Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-28, 10:02
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Flygplats?

Är det någon som vet om det är någon internationell flygplats på gång på Naxos? Jag har varit jättesugen länge på att resa dit, men min sambo HATAR långa båtresor!
Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 10:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Flygplats?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Är det någon som vet om det är någon internationell flygplats på gång på Naxos? Jag har varit jättesugen länge på att resa dit, men min sambo HATAR långa båtresor!
Om Naxos flygplats kommer att bli internationell vet jag inte, men en inrikesflygplats räcker ju för att slippa båtresor. Man kan också flyga till Paros (har för mig att det är billigare och fler förbindelser än till Naxos) och bara åka en kort båtresa.
Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 10:36
jørns avatar
jørn jørn är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Hørte noe snakk om at det var under planlegging da jeg var på Naxos i sommer, men håper at det ikke blir noe av. noe av sjarmen med Naxos (synes jeg) er nettopp den lange veien og at det er litt bortjemt. med en internasjonal flyplass så tar det ikke lang tid før mc donalds, burgerking og en haug med drita fulle engelskmenn finner veien dit og da er naxos ødelagt for min del,
Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 11:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Enligt två olika källor på Naxos i somras, så var det bestämt att varken hamnen eller flygplatsen skulle genomgå någon utbyggnad.

Flertalet båtar låg på redden i väntan på ledig hamnplats, det kostar för rederierna, att hamnen är i behov av utbyggnad verkade de flesta vara överens om, fast å andra sidan så tyckte flertalet med borgmästaren i spetsen att Naxos inte klarar av fler turister i dagsläget.
Själv är jag kluven i frågan, visst vill jag att det skall vara smidigt att ta sig dit, å andra sidan vill jag inte att det skall vara så lätt att "alla" kommer dit.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 12:21
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Hej Katitzi

Om ni vill åka till Naxos måste ni ta er dit med båt, som sagt. Men vad räknas som "långa båtresor"? Från Santorini tar det trots allt bara 2 timmar! Man får överväga för- och nackdelar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Enligt två olika källor på Naxos i somras, så var det bestämt att varken hamnen eller flygplatsen skulle genomgå någon utbyggnad.
Människorna på ön arbetar aktivt för att inte massturismen ska hitta dit. För ett par år sedan sökte en amerikansk affärsman bygglov för en STOR hotellanläggning med flera höghus och världens poolområde ute vid Plaka. Som tur var beviljades det inte. Även flygplatsen har varit på kartan, som Helén säger, men öborna har lyckats stå emot. Jag hoppas att det fortsätter så!
Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 17:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Flyg reguljärt eller charterflygstol från Sverige till Aten och ta sedan inrikesflyg till Naxos. Det tar c:a 45 min och kostar runt 500-600 kronor enkel resa.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2008-09-28 klockan 17:47.
Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 16:58
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Tack för svaren! Vi får väl fundera hur vi ska göra. Det finns ju många andra fina öar också! Men Grekland blir det, är i alla fall säkert!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.