|
|||
|
|||
Växla hemma eller i bankomat på plats ???
23 dagar kvar till vi åker till Georgioupolis på Kreta ! Lääängtar så !!!
Har någon erfarenhet av om det är bättre att växla pengar hemma på ex Forex eller att ta ut i bankomat på plats. Vi har Visa-kort i SEB så uttagen är ju avgiftsfria förstås, men var får man den bästa kursen? Vi måste i vilket fall växla en liten del hemma eftersom vi ska betala hyrbilen direkt på flygplatsen när vi kommer fram. Carohm |
|
||||
|
||||
Sv: Växla hemma eller i bankomat på plats ???
Brukar nu för tiden ta ut pengar i bankomat på plats. Det blr ju enklare och smidigare än att ha en massa pengar med sig. Tar däremot ut några hundra euro direkt från minutenautomten här hemma för att ha de första dagarna. Hålla på och växla kronor till euro har jag helt slutat med. Det verkar inte heller finnas så många växlingskontor kvar längre på turistorterna. Det blir nog till att leta upp banken!
|
|
|||
|
|||
Hejsan! jag brukar alltid växla hemma på forex när jag bara ska vara borta en vecka, annars så växlar jag så jag klarar mej ca. en vecka och tar sen ut på plats....
Vad jag vet så betalar man alltid med kort när man hämtar ut en hyrbil...dom brukar inte ta emot kontanter....det har med försäkringar att göra. Jag kan ha fel men det är min erfarenhet. // trevlig resa |
|
|||
|
|||
Det var inga problem med att betala hyrbilen kontant fick jag till svar då jag frågade om det .
Jag vill helst inte använda kortet som betalkort utomlands, utan endast för uttag i automat i så fall. Carohm |
|
|||
|
|||
Du får bästa kurs på Forex. 15 öre sämre än fixkursen. Du kan kolla på Forex på nätet.Inga avgifter på uttag men oftast mycket sämre kurs.
thomas. ps Geo. är en pärla |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är vanligt att det "reserveras" ett belopp för självrisken på försäkringen med hjälp av kortet, så gjordes när vi hyrde i år. När fordonet återlämnas rivs kortslippen. Bra mycket bättre än att behöva lägga ut det beloppet kontant för att sedan få tillbaka det när hyrtiden är slut, tycker jag. // Helén |
|
|