2 euro dyrare på Rhodos. Köpte en badväska på Kalymnos för 6 euro och samma väska kostade 10 euro på Rhodos ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Handlar man i butikerna som ligger nära stränderna på Rhodos är saken dyrare än om man handlar längre in i staden eller i Gamla Stan.
Det är väl som hemma går du ut på ett ställe kostar det så o åker man till Sthlm är det jätte dyrt o gå ut o äta.. |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med Chras i frågan, -priserna har gått upp samtidigt som lönenivån för de flesta inte har hängt med. Många greker har fått det tufft, särskilt pensionärer (min gamle svärfar har ett sinne för att överdriva, men nu vet jag att han talar sanning). Bara en sak som att en gyro kostar 17-20kr nu, för 10 år sedan kostade det under 5kr (utan patates som utfyllnad). Lissi skriver om ex öl på flaska för 20-25 kr eller sallad för ca 50kr..vilket jag inte tycker är särskilt billigt. Gå ut och äta är fortfarande generellt sett billigare än i sverige. Dels beroende på alkoholskatten, men även pga deras matvanor. Skulle vi i sverige gå ut och äta i samma utsträckning som grekerna, så skulle vi kunna äta till "lunchpriser" även på eftermiddagen/kvällen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nyss hemkommen ifrån Kos, och kan bara säga det att tar man sig lite upp ifrån strandgatan (d.v.s.där det inte är så mycket turister)
så kan man äta både gott och billigt! vuxna +1 tonåring åt oss mätta för ca. 30 euro och då fick vi även en ibland två ouzo gratis till notan. Då kan man inte klaga! ![]() Så är det väl på de flesta öar att man ska nog udvika de stora turiststråken så blir prisnivån lite bättre. Sen beror det väl på vad man äter, file, pepparbiff och dyl. är ju mycket dyrare än deras egna supergoda mat. /Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Jämför man Rhodos mot Italien och då Rom så är det billigare på Rhodos. En kollega var i Rom i maj och när dom beställde in maten fick dom betala 20 Eur för kött/fiskbit, sallad 5 Eur, Potatis 5 Eur, sås 5 Eur sen tillkommer drycken och detta är för bara 1 person. Så åt dom utan förrät så låg det för 400kr/person och på Rhodos kan du äta för 250kr för 2 personer som billigast på restaurang Yamas. Men sen kan det vara olika prisnivåer beroende på hur populära dom olika remålen är i Grekland.
Bara i Alcudia på Mallorca kunde du få betala dyrt på ena stället och restaurangen vägg i vägg kunde du betala under hälften av priset. Så det finns alltid vissa ställen där man får betala mer än på andra ställen.. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ju inte så stor erfarenhet av Rhodos
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är väl också så att världens ökade matpriser märks även i Grekland. Något som förvånade oss i vintras var att det i Puerto de Mogan på Gran Canaria generellt sett var lägre priser på uteställena än det är i Grekland.
Något som retar mig är att frukten blivit så dyr i Grekland på många ställen. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Man förstår att priserna måste upp i Grekland också. Allt blir ju dyrare även för dom.
Tycker fortfarande att man får mycket för pengarna. ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
![]() |
|
|