Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-08, 08:43
souvlakis souvlakis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Prisläget i Grekland?

Hej alla goa glada kefalonier Vi är ett par som skall åka till Kefalonia, i 2 veckor.
Ni som har varit där, hur ligger prisläget till, på ex, mat, hyra bil, shopping, ja, allt egentligen
Någon som kan hjälpa oss,
tack på förhand//Peter & Carola
Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 08:57
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007
Standard Sv: Prisläget i Grekland?

Noe biligere enn Sverige men vesentlig billigere enn Norge. Det er stor forskjell på prisen i de ulike varehuskjedene. Ingen kan konkurrere med LIDL, eks halvliter øll , pils 39 cent, bra vin 2 euro , 5 x 1,5 liter vann 1,50 - 2 euro. frukt og grønt får du best på mardedet. Du har 3 andre kjeder her, Carefour. Marinopolos og 2 lokale Kretiske Xalkiadakis og Ariadne, de er alle dyrere selv om du av og till finner ting som slår Lidl, eks. Carefour 5 liter god rødvin , kartong, 6 euro!
Bilutleie betaler jeg her 28 euro per dag for Polo, det er fordi jeg har avtale med utleie til dem som kommer på besøk. Her i Agios Nikolaos får du hotellrum fra 30 - 40 euro dobbelt 40 er de som har kjøkken, Alle har kjøleskap. Vi spiser 2 stk på restaurant, ouzo med mezedes, vann, kaaraffel vin kaffe, frukt raki kaker, 20 - 30 euro
Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 19:15
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag var på Kefalonia i maj. Det är nog lite fel att ta Svens, i och för sig säkerligen väl underbyggda, erfarenheter om prisnivåerna i Grekland då man åker till Kefalonia. Jag var också två gånger på Kreta i fjol. Förbered er på att Kefalonia är dyrare än exv. Kreta, både vad gäller mat och shopping.
Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 07:33
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag kom hem från Kefalonia för en vecka sedan och jag har visserligen inte mycket att jämföra med eftersom det var första gången jag var i Grekland, men Airtoursrepresentanten berättade att det är ca 30% dyrare på just Kefalonia än på andra grekiska öar.

Lite prisexempel (det varierade förstås väldigt) från resturangerna:
Greksallad 5-6 €
½ liter Mythos 2,50-3 €
1 liter husets vin 6-7 €
Neskaffe 2,5-3 €
Grekiskt kaffe 1,5-2 €
Varmrätter från 7-8 € och uppåt, beror ju helt på vad man vill ha.
Gyros Pita 2 €
Hamburgare med pommes frites 6-7 €
Ibland hade resturangerna färdiga menyer för två till bra pris...vi betalade 25 € för grekisk sallad med tsatsiki och bröd, ett enormt fat med grillat lamm, fläsk, kyckling och korvar i olika smak (det var så mycket mat att vi inte klarade av att äta upp...), olika såser, pommes frites samt öl.

Priser på shopping och souvenirer var ungefär som hemma i Sverige. Handdukar var ganska billigt, låg på runt 5-6 €.
Matpriserna i de små supermarkets inne i Lassi låg däremot ganska högt, ungefär som 7eleven. En liten hink grekisk yougurt som kostar 18:- hemma, gick tex på 4,5 € i mataffären...
Öl och vin ungefär som på systemet hemma, kanske lite billigare.
Ett tips om man vill spara lite pengar är att, om ni hyr bil, istället handla på Lidl som ligger utanför Argostoli.

Hyra av två solstolar och parasoll 7 €

Bilhyra (Typ B Fiat Panda på CBR) 4 dgr 150 € ink alla försäkringar.
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 14:16
mialene mialene är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av souvlakis Visa inlägg
Hej alla goa glada kefalonier Vi är ett par som skall åka till Kefalonia, i 2 veckor.
Ni som har varit där, hur ligger prisläget till, på ex, mat, hyra bil, shopping, ja, allt egentligen
Någon som kan hjälpa oss,
tack på förhand//Peter & Carola

Kefelonia er en av de dyre øyene i Hellas, og ligger langt over både Kreta, Zakyntos og andre i pris (-mulig Mykanos er over eller nær i pris).

Service og standard er også mye høyere enn mange andre steder i hellas (koster miinst dobbelt så mye å leie per døgn på Kefelonia sammenlignet med naboøye Zakynthos, men standarden er også generelt høyere).
Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 08:30
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Att priserna i Grekland är högre nu än för 5 år sedan är något som de flesta länder har fåt erfara sedan man fick euro som betalningsmedel, att Kefalonia skulle vara så mycket dyrare än andra öar i Grekland är inte sant. Att prisläget är något högre på de Joniska öarna har det varit under lång tid. Att jämföra priser i turistorterna är ju ingen måtstok på hela prisbilden för en ö som bedöms för det är tillgången på turister som höjer priserna. Att lägenhetera är dyrare på Kefalonia än Zakynthos är något som jag aldrig har upplevet under de år jag besökt de båda öarna sedan 1992. Har ofta haft biligare boende på Kefalonia.
Hälsningar PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 21:12
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ja, ja... så kan det vara att det är dyrare i Joniska än i resten av Grekland...men att försöka "släta över" att det är dyrt på Kefalonia är fel mot förstagångsresenären... handen på hjärtat... hur många klättrar runt dagligen i bergsbyar under det första besöket på ett ställe... Således som jag skrivit tidigare... Kefalonia är väldigt vackert, ok stränder och vettig mat... men de har lärt sig att ta betalt...

Obo
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.