Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-11, 18:07
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Fina stränder nära Maleme

Såhär i sista minuten skickar jag ut en förfrågan till er Kalimeraexperter...
Sista minuten för på torsdag åker vi till Maleme, och jag har inte fått tummen ur och kollat detta tidigare.
Vi ska alltså bo i Maleme men har förstått att stranden där är sisådär. Var hittar vi finare stränder? Hur tar man sig enklast dit? Tacksam för tips!
Tack på förhand! // Lenada
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-11, 22:21
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 58
Standard Sv: Fina stränder nära Maleme

Stranden i Maleme är jättefin att titta på.
Stora runda stenar på hela strandremsan.
Vi såg folk som badade och dom hade strandskor på.
Det blev djupt direkt.
Om man vill ha bättre strand kan man hyra en eu-moppe och åka till Platanias eller Agia Marina.
Där är det klippstrand, det blåste dock en del när vi var där.
Vill man ha sandstrand finns även det, men då får man bege sej ännu lite längre bort från Agia Marina.
Tror det heter Agii Apostoli

Senast redigerad av wognsen1 den 2008-08-11 klockan 22:23.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-11, 22:49
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Fina stränder nära Maleme

Tack för svar! Vi är en trebarnsfamilj så vi inriktar oss på buss om vi ska färdas en bit. Hur långt kan det vara till där du tror att det är sandstrand med buss? En gissning?
/ Lenada
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-11, 23:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Fina stränder nära Maleme

Det räcker om du åker till Platanias för att få fin sandstrand... Både där och i Agia Marina är det sandstrand utom vid en strandremsa på ett par hundra m och det måste ha varit just där Wognsen 1 badat

Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-12, 00:19
Anna-Maria Anna-Maria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 27
Standard Sv: Fina stränder nära Maleme

Man kan absolut bada i Maleme och det utan badskor, det har i alla fall jag gjort. Det var även barnfamiljer där som badade när vi var där. Okej, stranden är väl inte så rolig (för barn) men det beror ju på vad man vill ha. Har även bott i Platanias och visst är stranden där jättefin. Det går buss från Maleme till Platanias-Agia Marina om man hellre badar där. Bussen tar väl dryga kvarten har jag för mej.
Ha en underbar semester i Maleme, jag är superavis!
A-M
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-12, 10:37
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Fina stränder nära Maleme

Jag gjorde en iakttagelse angående stränderna väster om Chania förra veckan. Vi åkte buss från Kastelli via Kolimbari, Maleme, Gerani, Platanias och Agia Marina. Detta var i fredags 8/8, på förmiddagen. Under hela vår resa (25/7 - 8/8) blåste det konstant dygnet runt sånär som på ett par morgnar men det blåste upp igen de sista dagarna. Vi var den första veckan i Paleochora på södra sidan och det var framför allt där som det t.o.m var stormbyar flera gånger.

Vad vi lade märke till av hela kuststräckan var att det redan på förmiddagen kom in riktigt rejäla vågor, inget positivt om man t.ex har små barn med sig eller för den delen vuxna som vill ha "trevligare hav" att vistas i (jag själv är badkruka).

Jag vet inte om det är meltemin som nu i augusti är den konstanta vinden jag nämner, eller om det var något lokalt med starka vindar kring Kreta nyligen ? Dock är ju hela denna strandsträcka mycket exponerad norrut.


Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2008-08-12 klockan 10:56.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT