|
|||
|
|||
Väder och kläder i oktober?
Hej!
Ni som har varit till Kreta i oktober eller bor där: brukar det regna ofta, hur kallt kan det i regel bli och på kvällarna då? Kläddilemmat har börjat nu när packandet närmar sig... Vi kommer att bo i Paleochora största delen av tiden och jag har förstått att det är ett otroligt blåsigt ställe! Nån som har någon link till väder tidigare år, kanske? Tack i förväg för svar! P |
|
||||
|
||||
Sv: Väder och kläder i oktober?
Början eller slutet av oktober?
Det är inte lätt att spå om vädret, regna kan det göra i september också. Vi har varit i Paleochora några gånger i första halvan av oktober, har vänner som varit där tredje veckan i oktober och hade helt sagolikt väder. Vi har haft bra väder, sol och varmt på dagarna, då är det shorts och linne som gäller. På kvällarna har det varit både varmt, men vi har också haft kyliga nordliga vindar på en av resorna, då det kändes skönt att dra på sig långbyxorna och t.o.m. en vindjacka även om det som regel var lättare klädsel även på kvällarna! Någon regnskur har vi också upplevt, men det har varit undantag, någon enstaka timme en dag - annars har vi haft jättefint väder och kunnat bada i härligt varmt vatten. I Paleochora kan man "välja sida" efter varifrån vinden kommer, om det blåser. Blåser det för mycket på sandstrandsidan, då kan man välja stenstranden mot öster. Men det blåser inte alltid i Paleochora! I år tror jag att det har blåst rätt så mycket på det flesta av öarna. Har man tur så tror jag att man kan njuta och ha det skönt med att sola och bada länge efter oktober också i Paleochora. Senast redigerad av Marianne den 2008-08-19 klockan 13:04. |
|
|||
|
|||
Sv: Väder och kläder i oktober?
Tack Marianne, för ett uttömmande svar! Vi kommer att stanna hela oktober i Paleochora. Blir nog att packa med något vind- och regntätt, men annars blir det nog sommar- och jeansplagg.
P |
|
|