Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-09, 08:39
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Spinatpai - kan noen hjelpe???

Er det noen som har forsøkt å lage spinatpai og som vil dele oppskriften?
Jeg trodde jeg skulle få til verdens beste spinatpai etter å ha funnet en oppskrift i en kokebok jeg kjøpte i Hellas. En av tingene som skulle være i paien var "leek", noe jeg tolket som purreløk (vet ikke hva dette heter på svensk - tror det er det samme). Men det var i sånne store mengder... den purren som man får kjøpt i norske butikker er ganske stor. Hvis du bruker 3-4 purreløker i paien smaker den kun purre og ikke noe annet. Jeg husker ikke at det var noe som minnet om purre i paien i det hele tatt da vi spiste dette i Hellas. Er det noe helt annet som menes? Hvis det er noen som kan hjelpe meg ville jeg blitt veldig takknemlig
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-09, 08:52
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Spinatpai - kan noen hjelpe???

Du kan gå in på www.ica.se och leta bland recepten, sök på spenatpaj. I receptet jag hittade var det lök inte purjolök.
Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-09, 09:29
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Spinatpai - kan noen hjelpe???

Tusen takk for hjelpen. Her var det mange flotte oppskrifter som må testes
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-09, 11:48
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Spinatpai - kan noen hjelpe???

Sök på Spanakopita så hittar du hur många recept som helst att välja mellan. Finns även ett par varianter här på Kalimera såg jag. Så du hittar säkert nånting som passar dig..

//Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-01, 14:16
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Spinatpai - kan noen hjelpe???

Det skall vara färsklök dvs små späda lökar med blasten kvar, på vintern brukar jag använda vanlig lök. Har provat med olika pajdeger och det är väl ok men godast blir det med phillodeg som man köper färdigkavlad och lägger i flera tunna lager. Spanakopita är en av mina favoriträtter! God varm som kall och smaken "gifter sig" perfekt till kräftor på kräftskivan!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-01, 15:10
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Spinatpai - kan noen hjelpe???

Håller verkligen med om att det blir SUPER LÄCKERT med fillodeg som jag köper färdigfryst, mycket tunna lag!
Jag har använt det här receptet några gånger och rekommenderar det varmt (jag har receptet på svenska i sommarstugan, om någon hellre vill ha det på svenska så ska jag ta hem det):

Cheese and spinach pie
(spanakotirópita)

1 portion (1 large slice), calories: 400.
Cooking time: 60 minutes.
For a medium-sized baking tin

1 kilo of spinach
300 grms of feta cheese, crumbled
500 grms of pastry (philo pastry)
300 grms of onions, finely chopped
1½ cups of oil
1½ cups of evaporated milk
1 sprig of dill, finely chopped
2 eggs, beaten
Salt, pepper, grated nutmeg

Wash the spinach well, removing the root and the hard stems, and cut finely. Salt the spinach well and squeeze, removing as much water as possible. Also squeeze to soften into a mass. Add the onions and the dill, the cheese, the milk and the eggs, the pepper, the nutmeg and half the oil.
Grease the baking tin with oil, then spread the pastry (well greased too) in the tin. Make sure there is enough pastry left over to cover the mixture. When the ingredients have been well combined, spread on the pastry in the tin evenly. Then spread the rest of the pastry over the mixture, greasing the outside of it. Bake in a moderate oven for approximately half an hour.


Receptet har jag hämtat från TOUBI’s 222 Recipes, The Greek Cookery Book, finns på många turistorter i Grekland.

Senast redigerad av Marianne den 2008-10-01 klockan 15:14.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-08, 23:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Recept på svenska

Efterlysning efter receptet på svenska kom i inboxen, så håll till godo:

Ost- och spenatpaj
(Spanakotirópita)

1 portion (en stor bit) 440 kalorier
Gräddning: 60 minuter
En medelstor form

1 kg spenat
300 g feta-ost
500 g färdig eller hemgjord pajdeg
300 g färsk lök
3 dl olja
3 dl mjölk
1 knippa dill
2 ägg uppvispade
Salt, peppar, muskot

(Jag använder färdigköpt, fryst fillodeg)

Rensa och skölj spenaten väl. Skär den i medelstora bitar. Salta och gnugga in saltet. Krama ur vattnet ur spenaten. Lägg i finhackad lök och dill, den mosade feta-osten, mjölk, ägg, peppar, muskot och hälften av oljan. Blanda väl.
Smörj en form med olja och lägg i drygt hälften av degplattorna lager på lager. Pensla med olja på varje platta. Bred ut fyllningen i formen och täck med de resterande plattorna. Glöm inte att pensla. Grädda i medelvarm ugn ca 1 timme.

Mums!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT