|
|||
|
|||
Turkiet
Vi åker till Samos 31 augusti och ska bo i Kokkari. Undrar om någon vet något om båtförbindelser till Turkiet. Från vart kan man åka över? Vilket är bäst, att åka med researrangören "på tur" eller åka själv? Pris om man åker själv?
|
|
|||
|
|||
Sv: Turkiet
Prova å googla...
"båt mellan samos och turkiet" Kusadasi - Samos (stad tror jag) 35 euro förövrigt. men då ska du återvända samma dag för det priset. Senast redigerad av Jesper Johansson den 2008-08-24 klockan 12:04. |
|
||||
|
||||
Bäst är att åka på en organiserad tur, då ingår oftast gudie, och det kan behövas om du ska beöska Efesos. Om du inte ska till Efesos behövs ingen gudie. Båtarna går från Samos stad, biljetter kan du köpa på resebyråerna.
|
|
|||
|
|||
Jag utgår från att ni reser charter till Samos.
Då rekommenderar jag att ni bokar direkt av er arrangör på välkomstmötet, träfftid på hotellet eller på deras kontor, om sådant finns i närheten. Men boka i god tid! Kom ihåg att pass ska medtagas vid bokningstillfället (Så sköter er arrangör allt det praktiska ang. "endagsvisum" som turkisk hamnmyndighet ska ha innan )och det sker i samband med betalning. Observera att 10 Euro per person ska betalas kontant i hamnavgift vid ankomst till Kusadasi. Efesus är ett "must"- en fantastisk upplevelse. rundguidning där tar ca 1,5 h. Om ni reser med skandinavisk arrangör brukar guidning vara på skandinaviska, i annat fall på engelska. Njut! Väl tillbaks i Kusadai kan ni shoppa och insupa stadens folkliv innan båten styr mot Samos stad igen, där buss väntar och tar er till Kokkari. Ni kan handla för all slags valuta i Turkiet. Vill tillägga att buss väntar i Kusadasi och tar er till Efessus på ca 25 min. Ni kan även boka Turkietresan utan Efesus av er arrangör, det blir såklart billigare...men då får ni ju inte med er det storslagna Effesus! Have fun! |
|
|