|
|||
|
|||
Samariaravinen
Ni som vandrat här, vad hade ni för skor? Måste man släpa med sig ett par rejäla skor bara för detta tillfälle, eller kan det funka med ett par stabila sandaler?
Har ni haft matsäck med er? Det finns väl inget att köpa utmed vägen, eller? Vad har ni tyckt om denna vandring, något man inte får missa eller skulle det kunna kvitta? Hur lång tid har ni tagit på er, man vill ju inte missa båten hem. Har nu 3 långa veckor kvar innan det bär av till Agia Marina, på hotell Theo. Mvh Helene |
|
||||
|
||||
Sv: Samariaravinen
Samariaravinen... Saxat ur Athen.nu
Det är den längsta ravinen i Europa med en längd på 18 km och sträcker sig från Omalos-platån på 1200m höjd hela vägen ned till byn Agia Roumeli vid havet. Stigen genom ravinen är mycket väl utmärkt. Det finns dricksvatten på många ställen liksom också allmänna toaletter. Samaria är inte en enkel promenad. Ifall du inte är van att vandra och inte har några allvarliga hälsoproblem, kan du visserligen avverka turen, men var beredd på onda ben i ett par dagar efteråt. Ett par rejäla skor är nödvändigt liksom också en hatt. Den mest tröttande delen är de sista 3 km då du kommer ut ur nationalparken, det är kväll eller tidig eftermiddag (för hett) och det finns ingen skugga. Det finns emellertid en fin strand i Agia Roumeli, där du kan svalka av dig före färjeturen mot Loutro/Sfakia eller Sougia/Paleochora. Du kan även stanna i Ag.Roumeli, där det finns många rum och restauranger. Att vandra hela turen kommer att ta 4 till 7 timmar i en rimlig takt. Ifall du inte känner dig ha god kondition så finns det en enklare utväg: den ”lata” vägen. Du startar från Agia Roumeli och vandrar upp till Sideresportes (Järnportarna) som är den smalaste delen av ravinen: du rör nästan vid båda sidorna av dessa 1000 fot höga klippväggar. Det är ett sätt att se en del av ravinen men är en aning tråkig, då det inte finns något intressant under de första 3 km av rutten. Arne |
|
||||
|
||||
På sajten west-crete.com under Vandringsbeskrivningar, finns bra information av Samaria och vad som krävs för att gå den, skriven av en person som uppenbarligen har gått den många gånger. Läs där så får du veta allt du behöver!
|
|
||||
|
||||
Jag "åkte" ju Samaria -03 och såg människor med sandaler. Aldrig i det varmaste skulle jag komma på den idéen. En kvinna blödde på foten som jag hann med att se. Stenarna är vassa plus att man bränner sönder fötterna om oturen är framme.
Uffe |
|
|||
|
|||
har också några bekannta som gick i sandaler genom ravinen, resultat att dom inte kunde gå resten av veckan dom var nere.
Ett tips, ta denna tur sista dagarna under er vistelse, då har ni vant er vid värmen och det gör inget om ni inte kan gå efter detta. /Nico |
|
||||
|
||||
Ett tips till, INGEN SPRIT!
När jag var där kom det en grupp Irländare. Hälften blev portade + att kroppen mår inta bra av ansträngningen i kombination med alkohol. Uffe |
|
|||
|
|||
Jag har gått Imbrosravinen och hade då stadiga jympaskor med sockor i. Skulle aldrig tänka mig att gå Samariaravinen i sandaler. Man får ingen stadga i foten i sandaler och det är ju inga breda stigar precis man går på
Solhatt, massor av vatten och matsäck! Lycka till! Lissi |
|
|||
|
|||
Oj, det låter som om det blir en jobbig vandring. Kanske ska tänka om då, är ju ändå på semester för att koppla av. Kan ju lätt vandra ett par mil här hemma, men förstår att det är värmen och ojämn teräng som ställer till det i Samaria. Ska kanske gå ut och vandra i en olivlund istället, och ta motionen som en morgonpromenad runt agia marina.
Tack för alla svar, får väl se om det blir samaria eller inte. Mvh Helene |
|
||||
|
||||
Vi gikk Samaria siste året. Ha sko som er gode å gå i. Selv gikk jeg i noen godt inngåtte Dr. Martens. Jeg så unge jenter som gikk i stoffsandaler, men jeg så ikke hvordan de så ut når de hadde kommet ned til Ag. Roumeli.
Ta med vannflaske. Det er godt med vann på forskjellige steder ned ravinen. Fyll opp vannflaskene og drikk mye vann. Det tyngste stykket var de siste 3 kilometrene ned mot Ag. Roumeli. Der var det stekende sol uten noe skygge. Ta også med noe å spise. Du kan plutselig gå tom for energi, og da kan de siste 3 kilometrene bli drepende tunge. Av alle ting kan en boks eller to med Cola være gode å ha i sekken. Turen var uforglemmelig. Sigbjørn |
|
||||
|
||||
Absolut bra skor. Inga sandaler. Gärna sockar utan sömmar. Vattenflaska som kan fyllas på under vandringen. Någon frukt, en bit fetaost är bra att ha med. Vätskeersättningstabletter om vandringen blir lite för varm och strapatsrik kan vara bra att ha. Resorb som finns på Apoteket här hemma är mycket bra. Bara att släppa ner i vattenflaskan om du inte har en liten mugg eller vattenkåsa med dig. Mycket måttligt med alkohol eller ingen alls dagen innan och absolut ingen före eller under vandringen.
Eva |
|
||||
|
||||
Sammanfattning.
1. Bra skor! 2. Ingen alkohol. 3. Mycket vatten. 4. Något att äta(tomater, mackor, feta). 5. Glatt humör! 6. Inga småbarn. 7. Solhatt eller sjal på huvudet. 8. Kamera. Nu tror jag att jag inte glömt något. Vi kanske låter som moraltanter men det är tips och omtanke. Skulle någon vill testa Samaria på "mitt" sätt så hör av er privat. Uffe |
|
||||
|
||||
Citat:
Även utgången är jobbig med alla som går ravinen "the easy way" dvs söder ifrån. Man möter alla dessa människor som ofta inte har rätt skor för även den lättare vandringen. Har vid ett flertal tillfällen sett damer i skor med högre klack och även "sladdriga" sandaler vilket absolut inte rekommenderas. Det blir rätt trångt. Tycker man nu att Samaria är lång och låter jobbig varför inte välja en annan ravin. Imbros är väl så imponerande men mycket lättare att gå. Ravinen Agia Irini är jättefin och inte så lång eller jobbig (ligger på vägen ned mot Sougia. Varför inte passa på att ta en övernattningen här nere). Vill man däremot ha en som jobbig då skall man välja Aradena, där man även måste använda stegar. Vill man inte fara iväg för långt kan man ju ta en vandring upp till Therisso. Turen här går också genom en ravin men då med lite trafik. Ta morgonbussen upp och vandra ned eller vandra upp och ta eftermiddagsbussen hem. Uppe i Therisso finns fler bra tavernor, som exempelvis Andartes. Men Helene även olivlundarna med deras svala skugga är fantastiska att vandra i. Ta med en lite bröd, tomater, lite pålägg(som fetaost som Uffe föreslår) och en flaska vin, wow det är gott att leva. Go tur! lars Kriti sti kardia mou Senast redigerad av lars den 2008-07-19 klockan 14:15. |
|
|||
|
|||
Sandaler funkar(om dom är ingådda)....vatten VIKTIGT!!!..
|
|
||||
|
||||
Kanske det men en av nackdelarna med sandal är att foten lätt glider lite. Jag har ett par Keen. Fantastiska att ta långa promenader i men på sten och i stark lutning skulle jag välja en vandringssko. Vilket sandalmärke gick du ravinen i?
Eva |
|
|