Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-13, 19:01
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard The farther out the better, musik på Kalimeravis

HÄR är musiktråden jag blev så inspirerad att starta. Vem kastar första.......(stenen) frågade jag i Kalimeranamns-tråden men det blev jag själv.

Så Zappa óch Hendrix tronar där högst upp på listan för vissa och somliga ? Zappa har jag en hel del av sen en arbetskollega dumpade alla sina vinylplattor med honom. Hendrix däremot tål jag knappt.

Istället ville jag ha nå´t i bakgrunden när jag tog an tangentbordet så jag valde en ypperlig platta vid namn "Two for the show" med Kansas. En grupp vars låt "Journey from Mariabronn" gjorde mig totalsåld under en Atlantflygning för 29 år sen. Känner någon annan till DEN låten månne ?

Annars - ja Pink Floyd landar bland top-5 på listan, en tyvärr alldeles åt h-e för undervärderad grupp vid namn Marillion kommer lika högt som PF. Yes är härligt komplicerade och finns med. Egentligen är det mesta som kallas symfonirock sådant jag smälter av, allmänt lite powerinspirerad äldre rock också. Däremot inte direkt renodlad heavy metal så där vidare värst ofta men okej - Blue Öyster Cult tar upp knappa 2 decimeter i vinylhyllan. Så det så !

Kan bli en skojsig tråd detta, tonåring som jag var på 70-talet. Jag skulle inte gilla om det diskuterades Britney Spears, Vikingarna eller Nordman här..........om man säger.........men det avgör ju inte jag


ROCK ON ! !



Hasse (gärna "far out")
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-13, 20:25
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 499
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Ja eftersom det var jag som flippade ut i den andra tråden kan jag ju inte hålla fingrarna från syltburken

Zappa är ju den store Mannen för mig!
Lyssnar på honom varje dag! Jag vet... men så är det faktiskt. Jag hittar nya infallsvinklar på musiken och/eller texterna varje gång!

Med dagens teknik har jag lyckats "hitta" hans samlade verk på mp3, dryga 2.000 låtar så det finns att ösa ur!
Har dock inte allt på skiva, men har skaffat mig allt jag kunnat hitta på DVD. Lagligen vill jag då påpeka
Såg honom på Olympen i Lund den 26 april -88 och hans son Dweezil på samma plats i oktober i fjor!

På andra plats hamnar Tom Waits. Älskar hans raspiga röst och härliga, mustiga historier!
Han spelade faktiskt förband till Zappa under en turné på 70-talet!
Waits har för övrigt medverkat (både med musiken och som skådespelare) i ett antal fantastiska filmer av Jim Jarmusch (jaja, det tar vi en en annan tråd)

Pink Floyd hamnar högt på min lista också, även om jag inte lyssnar jättemycket på dem.

Talking Heads var fantastiska, Steely Dan's återuppväckelse för några år sedan är kanonkul, har några av deras tidigaste vinyl. Jag gillade också Fagens soloprojekt skarpt!!

Jamiroquai
Genesis och framförallt Peter Gabriel!

På gitarrsidan ligger också Al di Meola

ELO , Earth Wind and Fire , Queen och 10CC lyssnade jag mycket till när jag var yngre
Har på senare tid försökt lyssna in mig lite på opera, och framförallt på Pavarotti. Det växer faktiskt!

Sedan lyssnar jag på P3 varje dag, och gillar en del, men då är det mer enstaka låtar än en hel artist.
Bland "dagens" gillar jag dock Timbuktu skarpt!

Ja och sen finns det ju en massa annat också förstås...

Kul tråd!!

Zzwen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-13, 20:52
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Låten jag talar mig varm om, Journey from Mariabronn finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=XV8g1r8wLXw

Tillräckligt komplicerat skriven och framförd för att roa en Zappa-fan ?



Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-13, 23:41
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 499
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Låten jag talar mig varm om, Journey from Mariabronn finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=XV8g1r8wLXw

Tillräckligt komplicerat skriven och framförd för att roa en Zappa-fan ?



Hasse
Helt OK!
Vill bara påpeka att det inte måste vara komplicerat för att jag skall gilla det.
Sven
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-14, 00:08
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 499
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Dubbelsvar...
Trött nu...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-14, 06:53
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Black Sabbath,Led Zeppelin,Clapton...och inte att förglömma Sven Zetterberg,vilken röst han har...detta blev jobbigt finns ju så mycket bra....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-14, 07:49
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Sven Zetterberg,vilken röst han har...detta blev jobbigt finns ju så mycket bra....

Jag är rätt snabb att döma, Sven Z gillar jag INTE. Ska någon kallas Sveriges blues-kung så är det otvetydigt Roffe Wikström som jag har sett säkert 20-25 gånger. Men han har definitivt passerat bäst-före-datum numera. Förr om åren var hans musik "skitig" och lidande, nu är den alltför polerad. När han tog med en blås-sektion tyckte jag hans blues (både den egna skrivna och cover-låtarna) förlorade sin själ. Hå hå ja ja.

Blev det jobbigt ? Det var lite undertonen i denna tråd, man SKA minnas goda minnen av sin favvomusik här



Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-14, 07:59
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Inget fel på Roffe Wikström heller,men som Du säger...va bättre förr,,,Totta gillade jag också(eller gillar ju hans musik fortfarande)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-15, 21:47
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg

Så Zappa óch Hendrix tronar där högst upp på listan för vissa och somliga ? Zappa har jag en hel del av sen en arbetskollega dumpade alla sina vinylplattor med honom. Hendrix däremot tål jag knappt.

Kan bli en skojsig tråd detta, tonåring som jag var på 70-talet. Jag skulle inte gilla om det diskuterades Britney Spears, Vikingarna eller Nordman här..........om man säger.........men det avgör ju inte jag
ROCK ON ! !
Hasse (gärna "far out")

Jag slutade vara tonåring 1972... Så här är det mycket sextiotalet som spökar... Men även sjuttiotalet har sina godbitar...
En av favoriterna är Bob Dylan - såg honom i Stockholm - oj, kommer inte i håg när! Kan det ha varit 1988? Eller nåt? En låt med speciell betydelse är "Love minus zero no limit". Doors såg jag i alla fall 1968! Och som jag också gärna lyssnar på fortfarande. Oh herregud! Jag är SÅ DÅLIG på att komma ihåg både namn på banden och deras låtar! Och nu på "gamla dar" har jag upptäckt att jag gillar hårdrock... Är det ok fast jag snart är 56?

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-15, 22:58
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Verkar finnas en del symf-rockare och proggare här!

Gillar man artrockens hörnpelare ( Pink Floyd, Genesis, Yes, E.L.P) kan man försöka med några nya sköna grupper som har andan från 70-talets scen.

Pröva gärna Arena, Porcupine Tree och Tangent från England, modern progressiv rock men rötterna finns i 70-talet.

Sverige har några härliga och sevärda grupper: Karmakanic, Flower Kings och oförglömmliga Abramis Brama.

Kan va nåt att ha i mp3-spelaren nere på stranden i Grekland!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-28, 07:55
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Har vi inte glömt någon på denna sajt?

Vangelis

Säger det nåt?
Jag hade inte pengar till biljetten 2001 och Mythodea och det förbannar jag mig själv för fortfarande. Har samtliga både lagliga och bootlegs av mannen i fråga.

Uffe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-28, 20:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Vangelis..har jag nån CD med..mycket bra , gör filmmusik väl?

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-28, 21:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Vangelis
Heaven and Hell. Bäst!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-28, 22:11
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Har gjort mycket filmmusik men är nu mera över åt operahållet. En skiva man blir glad av Oceanic och en man blir nedstämd av Conquest of Paradise 1492. Heaven & Hell är mycket bra, men jag tycker Mythodea är snäppet vassare. Den ska ses på DvD och inte bara avlyssnas som cd.
Ett stort plus i kanten är ju att mannen i fråga är grek och en mycket bra representant för vad de kan inom musik.

Uffe
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-28, 22:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Vill Du Uffe ha feel good musik på DVD ska Du skaffa Stamatis Spanoudakis på Herodes Atticus....En av mina absoluta grekfavoriter...säkert 15 CD har jag med honom också

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-30, 07:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 846
Standard Sv: The farther out the better, musik på Kalimeravis

Intressant att höra om allas musiksmak. Alla har vi olika. Själv är jag mest insnöad på Lundell och Winnerbäck och öser gärna på när tillfälle ges!

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT