Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-22, 22:54
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Priser og penger

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg, slik at jeg ikke sårer og fornærmer altfor mange, men jeg tar sjansen.

Jeg følger med på en del fora om Hellas av denne typen, både et norsk, flere engelskspråklige og et tysk, så langt jeg greier å følge med. Det som skiller kalimera fra alle andre fora, slik jeg ser det, er at en så utrolig stor andel av spørsmål og tråder dreier seg om priser og penger. Ølpriser, leiebil, tavernaer, taxi, båter, solstoler, bosteder, generelt prisnivå på de forskjellige steder, hvordan unngå å betale for mat på flyet, hva må man gi i tips... eller helst ikke ... på tavernaer og bosteder osv osv . Og folk får svar! Mange kan fortelle i detalj hva de enkelte retter på menyen koster, og hva det kostet i fjor, hvilke restauranter som har gratis solstoler, hva hvert enkelt hotell skal ha for et rom osv..

Er svenske turister så utrolig prisbevisste som det kan virke, er i grunnen det jeg lurer på. Jeg bruker ordet prisbevisst, og ikke ord med en litt mer negativ valør, som man ofte kan høre om svensker, både her i landet og i Hellas. Jeg har alltid trodd det er en morsomhet at svensker er så ... prisbevisste... men begynner å lure litt etter å ha fulgt med en stund på forumet her. Det som virkelig fikk meg til å tenke over dette, var i grunnen en som skrev om å ta bussen en mil for å gjøre sine innkjøp på Lidl.

Som sagt, dette er ikke noe spark til mine gode svenske venner, men et ærlig ønske om å få litt tilbakemelding om hvordan man ser på dette med å spare penger der det er mulig.....

Og nå har jeg antagelig tråkka grundig i salaten, som det heter her i landet...........

JohnS

Senast redigerad av JohnS den 2008-07-22 klockan 22:56.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-22, 23:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Priser og penger

Du inser säkert själv att det inte finns något som gäller ALLA svenskar, precis som det inte finns något som alla norrmän, greker eller människor från andra länder.

Däremot tror jag det stämmer att många svenskar är väldigt prismedvetna. Ibland tar det sig uttryck i kvalitetsmedvetenhet, ibland i sparsamhet och ibland i snålhet. Oavsett så tänker man på vad saker kostar. Det betyder inte nödvändigtvis att det är priset som avgör om man köper.

En del svenskar och en del andra tycker att detta är något negativt. Många andra tycker det är positivt. Oavsett vilket så gäller det inte alla.

Men det finns en annan sak som gäller ALLA svenskar; vi är väldigt ÅLDERSFIXERADE



Det finns en annan aspekt på det också - om man jämför Sverige och Norge. I Norge har det länge funnits en tradition att ta betalt för mycket som i Sverige av tradition inte ska kosta något.

Vackra platser i naturen och broavgifter är två exempel på sådana saker som det är självklart att man betalar (med svenska ögon) mycket för, medan det är lika självklart att det inte kostar något i Sverige. Om Nordkapp hade legat i Sverige hade det garanterat än idag varit kostnadsfritt att besöka platsen. Nu kostar det väl 800 kr per person, eller något sådant.

Där är svenskar och norrmän olika, helt klart.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-07-22 klockan 23:25.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-22, 23:28
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Priser og penger

... Och denna "en" är väl då jag som gör mina inköp på Lidl en mil bort Jag känner mig inte särskilt snål för det. Jag reser oftast 3 ggr per sommar på semester och det kostar en del som du förstår. Skulle aldrig åka om jag sen inte kunde leva som jag ville där nere men jag ser det inte särskilt jobbigt att åka bort till Lidl och "storhandla" när vi kommer ner. I juni när vi var nere 2 veckor var vi hela stora familjen på nästan 10 personer. Skulle vi springa och handla varje dag i närmaste supermarket och betala 1.50 för en liten yoghurt när man kan köpa en stor hink för 3 E...Nänä. Det går åt en del frukostmat till 10 pers som du kanske förstår. Sen äter vi alla mål ute... Nej för mej är det en självklarhet att välja det minst dyra när det gäller "vardagskonsumtion" som då tex frukostmat, sen kan jag tyvärr erkänna att jag hemma är lite" shopoholic"...och det kanske jag inte skulle kunna vara om jag inte handlade på Lidl i Grekland Skämt åsido... Det är stor skilnad på att vara ekonomisk mot snål.

Malin- som varit hemma i 33 dagar och åker om 3 igen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-22, 23:45
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 011
Standard Sv: Priser og penger

Någonstans i mitt minne finns lite från min allra första, väldigt trevande Greklandsresa till Samos 1982. Jag minns att jag köpte med mig 2 flaskor 70 cl. Samos Nektar och de kostade 5:-/flaskan.

Jag minns även lite att middagarna sent på kvällarna kostade några tior/person men jag var så ovetande om landet Grekland att jag inte minns vad allt annat kostade. I och för sig bodde jag på hotell så det var nog inte så många andra utgifter.

Men visst är vi svenskar både prismedvetna, sparsamma och snåla. Och även jag trampar säkert någon på tårna. Vi är så oerhört olika typer av resenärer med olika önskemål, drömmar, krav, vanor, behov och dylikt, att våra kostnader på våra resor är helt omöjliga att ge varandra råd om. Det förekommer MASSOR av frågor om priser här i forumet men det beror nog till stor del på att de som frågar faktiskt inte vet vad saker och ting kostar i Grekland. Men man måste inte veta allt i detalj före resan, det är ändå nere på plats som man får mer koll på allt, även pengarna.

Vi två som reser på fredag är på väg mot de 50 i ålder och har insett att vad vi verkligen inte behöver på våra resor, det är shopping. Där drar det iväg massor av pengar om man inte tänker sig för. Så tycker vi, vad ni andra gör kan vi inte ha någon åsikt om. Men istället är vi medvetna om att våra utgifter istället går till dagliga utgifter. Var våra utgifter för livsmedel (inkl. drycker) landar totalt sett under två veckor är rätt ointressant, vi "lyxar" i alla fall ingenting. Det vi äter i vårt boende är nödvändiga utgifter, det är t.ex ganska stora och långa frukostar.

Vi är även relativt prismedvetna om de drycker vi dricker i vårt boende, t.ex så kostar inte vinflaskan 15 €. Vi tar oss säkert iväg på en och annan utflykt på något sätt och det drar säkert iväg med allt från 25 - 50 € per person.

Lunch på taverna blir mer sällan numera, besparing på tresiffrigt i € under två veckor blir det ju. Frukt är bl.a det som ersätter luncher, betydligt billigare och nyttigare.

Men Grekland som helhet har ju blivit ordentligt dyrare men inte överallt. Det jag började mitt inlägg med var mer en nostalgiknäpp, jag kunde ju inte specificera några andra kostander än alkohol.......Och är det även så att vi råkar få några € över efter hemkomsten så går det oavkortat till nästa resa.

Jag tror "problemet" som JohnS vill diskutera är att vår ekonomiska syn som varandes svenskar, har mycket mycket mer "förgreningar" än det faktum att vi nu är inne i den mest intensiva Greklands-rese-perioden och naturligtvis får just DE frågorna om priser en belysning som är lika stark som solen där nere just nu. Våra länder är rätt olika i vardagen, jag vet inte hur mycket men Norge är väl i många avseende dyrare att leva i än Sverige ? De funderingar vi möjligen får angående Greklands-resandet, är nog ganska lika dem när vi är hemma resterande del av året.

Öppnade förresten ett fönster till för att kolla tråden och såg nilam´s inlägg (innan jag postade mitt) och något intressant är just det hon säger. Det är alltid intressant att hitta ortens stora supermarket eftersom man där kan spara en hel del i kostnader, även om man inte är 10 personer (+ nilam !!). Fast jag personligen har faktiskt aldrig sett Lidl i Grekland.......

Det blir att fundera lite mer på detta, ännu en intressant tråd.



Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-23, 01:25
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Priser og penger

Intressant frågeställnig! Jag tycker inte frågan är provocerande. Jag funderar på om det eventuellt finns ett tabu, i att diskutera priser eller liknande saker i Norge?

För egen del, så har jag försökt läsa och ta till mig så mycket tips som möjligt inför min egen resa. Mycket beroende på att jag är ensamstående med två barn, och lever med små marginaler. Men samtidigt kan det nästan bli lite tröttsamt, allt prat om pengar och priser.

Gick förbi en bar i agia anna, som hade en skylt där det stod; "tomorrow everything is for free"(el liknande) -Han kanske hade tröttnat på snåljåpar, vad vet jag!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-23, 09:59
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Priser og penger

Hej!
Torhildur speaking,....
Jag med min hårt ansträngda ekonomi med förtidspension (uförestrygd) är jätteglad för all info jag kan få om prisläget i Grekland.På så vis kan jag sitta hemma och kalkylera vad jag behöver ha med mej i fickpengar på semestern för att få en någolunda trevlig ( koselig) tid i värmen.Jag är stolt över mej själv att över huvud taget kunna få i hop till en Rhodos-semester ca.var tredje år
Men jag känner mej inte ett dugg "snål" p.g.a. mitt sparande och gnetande.Att jag också kan ta del av tips där man handla billigt på "sted och plass" gör kanske att vistelsen kan förlängas,.....
Jag klagar inte,men har man som jag mindre än 10 000/mån så är det bara det man har att rätta sej efter!!
Där har du fått svar från en fattig norrmann i Sverige.
Fattig,.... ikke "snål" men rik på mye humor og varme!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-23, 11:36
thomas thomas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 58
Standard Sv: Priser og penger

Det är inte bara svenskar som tittar på priset. Den som har varit i Strömstad ,som faktiskt är en svensk stad. Vet att även norrmannen är ekonomisk. Varför betala mer än jag behöver. Vad som händer är att jag hjälper till att driva upp priserna. Många av de lite dyrare barerna och resturangerna ägs av folk från Aten som lämnar ön när turistsäsongen är över. Varför inte äta på resturanger som drivs av folk som bor på ön.Där är det också oftast godare och inte lika höga priser. Men kanske inte någon vit duk på bordet.
Thomas
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-23, 11:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Priser og penger

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Som sagt, dette er ikke noe spark til mine gode svenske venner, men et ærlig ønske om å få litt tilbakemelding om hvordan man ser på dette med å spare penger der det er mulig.....
JohnS
Jag bryr mig om vad saker kostar, sådant som på en semester lätt kan dra i väg, t.ex.kan vår familj bo för 15€ per person istället för 20€, så blir det en skillnad i SEK på ca 3 400:- om vi är borta i 18 dagar.
Väljer vi att åka långsam färja istället för speedboat, så blir skillnaden ca 2 700 kr. Vi slipper dessutom sjösjukan, ovärderligt.

Hade jag haft obegränstat med pengar så hade jag kanske inte brytt mig, hoppas faktiskt att jag hade gjort det ändå, för oss är 6 100 kr på en 18 dagars resa mycket pengar.

Om sedan ölen kostar 1,5 eller 2€, det spelar mig ingen roll, skillnaden skulle nog landa på 500 kr, ingen summa som jag jagar ihjäl mig för.

Kul tråd!
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-23, 18:08
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Priser og penger

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg

Hade jag haft obegränstat med pengar så hade jag kanske inte brytt mig, hoppas faktiskt att jag hade gjort det ändå, för oss är 6 100 kr på en 18 dagars resa mycket pengar.

Kul tråd!
// Helén
Precis så resonerar jag också...varför göra av med flera tusen extra om man inte behöver Sen är jag den som blir oerhört nöjd när jag gör "bra affärer" oavsett om jag handlar märkesjeans till halva priset, gör en bra husaffär eller köper billig frukostmat på Lidl
Just nu är jag tex skitnöjd över att ha gett 13000 för våran spec.resa på lördag och skulle få ge nästan 20000 ospec om jag bokat idag Då tycker jag helt plötsligt att jag tjänat 7000 på min resa...hahaha!!!

Malin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-23, 19:11
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Priser og penger

Tycker inte jag är speciellt snål, däremot väldigt ekonoimisk. Pensionen är inte stor och den ska räcka till allt. Tar gärna en lång promenad till Lidl för att handla, men sedan måste jag ta taxi hem. Söker och hittar för det mesta det essentiella i livet och dömmer ingen annan. Vi har alla olika förutsättningar och olika liv. Tycker inte att det är att kasta sten i glashus. Vi tycker och tänker olika. Detta forum är vad jag vet ett ställe för debatt och tankar. Fråga gärna, det finns alltid någon som svarar. Det kan nog bläckfisken intyga. Jag svarade t.ex på trilskna bankomater då jag har reparerat sådana och vet vad jag pratar om. Vet vad som finns att handla i närheten. Ex Lidl i Platanias. Ryktet säger något om personalproblem, men jag vet inte säkert.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-07-23 klockan 19:14. Anledning: Sladdriga fingrar
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-23, 19:12
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Priser og penger

Jag funderar ändå lite på det Johns skriver, om att det speciellt är svenskar som postar frågor om priser och kostnadsläge. Skillnaden i kultur mellan oss och norrmän är ju inte särskilt stor. Däremot nämner han tyska och engelska forum som exempel, och att det inte är vanligt förekommande där. Det skulle möjligtvis bero på att man inte diskuterar pengar på det viset,(jag vet inte). Den enda anledning som återstår och som jag kan komma på är ekonomi, alltså att svenskar generellt upplever att de har en svag valluta. Men ändå vill fortsätta med resandet. Jag kommer inte på någon bra förklaring till "fenomenet". Jag tror dock att flesta människor, -oavsett nationalitet. Vill nog inte betala mer än nödvändigt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-23, 19:31
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Priser og penger

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
Intressant frågeställnig! Jag tycker inte frågan är provocerande. Jag funderar på om det eventuellt finns ett tabu, i att diskutera priser eller liknande saker i Norge? !
Det kan tenkes at du har et poeng akkurat der, spiro. Det er ikke noe tabu å snakke om priser, men jeg tror mange nordmenn er svært redde for å gi inntrykk av å ha lite penger og dårlig råd, og derfor unnviker slike spørsmål.

Men selvfølgelig er også nordmenn opptatt av priser, og det er jo en vanlig forlystelse for folk i den østlige delen av landet å reise over til Sverige og handle "billig" sprit og mat. De fleste av min generasjon (jeg er 62) har jo også blitt oppdratt til forsiktighet med penger, så det ligger i ryggmargen på meg også.

Det var nettopp på grunn av at jeg i utgangspunktet egentlig ikke ser store forskjeller i kulturen, at jeg ble sittende og reflektere over at prisspørsmål dominerer dette forumet så mye mer enn det norske tilsvarende forum.

Jeg har en liten teori om at kanskje nordmenn i større grad skiller mellom sparing i hverdagen og fråtsing til fest, og når vi først slår oss løs og reiser på ferie, legger vi igjen hjemme hverdagens regler for pengebruk. Skal det være fest, så skal det være fest, så får det koste hva det koste vil!!

Men jeg vet ikke om det e rett......
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-23, 19:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Priser og penger

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg har en liten teori om at kanskje nordmenn i større grad skiller mellom sparing i hverdagen og fråtsing til fest, og når vi først slår oss løs og reiser på ferie, legger vi igjen hjemme hverdagens regler for pengebruk.

Men jeg vet ikke om det e rett......
Jag är definitivt sån, men så är jag ju halvnorsk också


När det handlar om skillnader mellan hur svenskar och norrmän ser på priserna i Grekland, så måste det ju vara så att de priser man är van vid hemma påverkar. Allt är ju mycket dyrare i Norge! Det gäller inte bara mat och sprit. Min son har en god vän från Norge som ska flytta till Sverige i höst för att studera. Han blev helt paff när han fick höra vad hyran är på studentrummet där han ska bo: enligt honom skulle det kosta tre gånger så mycket i Norge!

Med sådana prisskillnader i levnadsvillkoren är det sannerligen inte underligt om norrmän tycker det är billigare i Grekland än svenskar gör.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-23, 21:32
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Priser og penger

Godkväll!

Intressant diskussion. Här är min teori, håll i er!

Jag tror att det helt enkelt kan ha att göra med att folk är nyfikna på vad det kostar eller hur prisläget är. Likaväl som man är nyfiken på om en strand/taverna/biluthyrning är bra.

Så mitt tips är den mänskliga och nyttiga nyfikenheten!

Hälsningar Helena S - som ofta är nyfiken
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-23, 21:49
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Priser og penger

Jag tror att när man skall för första gången skall besöka ett land, så vill man ju väldigt gärna veta prisnivån i det landet för att kunna planeraDom flesta av oss har ju inte obegränsade med pengar (tyvärr) så man måste kunna planera lite i förväg.

Sedan är man ju lite nyfiken också hur prisläget har ändrats i Grekland sedan man var där sist Det är ju inte så billigt längre som i gamla tider.
Sedan gör man ju prioriteringar efter sina intressen och behov.
Är man en familj med några barn så går det åt mycket pengar,kan jag tänka mig.
Det var några funderingar från mig

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-23, 23:13
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Priser og penger

Det at nordmenn ikke spør så detaljert om prisnivå som for eksempel svensker, er at vi ikke har tradisjon for det. Jeg tror det kan forklares så enkelt. Alle er vi vel interessert i å betale minst mulig for en vare, vi blir glade når vi gjør gode kjøp og kan tipse andre om slikt. Men det er forskjell på dette og å lure på hvordan man kan slippe å betale for mat på flyet eller spare noen få Euro på å si nei takk til brød på en taverna. Vi har også reist med mange barn og lite penger, men da har vi heller droppet solstoler og handlet inn liggematter og noen parasoller. Vi har byttet ut lunsj eller middag på taverna med pitagyros og drikke kjøpt på supermarkedet. Vi prøvde også ett år å ta med knekkebrød og suppeposer fordi vi skulle spare penger på å spise lunsjen på rommet...vi gjorde bare ett forsøk..resten av tiden spiste vi ute. Jeg sparer heller resten av året for å sette til side nok penger slik at vi ikke trenger å være så veldig forsiktig de to ukene i året vi er på tur. Vi tenker oss om før vi bruker penger, det er mye vi velger fra fordi det er for dyrt, men mat og drikke skal i i alle fall ikke trenge å bekymre oss for. Vi har jo i tillegg den "fordel" at alt er så himla dyrt i Norge, så alt annet virker jo billig i sammenligning. Personlig ville jeg heller ikke drømme om å forhandle om prisen på overnatting. Er det for dyrt et sted går vi bare videre. Vi har vel generelt liten tradisjon for pruting i Norge.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-23, 23:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Priser og penger

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosNille Visa inlägg
Men det er forskjell på dette og å lure på hvordan man kan slippe å betale for mat på flyet eller spare noen få Euro på å si nei takk til brød på en taverna.
Ja detta är verkligen en helt annan sak, som inte alls handlar om att vara sparsam eller ekonomisk! Detta handlar om en grundläggande princip som kanske sitter djupt rotad i den svenska själen: Man ska inte behöva betala för något som man inte vill ha och man ska absolut inte tvingas betala för något man inte har beställt! Och det gäller oavsett om man är fattig eller rik!

Citat:
Personlig ville jeg heller ikke drømme om å forhandle om prisen på overnatting. Er det for dyrt et sted går vi bare videre. Vi har vel generelt liten tradisjon for pruting i Norge.
De flesta svenskar tycker det är oerhört pinsamt att pruta och skulle som många norrmän aldrig kunna tänka sig att göra det.
Där skiljer vi oss ju dock från greker och de andra runt Medelhavet. För dem är det helt naturligt att man prutar och oftast finns det en prutmån inlagd i priset. I en del länder blir de ju till och med förnärmade om man inte prutar!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT