![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Snälla alla som lägger in bilder i forumet: Förminska bilderna innan ni lägger in dem!
Det är så jobbigt att sitta och skrolla både i höjdled och sidled för att se hela bilden - och intrycket av den blir mycket sämre än om man ser hela i lagom storlek på skärmen. Desutom för dem som har långsam uppkoppling är dessa stora bilder ett rent gissel, och innebär förmodligen att de inte bryr sig om att titta på bilderna. Slutligen tar de onödigt stor och dyr plats på forumets server och bidrar säkert till att forumet ibland är segt. För en tid sedan skrev inkfish, som alltid lägger in föredömligt små bilder, flera gånger någon kommentar till sina egna bilder om att hon "bad om ursäkt för att de var så stora" eller "nu lyckades jag lägga in den lagom stor". Var det bara jag som uppfattade det som en pik till andra att inte lägga in så stora bilder??? |
|
||||
|
||||
![]()
Brukar det inte sägas att "Big is beautiful" Jag har i alla fall för mig att en del stora människor säger så
![]() ![]() Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker också att det kan vara lite irriterande med bilder som man bara ser en del av, eftersom resten inte får plats på skärmen. Det beror ju också på hur stor skärm man har. För små bilder är nästan ännu mer irriterande. Det spelar ju ingen roll om man knappt kan se vad bilden föreställer.
Själv har jag problem med photobucket och det är i princip omöjligt att förminska bilder till den storlek jag skulle önska. Det är någon spärr (?) insatt så att man inte kan förminska bilderna mer än till den storlek jag har i det här inlägget t.ex. ![]() Sen är det inte alla som vet hur man förminskar bilder och det tycker jag inte man ska ha några synpunkter på. Vill man eller har man tid att lära sig så är det bra. Jag tycker det är ett roligt initiativ att lägga in bilder, och det är bättre med stora bilder, än inga alls. Slutligen hoppas jag verkligen att den här tråden inte "avskräcker" någon som inte vet/har möjlighet att lägga in små bilder struntar i att göra det. Det är bättre att några kan se bilden än ingen alls. Men som Elisabet säger så är det ju såklart roligare om alla kan se. Senast redigerad av Siri A den 2008-07-07 klockan 13:05. |
|
||||
|
||||
![]()
Tolkade det inte som en pik
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag förminskar alltid bilderna INNAN jag lägger in dem i photobucket....väl där inne har jag ingen aning om hur jag ska göra
![]() Lissi - skitdålig på datorer ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lugn, det finnes ett antal gratisprogram man enkelt kan anväda för att dra ner bilderna till lämplig storlek, exv från 1,2 mb till 225 kb.
Programvara gratis här http://www.irfanview.com/ Så finns en mycket enkel variant som ej kräver nedladdning. Direkt från företagets hemsida ändrar du bildstorlek enkelt som en plätt Länk http://gui.picresize.com/picresize2/ Uppe i vänstra hörnet klickar du på bläddra och letar dig fram till det ställe på datorn där du förvarar aktuell bild. Tryck därefter på upload och vips har du bilden på skärmen. Med hjälp av rutan rezise bestämmer du den nya storleken. Sen bara att spara med nytt bildnamn så har du originalet kvar. Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att förminska bilderna i PHB är en funktion som brukar strula för mig också. Fast jag vet att det går att göra dem små. Jag förminskar alltid bilderna innan jag lägger in dem där, som andra redan har sagt att de också gör. Och som Arne säger så finns det enkla gratisprogram som man kan använda om man inte har något bildredigeringsprogram. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har bla två trådar i Vandra forument, en med "Tumnaglar" att klicka på för att förstora bilderna här http://www.kalimera.nu/forums/showpo...98&postcount=1
och en med bilder i "färdigt format" här http://www.kalimera.nu/forums/showpo...60&postcount=1 Jag är ju lite nyfiken på vilken variant som uppskattas mest av er? själv tycker jag att det blir lite för mycket "klickande" på den med dom små bilderna men å andra sidan så blir ju dom bilderna större när man väl klickar än dom som jag förminskat ![]() ![]() Senast redigerad av ChrBra den 2008-07-15 klockan 11:02. |
|
||||
|
||||
![]()
Definitivt är version 2 bäst, att kunna se bilderna direkt är bättre, men framför allt så är den texten mycket mer lättläst, visserligen inte det du frågade om, men jag passar på ;-)
// Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja några extra radbrytningar hade inte varit ivägen ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar använda 550x413, eller 600x450, ganska stora, men man behöver inte scrolla, och det tycker jag är viktigast.
|
|
||||
|
||||
![]()
Allra bäst hade det blivit med bilderna i alternativ 2 i texten, alltså i stället för att skriva bildnumret i parentes. Då hade man sluppit skrolla upp och ner och det hade samtidigt blivit luftigare och gett ett mer lättläst intryck.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det ser jag fram emot! Dina vandringar är mycket intressanta att läsa om!
|
![]() |
|
|