Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-22, 12:43
Joerny Joerny är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Lite frågor inför resan till Samos

Hejsan.

Det är så att jag och min flickvän ska åka till Samos, närmare bestämt Kokkari och jag undrar om någon här har varit på hotellet Kokkari Beach?
Och sen kanske en liten dum fråga om getingar, hur är det med getingar på Samos och hur är det när man åker vespa, "krockar" man med många getingar/insekter? Jag är väldigt allergisk och livrädd för getingar/bin. När jag var på Lesvos för 4 år sedan så vimlade det av stora getingar och vi "krockade" med flera stycken när vi åkte bil.

Väldigt tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 12:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Lite frågor inför resan till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Joerny Visa inlägg
Och sen kanske en liten dum fråga om getingar
Det finns inga dumma frågor.

Citat:
hur är det med getingar på Samos och hur är det när man åker vespa, "krockar" man med många getingar/insekter?
Jag och min kära hustru blev stuckna av getingar på Samos för några år sedan. Du kan läsa om det här... (Obs! Där finns bilder på ormar också.)

Jag har varit på Samos ett dussintal gånger, enda stället jag sett mycket getingar är kring våtmarken Alykes som ligger på vägen till Psili Amos 1. Det var där vi blev stungna. Så undvik den vägsträckan.

Välkommen till Kalimera!
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 15:10

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det finns inga dumma frågor.

Jag och min kära hustru blev stuckna av getingar på Samos för några år sedan. Du kan läsa om det här... (Obs! Där finns bilder på ormar också.)

Jag har varit på Samos ett dussintal gånger, enda stället jag sett mycket getingar är kring våtmarken Alykes som ligger på vägen till Psili Amos 1. Det var där vi blev stungna. Så undvik den vägsträckan.

Välkommen till Kalimera!

Den där getingen såg inte allt för rolig ut, blir nog att hyra bil för min del, feg som man är Har fått in en geting under hjälmen jag också, fast hemma i Sverige, det gick åt skogen bokstavligen.

Tack så mycket!

Senast redigerad av Joerny den 2008-08-22 klockan 15:12.
Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 09:37
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Kul att ni ska till Samos och Kokkari.
Bodde på Kokkari Beach i september 2005. Mina erfarenheter är väl lite varierande.
Läget är jättebra, nära stranden och med härlig utsikt från balkongen. Rummen OK, vanlig mellanklass.
Poolområdet var sådär, kändes inte helt fräscht. Men stranden är ju nära och härlig. Det är ju heller inte så lång promenad bort till Lemonaki beach.

Tyvärr stördes vi väldigt mycket av myggen. Det var väldigt många nattetid, kanske beroende på den omfattande växtligheten kring hotellet.
Det som är märkligt är att vi både 2006 och 2007 har bott på samma gata som Kokkari Beach utan att störas ett dugg av mygg. Men investera i myggmedel och en sån där liten elektrisk "myggskrämma" som finns att köpa i varenda supermarket.

Hyr också safetybox om det inte ingår. Vid vår vistelse låg alltid nycklarna till rummen framme i receptionen även om den ibland var obemannad. Brottsligheten är ju låg på Samos men det kändes i alla fall lite obehgligt att man så lätt kunde komma över andras nycklar.

Det står också att hotellet har restaurang vid stranden rakt över gatan. Under vår vistelse var den aldrig öppen. Frukosten som var ordinär serverades i matsal vid poolområdet. Ät den inomhus så slipper du getingar i maten.

Annars är just Kokkari väldigt getingfritt eftersom det blåser hela tiden.

Ha en trevlig vistelse i Kokkari

hälsar
Manna (som åker till Kokkari om 20 dagar!)
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 10:40

Citat:
Ursprungligen postat av Manna Visa inlägg
Kul att ni ska till Samos och Kokkari.
Bodde på Kokkari Beach i september 2005. Mina erfarenheter är väl lite varierande...
Tack för informationen Hur är det med personalen, finns det bar på hotellet och hur var den? Och hur var frukosten, har läst runt lite och den ska vara ganska ensidig, men är den god? Ca 2 veckor kvar nu, kan knappt vänta

Senast redigerad av Zanét den 2008-08-27 klockan 11:05. Anledning: För långt citat
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 13:29
Mannas avatar

Personalen var OK, vänliga o justa även om de som satt i receptionen emellanåt var ganska oengagerade (låg o sov på soffan bakom disken!)
Det skulle finnas bar vid poolen, men den lyckades vi aldrig upptäcka.
Bar/restaurang på andra sidan gatan var stängd hela den veckan vi var där.
Frukosten var precis som ni säger, ordinär. Fanns som jag vill minnas en sorts bröd som gick att rosta, skinka o ost som pålägg, flingor o mjölk samt apelsinsaft (kallades juice) ev kokta ägg också. Som sagt snäppet bättre än den enklaste Continental breakfast men inget att skriva hem om.

Men det här var ju 2005 så hur det ser ut i dag kan man ju inte veta. Kanske är det fullt drag i baren och en jättevarierad frukostbuffé I annat fall dräller det av barer och restauranger vid stranden och i hamnen

Vi trivdes i alla fall jättebra, (åker ju tillbaks varje september) Tror också att ni får en härlig vistelse i vår pärla Kokkari.

Manna
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 10:45

Manna // Jag tackar jättemycket för frågorna. Hotellet verkar ju duga och Kokkari verkar vara en av Greklands pärlor så det ska bli jätteskönt och trevligt att resa dit
Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 09:04
Mannas avatar

Ingen orsak bara kul att kunna dela med sig.

Kanske syns vi i Kokkari v38

Manna
Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 10:51
Gineka Gineka är inte uppkopplad

Kokkari är jätte fint. Hotellet ni ska bo på helt ok. Läst dem andra inläggen och det är i grekisk standard mycket riktigt- ett mellanklass hotell...

Men, ni ska väl utforska lite av omgivningen antar jag...Inte så många km bort, västerut finner ni min favoritstrand lemonakia. Om ni har vespa kan ni köra hela vägen ner och parkera på en liten espa parkering, (försiktigt- backen är brant)

Underbar hemmalagad husmanskost på Dimitris taverna! (Han ser ut som en snäll go jultomte...)

Ha det så gott!
Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 18:25
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Glöm inte att gå till Tavernan vid kyrkan, dom har jättegod mat och är ett åretrunt-företag!
Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 12:42

Jag måste säga att Samos och Kokkari var helt underbart! Kokkari Beach var väl sådär, men dög. God mat varje dag och drinkarna på dom stora barerna nera vid hamnen var ju helt fantastiska, jag kommer absolut att återvända till Samos igen, helt klart den bästa och finaste ön jag har varit på.
Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 10:13
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Jättekul att höra att ni trivdes. Tycker själv att Kokkari är mysigt, även om det är väldigt turistinriktat.....det bor inte så många där på vintern!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.