|
|||
|
|||
Mest blåsigt? Amopi eller Lefkos?
Funderar som bäst på var på Karpathos vi ska bo; Lefkos eller Amopi?
Båda ställena verkar vara ganska perfekta för småbarnsfamiljer. Vi kommer att åka i början/mitten av september och nu funderar jag lite över blåsten då. Är det väldigt blåsigt i september? Är något av ställena blåsigare än det andra? |
|
||||
|
||||
Sv: Mest blåsigt? Amopi eller Lefkos?
De ligger ju på varsin sida ön så det beror på varifrån vinden kommer... Men över tid skulle jag säga att Lefkos troligen har fler blåsiga dagar än Amopi, Amopi ligger mer skyddat.
Hur blåsigt det är i september vågar jag dock inte sia om. |
|
|||
|
|||
Vi har bott i Amopi och var en dag i Lefkos. Vår erfarenhet är att det blåste varje dag i Amopi ungefär 70% av vad det gjorde på flygplatsen men inte den dagen vi var i Lefkos. Vinden går över bergen och sjunker igen ner i staden Amopi. Det finns dock bra lä att finna i Amopi på flera stränder vilket kanske är lite svårare att finna i Lefkos eftersom vinden ligger mer rakt på där. Vinden på ön svalkar skönt.
Tittade på vindstatistiken i snitt vid flygplatsen (som ligger oskyddat och är det blåsigaste stället på ön). September 2007: 9 meter/sekund Juli 2008: 14 meter/sekund |
|
||||
|
||||
Kom hem från Karpathos för två dagar sen, och längtar tillbaka en hel del... ;(
Angående ämnet på tråden då... Jag upplevde östkusten, där Amopi och Pigadia ligger, som MYCKET blåsigare än västkusten. I Lefkos blåste det knappt någonting när vi var där, medan det blåste rejält i Pigadia. Första veckan var blåsigast, så pass att maten blåste av tallriken när vi skulle äta. |
|
|||
|
|||
Tack för era svar!
Hm..hm...hm... Undrar just hur vi ska göra. Vill så gärna åka till Karpathos. Samtidigt så vill jag vara mer eller mindre garanterad en lat semestervecka på stranden, nu när våra 2 veckor tillsammans regnade bort. Hur skulle ni andra gjort? Hade ni chansat på en vecka på Karpathos och hoppats på att vi slipper bli sandblästrade och att vår mat inte blåser bort, eller skulle ni välja en annan ö som är mindre blåsig? |
|
|||
|
|||
Karpathos betyder ju vind så visst är det troligt att ni kommer uppleva att det blåser en del där. Men enligt statistiken lite mindre i september än nu i augusti. Vår uppfattning är att det definitivt går att finna stränder som är i lä för vinden, t.ex i Amopi, så sandblästring bör man få vara utan om man vill. Vi tycker att det finns två såna "lä-stränder" av sten i Amopi även om vi inte tyckte dom var lika mysiga som de blåsiga. Vi upplevde att de vindfattiga dagarna var jobbigast för då var det stekvarmt. En vacker ö är det. Ha en bra resa om ni åker.
C&C |
|
||||
|
||||
Finns väl ingen ö där man kan garantera att det inte blåser Har varit på Karpathos 4 gånger och klarat mig av att bli sandblästrad Har färska nyheter från i dag att det var inte så blåsigt längre som det var för två veckor sedan när jag var där
Riitta |
|
||||
|
||||
Var på Karpathos i mitten av september förra året. Visst blåste det ganska mycket mot vad vi var vana vid från andra öar vi besökt men det var varma vindar och de innebar att man kunde vara på stranden utan att värmen kändes jobbig. Bodde i Pigadia och det var nog på den sidan vi upplevde mest vind. Åkte lokalbuss till Lefkos en dag och där var nästan ingen vind alls. Så jag tycker inte du ska tveka att åka för blåstens skull. Hoppas ni får en jättefin resa oavsett var ni bestämmer er för att bo!
|
|
||||
|
||||
Jag hade åkt. De två septemberveckor jag varit på Karpathos blev jag definitivt inte sandblästrad. De värsta vindrapporterna brukar man få tidigare under sommaren - men naturligtvis går det inte att garantera något.
|
|
|||
|
|||
Tack än en gång för era svar!
Självklart går det inte att garantera något angående vädret. Vem vet, det kan ju regna i en vecka. Maken är väldigt sugen på Lefkos, jag lutar väl lite mer åt Amopi (mer centralt på ön). Får se var vi hamnar tillslut, men Karpathos ligger definitivt högst på vill-åka-till-listan. |
|
||||
|
||||
Vill man se sig om på ön så ligger Amopi definitivt bättre till så där har du alldeles rätt.
Jag har inte bott i vare sig Amopi eller Lefkos men vid de besök jag gjort där så har jag uppfattat atmosfären som väldigt olika. Lefkos är vackrare, mer naturskönt, medan Amopi har en trevlig, familjevänlig profil (vilket inte innebär att Lefkos inte skulle vara barnvänligt - för det är det). |
|
|||
|
|||
Vi åker med våra tvillingar som nyss fyllt 3 år. Det kommer nog inte att bli så mycket åka omkring eftersom vår lilla tjej är väldigt åksjuk.
Well, well. Vi får väl se hur det blir. Kanske tar vi ospecificerat och låter slumpen avgöra. Kanske tar vi några dar i Lefkos och några i Amopi. |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som alltid längtar ner... |
|
||||
|
||||
Åksjuka?? Då skulle jag INTE rekommendera att ni åker till Lefkos!! Vägen till Lefkos från flygplatsen är väldigt slingrig, bussen kränger och svänger verkligen hela tiden då den går på "serpentinvägar". Amopi ligger däremot väldigt nära flygplatsen, 10 minuter med buss på sin höjd. Bor ni i Amopi har ni dessutom nära till Pigadia (ytterligare 10minuter bort) om ni vill åka dit och kolla någon dag, det går lokalbussar alla dagar utom på söndagar. Ett tips bara!
|
|
|