Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-24, 13:33
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Frågor o funderingar

Den 14 september bär det av till Samos för första gången och naturligtvis har jag massor av funderingar. Vi ska bo i Pythagorion. Restaurangtips har jag hittat i andra trådar och så får vi väl hitta några själv. När det gäller att utforska ön har vi åtminstone tänkt oss Drakei och Manolates. Mina frågor är:

1. Tänker hyra bil och ta oss till Drakei. Är det "väldigt" mycket serpentinväg dit?
2. Vilket är bästa sättet att ta oss till Manolates? Vandra? Varifrån i så fall?
3. Är lokalbuss ett transportalternativ som funkar på ön?
4. Har läst något inlägg om inhemskt vin men kan inte hitta det nu. Stämmer det att det finns ett gott vitt som heter "Samos Sun"?
5. Till slut, är det några andra "Kalimerare" som är på plats v 38?

Tacksam för svar från er som vet lite mer.

/Karin
Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 14:46
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Sv: Frågor o funderingar

Om Du tittar på Samos och under rubriken Drakei så ställde jag samma fråga betr. vägen dit. Där fick jag lugnande o bra svar.
Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 19:44
Gineka Gineka är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

[September perfekt tid att resa till Samos! Härlig temperatur fortfarande i vattnet!

1. Ja, bitvis är det serpentivväg till Drakei.

2. Bästa sätt och ta sig till Manolates är hyrbil(Från Näktergalsdalen och helt upp till Manolates parkering är det dock serpentivväg- men ack en sådan utsikt! Vid klart väder ser ni över till Turkiet...
3.Vandra är fint iområdet kring Vourliotes, Näktergalsdalen, Manolates- och Drakei.

Finns bra bok på engelska att köpa i turistbutik/ kiosk/ bokhandel med detaljeradevandringar i olika svårighetsklasser. Den heter "Walkingpaths of Samos", förlaget är "Sunflower".

4.Lokalbuss finns- visst. Dagtid och fungerar ibland utmärkt, men ibland får man vara utrustad med en rejäl portion tålamod...!
5. Inhemska viner finns många! Passa på att besök vinfabriken i Malagari, Samos stad med tillhörande museum.
Ön är mest känd för söta dessert viner, men har också flera vitviner, Rose´ och något enstaka rött.

Matställen finns det många bra i Pythagorion, men om ni hyr bil har ni ju möjlighet och ta er till närliggande byar och äta middag tex. traditionell riktigt god hemlagad grekisk husmanskost på bytorget i Mili, Pagondas, nere i Ireons hamn eller varför inte i grannbyn Xora!

Ha en riktigt skön vecka i Pythagorion

quote=Karin S;144253]Den 14 september bär det av till Samos för första gången och naturligtvis har jag massor av funderingar. Vi ska bo i Pythagorion. Restaurangtips har jag hittat i andra trådar och så får vi väl hitta några själv. När det gäller att utforska ön har vi åtminstone tänkt oss Drakei och Manolates. Mina frågor är:

1. Tänker hyra bil och ta oss till Drakei. Är det "väldigt" mycket serpentinväg dit?
2. Vilket är bästa sättet att ta oss till Manolates? Vandra? Varifrån i så fall?
3. Är lokalbuss ett transportalternativ som funkar på ön?
4. Har läst något inlägg om inhemskt vin men kan inte hitta det nu. Stämmer det att det finns ett gott vitt som heter "Samos Sun"?
5. Till slut, är det några andra "Kalimerare" som är på plats v 38?

Tacksam för svar från er som vet lite mer.

/Karin [/quote]
Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 22:27
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Svar på fråga 4!
Det godaste vinet heter Samena Golden, ett jättegott vitt vin som passar till allt! Vinfabriken har försäljning i sitt vinmuseum och deras viner finns även i varje supermarket!
Vi finns på Hotel Melamfelo i Kalami v. 38 och 39!
Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 11:12
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Kom från Samos igår... fr. Votsalakia.
Vägen till Drakei var nog ganska "svår"... men vi klarade livet i behåll! Jag är nog rädd för höga platser i viss mån men det gick...
Jag gillade inte Samena Golden-vinet... de här är nog smaksaker-
Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 19:43
maggiones avatar

Pröva gärna Samaina också.......lite mera "bett" i!
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 17:17
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad

Köp en flaska "Samena golden" och blanda med ex Sprite och is. Supergott!!
Blir tyvärr ingen samos-resa för mig i höst, blir Kreta istället. Men ser fram emot en härlig resa till Kokkari till våren istället
/Ina
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 22:46
maggiones avatar

Instämmer helt!
Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 09:45
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad

Tack för alla svar! I morgon bär det iväg så nu ska resväskan packas. Ha det bra alla!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:59.