Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-15, 22:47
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard xilocastro

Besökte byn för ca 25 år sedan. -Det bästa minne av grekland som jag har, vid sidan om thessaloniki. Minnet börjar blekna, och kanske "förgyller" jag tillvaron där. Jag tror inte det är en plats de flesta häpnar över att besöka. Stranden är ingen höjdare för en beachentusiast kanske (stora stenar), men för mig var den perfekt som bostad under träden och badplats när hettan blev för svår. Ryggsäcken lämnade man lugnt på stranden när man gick till något annat ställe. Stora torget hade gott om bra tavernor och jag åt fantastiskt bra. Det var absolut inte någon "åsnebyidyll" med jordbruk el dyl, utan kanske ett ganska välmående medelklass samhälle....??? -Det tror jag iaf.
Min fråga är om någon (säkert flera) har varit där? -Vad har ni för uppfattning av erat besök? Är det värt att åka dit?
Jag har iaf bestämt mig för att resa tillbaks på ngt sätt. Det ligger lite avsides för mig tyvärr efts turen oftast går österut efter Athen, men nästa gång då vill jag dit. Känns som en del av mig blev kvar där....

Senast redigerad av spiro den 2008-07-15 klockan 22:53.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-16, 14:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: xilocastro

Jeg har vært i Xilokastro et par ganger, senest for et år siden. Din beskrivelse passer bra. Det er en travel, "moderne" by, og jeg kan ikke beskrive hva sjarmen består i, men sjarm har den.

Ofte er det jo slik at når man besøker et sted igjen etter mange år, så blir man skuffet. Minnene har ofte vokst seg urealistisk "perfekte". For meg var gjensynet med Xilokastro hyggelig, men jeg skjønte ikke helt den utrolige begeistringen jeg hadde følt tre år tidligere.

Men å sitte på den store platiaen i kveldingen, spise godt og se på det yrende folkelivet - vel, det er et veldig godt sted å være.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-16, 14:52
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: xilocastro

Tack Admirala! Jag får våga mig på ett återbesök nästa år! ( Blir nog en Interail via Corfu -patras). Kan säkert finnas många fina stopp utmed järnvägslinjen?!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-16, 21:54
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: xilocastro

Jag passerar alltid Xilokastro på vägen till Akrata.Nu har det dock varit några år sedan jag var inne i stan men det är sig ganska likt kan jag tänka mig.Är dock inte så förtjust i halvstora grekiska byar/städer... Hellre då små byar eller stora härliga Aten
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-28, 09:43
ftoxobouzoksis ftoxobouzoksis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: xilocastro

Besökte xylokastro för ett par år sedan, men är ganska uppdaterad eftersom jag har bekanta där. Xylokastro är en vanlig grekisk småstad och kanske inte är speciellt pittoresk för romantikern. Personligen är dock Xylokastro en favorit pga sin genuinitet. Peukias, skogen vid stranden är unik, och stranden är fin och vattnet kristallklart. Staden är väldigt lugn, förutom under helgerna, då Atenarna kommer dit - många av dem har sommarbostad där. När jag var där fanns det inte många utlänningar där, men i sommar har det t o m funnits försäljare på stranden företrädesvis från övriga delar av Balkan. Xylokastro är perfekt för den som vill varva ner. På kvällen äter man nere vid strandpromenaden - det finns många bra restauranger där och priserna är oftast låga. Efter maten går man till plateian där det finns folk till efter midnatt. Från Xylokastro finns det relativt bra kommunikationer med tåg till Patras och Aten (byte i Korinthos). Övriga sevärdheter på Peloponessos går det snabbt att nå med bil (Olympia, Korinthos, Nauplio, Epidauros, Mukines etc). Vill man ta sig norrut ligger Rio-Antirriobron relativt nära - annars kan man ta båt över (16 km). Byn Trikala i bergen ovanför Xylokastro är jättefin. Enligt legenden föddes Ermis (Hermes) där. Hotellutbudet är begränsat, men Arion bredvid Peukias är bra om man inte har så höga krav. Xylokastro är min utgångspunkt på Peloponnisos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-29, 03:19
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: xilocastro

Tack för info ftoxobouzoksis!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT