Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-01, 19:52
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Tack för tipsen, här ger jag gärna ut dem!

Har kommit hem från en vecka i Agia Marina på Kreta. Vi har haft allt från strålande sol till strilande regn...och ösregn ...........
så skyltar från affärerna längre upp i byn flöt ner till huvudgatan...Mycket skit flöt ut till stranden och havet..Mycket skit från havet spolades upp på land... Vi hittade 7-8 st bollar, ett 50-tal vattenflaskor, cyklop, armpuffar..växter bara på ett ställe.... !!
De fick köra med traktor dagen efter för att röja!

Jag tipsar dig om "Ela" som ligger i gränderna nära gamla hamnen i gamla stan. Det står ev en inkastare där, men det stället är okej!
Bra mat för billig peng. Dessutom den godaste Tzatsikin jag nånsin ätit faktiskt!!
Jag åt någon grönsaksrätt, tror det hette Buremi, för 6 €.

Fick ett tips om Hondas shoppingcenter, smink underkläder mm i 3 våningar, vi hann inte dit. Ligger längs stora vägen innan gamla stan.

MEN om du bor i Agia Marina, måste du äta på Taverna "Horiatiki Gonia". Den hittar du om du står på bensinmacken Silk Oil, gå upp den vägen rakt upp bara, (inte längs stora huvudgatan) ca 200-300 meter i vänstra hörnet ligger tavernan. Jättetrevlig personal med mkt mat på faten. Mat +dryck (+en oftast gratis till öl/vin) dessert och ouzo, oftast ca 10€ per person. Ett tips där är deras "Special today".

Så tack Arne eller Uffe för det tavernatipset!

Bästa biten av stranden, i Agia Marina var nedanför Eyes Q. Där var det solstolar för 2.50€, då fick man dessutom en Ice Tea på köpet, läskande gott och väl värt pengarna. Vi åt aldrig på den tavernan... En del dagar hade de stängt, då låg vi gratis på solstolarna...
OM du bor på Manos, vi åkte också ospec, så kanske du hamnar där.

Då går man direkt ner till stranden där, ca 25 m. Om du vill hitta till den här strandsnutten vanliga vägen ifall du inte bor på Manos; så finns det ett stort grönt hus på samma sidan som havet. På hustaket står det OPEN, då är det ju jämns med vår strandsnutt. Där var det bra sand och strand, även om det regnade. På andra ställen flöt det både ner och ur vattnet en massa skräp, men inte på vårt ställe.

Ett annat bra matställe var Mitsos, på sidan mot havet, ett litet prång från stora vägen, lite undanskymd, men god mat om du hittar dit. Pastisio var god där tex.

En kompis tipsade mig om restaurang Kassandra, men vi hann aldrig dit, men prova du om du hinner!

Ett annat ställe som vi inte gillade var Kouroupis en bit ovanför bensinmacken. Trevlig personal först, sen stressade och kom med smaklös mat och förväxlade notorna!
Ja, om du hamnar i Agia marina, så är alla dess ställen självklara att hitta till när du väl är på plats!

Trevlig resa! maila gärna vad du tyckte om din resa!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:59.