|
||||
|
||||
Högtid?!?!
Hejsan
För tre år sedan var vi på Samos i slutet på juli - början på augusti. Jag tror, att det var i början av augusti, som man i Pythagorion firade en högtidsdag ganska pampigt! Vad jag fick höra så var det dagen då Samos blev självständiga från turkarna. Ska ju ner snart och undrar bara om någon vet vilken dag detta firas?? tjohopp /Ullis |
|
||||
|
||||
Sv: Högtid?!?!
Kan det varit den 6 augusti ? Då slog dom tillbaka det sista anfallet från turkarna. Året var 1824, men först de 2 mars 1913 blev Samos förenat med Grekland.
|
|
||||
|
||||
Det låter ju som att det kan stämma. Det jag minns var att det var en härlig stämning nere i Pythagorion denna kväll med ett skådespel i hamnen!! Det tråkiga är att vi ska åka hem den 3 augusti - så då missar vi det i år!
Men för alla som är nere då - åk och titta!! En härlig folkfest som man gott kan vara ute i god tid till.....Alla restauranger och barer var överfulla med glada människor på kvällen! Vägarna stängs av i stan så parkerar man innan de stänger av så e man fast Tjo hej!! //Ullis |
|
||||
|
||||
Men perfekt, kan vara nåt att åka på...Fyrverkeri på tisdagskvällen dårå?
|
|
||||
|
||||
Ja och gratis vin
|
|
||||
|
||||
Inte så bra om man ska köra bil, typ.
|
|
|||
|
|||
1992 var vi med och firade! Jag hade för mig att det var den 9 augusti, men minnet sviker...Vi bodde perfekt med utsikt över hela hamnen och just den dagen vaknade vi av en musikkår som spelandes tog sig genom Pythagorion. Simtävlingar var det i hamnen. Affärerna hade utskänkning av diverse godsaker och på kvällen var det stor fest med musik dans mat och flödande vin!! ÅH så kul vi hade..Vi visste ju inget om detta när vi kom från Patmos ett par dar innan.....Så stort, så gästvänligt och alla turister var extra välkomna att delta.....En kväll jag aldrig glömt!
Lissi |
|
|