![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Givetvis så väljer vi Retsina på plats, men även hemma dessa varma sommardagar.
Vad dricker ni annars för vin i Grekland? sanningen att säga så hittar vi inget bättre ;-) // I-K |
|
|||
|
|||
![]()
Retsina drikkes kun i Hellas. Har forsøkt flere ganger i Norge, men ikke bra selv om den er kjøpt i Hellas. Den man får kjøpt i Norge på Vinmonopolet er ikke bra nei.
Noen ting er bra å lengte til gjennom en lang vinter. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag köper ibland vinet Makedonikos (felstavat?), vitt! -Jag tror det finns rött också...Helt ok vin om man inte vill dricka "retsinerat" vin varje dag! Finns att få tag i nästan överallt. Rödvin i alla former skippar jag, men jag tror det finns något som ska vara ganska bra.(Nackedelen m tavernor el dyl, är att de förvarar allt väldigt kallt. Vilket ofta gör de röda vinerna odrickbara, om man inte vill vänta en stund)
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi dricker gärna Hatzimichalis ibland när vi vill kosta på oss lite extra.
Gott både som rött- och vittvin. Har köpt med hem några flaskor ibland också (finns att köpa på flygplatsen i Aten). Lika bra hemma som på plats! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Marianne, eller någon annan kunnig, hur mycket ungefär kostar en flaska Hatzimichalis på tavernor i Grekland resp flygplatsen?
![]() /Hälsn Elisa. |
|
||||
|
||||
![]()
CAIRS´s retsina från min ö Rodos är helt underbart iskallt till ett stort meze bord en ljummen kväll...
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
På flygplatsen kostar det 9 euro. |
|
||||
|
||||
![]()
Så här ser den goda Malamatina ut:
![]() 0,5 l med "ölkapsyl" Etiketten är ju lite kul. En kille som liknar Tin-Tin i profil och som har en bauta-nyckel inkörd i magen sveper ett glas Malamatina. Ska nyckeln i magen kanske symbolisera att Malamatina är "nyckeln" till välmående och inre frid... ![]() ![]() Den kostade 1,30 EUR i supermarket på Milos, och vi lyckades pressa ned några stycken i ryggsäckarna inför hemresan. ![]() En annan god sort heter Asteri (eller nåt liknande). /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2008-08-02 klockan 16:24. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, Asteri (stjärna) heter den:
![]() (ursäkta dålig mobilbild) |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I går fick jag tag i Retsina på bolaget i Helsingborg
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Asteri har jag faktiskt inte smakat....Ska leta efter den nästa gång i Grekland..
1.10 kostade Malamatina på Tinos. Lissi - som just tappade en Mythos 0,5 l på stengolvet i köket. ..INTE KUL!! ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I den stora Supermarketen i hamnen, den på hörnan upp mot Nikoletas, kan du köpa en Retsina som heter Liokri. Det är nog den godaste jag smakat, men jag kan bara påminna mig att jag hittat den på Tinos.
|
|
||||
|
||||
![]()
Liokri finns i nordöstra egeiska också, bl a på Patmos. Den är inte dum, nej.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag ska leta upp Liokri i oktober.... ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
På Tilos var Retsina Liokri den mest frekventa på öns tavernor när vi bevistade ön för några år sedan. Även Cair fanns att få.
Mycket förnämlig smak enligt vårt förmenande. Arne |
![]() |
|
|