Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-29, 19:07
Pipp Pipp är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007
Standard Barn på Santorini

Hei
Vi har sett litt på muligheten for å reise til Santorini neste år.
Vi har en sønn på 7 år og vi har før vært på kreta (platanias) og Karpathos (pigadia) Det har vært vellykket begge gangene og han har stortivdes.
Hvordan vil en 7 åring ha det på Santorini, vi har vel kikket på Perissa, men også Kamari.
Hva vil dere anbefale oss. Han vil helst bade i basseng (pool), men vi vil ha lett tilgang til stranden...

Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 21:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Barn på Santorini

Perissa har sett sina bästa dagar om ingen tar tag i saken och stranden är defintivt inte långgrund. Den mörka sanden blir snabbt het och strandpromanden har passerat bäst före datum med tråkiga barer och halvhjärtade inkastare. Butikerna i Perissa kan jag inte heller strö speciellt mycket beröm över men en av de stora mataffärerna jag besökte var helt ok.
Gillar utsikten från Honeymoon mot berget och det öppna landskapet.

Om någon väcker mig mitt i natten kan jag snabbt räkna upp många öar och orter som jag gillar bättre än Perissa och Santorini men andra är väldigt förtjusta och vi människor är ju väldigt olika och alla trivs inte på samma platser.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 21:46
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

En 7-åring på Santorini....tja, kanskje hvis det bare er for en uke. Jeg ville heller reist videre til en mer barnevennlig øy. Strendene er ikke særlig å skryte av, vannet blir straks brådypt og det er direkte vondt å gå på de varme steinene. Nei, sats heller på Naxos eller Antiparos. Tror det er mye hyggeligere for familiens yngste. Ta eventuelt et par netter på Santorini i starten eller slutten av ferien. Det er veldig vakkert der, men ikke noen fin øy hvis dere vil bade.
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 22:08
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Om sonen är mer intresserad av pool än av hav så har Perissa en vattenpark m pooler, vattenrutschbanor mm. Stränderna på Santorini är inte lika fina som t ex de Naxos erbjuder, men en 7-åring kanske upplever den 2-4 timmar långa båt-transfern till Naxos som jobbig?
Santorinis stränder är av väldigt varierande art - vissa är långgrunda, andra blir djupa snabbt, vissa har svart sand, andra vit sand o ytterligare några har finare grus... Jag upplever att Kamaris stränder har större inslag av klappersten än vad Perissa/Perivolous erbjuder. Huruvida Perissas nyanlagda strandpromenad sett sina bästa dagar skall jag låta vara osagt, det känns snarare som att den aldrig blir riktigt färdig...
Butiksutbudet i Perissa är väl inte så upphetsande, mest enklare souvernirbutiker, men det finns goda möjligheter att med buss, bil eller taxi ta sig till andra byar om det är just shoppingen man är ute efter att uppleva.
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 22:29
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det finns ett oräkneligt antal med fina hotell på Santorini som har fina pooler som passar både vuxna och barn. Vill man sen bada i havet så finns det fina stränder på många ställen. På Santorini finns det inte en massa långgrunda stränder. Det blir till att gå 4-10 meter ut och sen börja simma. Monolithos stranden är långgrund. Men bor man i Perissa tex, är det en lång bit till Monolithos stranden.
Bäst är att man lär sig simma, sen kan man bada överallt på hela ön!!
Jag hatar långgrunda stränder så för mig är Santorini ett paradis.
MVH
BadYeasou
Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 07:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag hade nog inte heller valt Santorini med en 7-åring. Inte bara för att sanden är glödhet, utan att det t ex i Perissa har en lavabotten som är såphal. Man får ta det vackert när man går i, minst sagt.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 07:21
linraz linraz är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

jag har aldrig sett ett så trist ställe som perissa.välj något annat!och absolut inte med en 7 åring
Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 14:06
maja.kbhs avatar
maja.kbh maja.kbh är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

santorini är underbart. kommer precis hem från min andra tur dit. men jag tycker absolut inte att ön passar bra för resande med barn. heta stränder, många vassa klippor, sjöborrar, riktigt snabbt djupt och ofta ett rejält sug i vågorna som kan göra det svårt att komma upp. jag vill också gärna tipsa om naxos, som också är otroligt mysigt och mycket mer barnvänligt. hoppas ni finner nåt som passar!
mvh maja
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:37.