|
|||
|
|||
Kastelli
Någon som kan säga om Kastelli är fint ? Verkar så när man läser Apollos sida. Har bokat deras hotell Maria Beach. Någon som varit där ? Var tidigare inne på Samos men det blev Kreta istället. Tacksam om någon enda kan säga något om Maria Beach .....
|
|
||||
|
||||
Sv: Kastelli
Hej!
Har inte bott på hotellet men vet var det ligger. Det ser helt ok ut och ligger nära stranden. Kissamos är en i allra högsta grad levande och livlig ort att både besöka och bo i. Här finns möjligheter till det mesta, bra tavernor särskilt fisk, nära till bad som sagts, shopping, kultur ( Kissamos har en egen profil när det gäller den traditionella musiken på Kreta), nära till utflykter med båt till Gramvoussa och Bali (kan absolut rekommenderas), lätt att hyra bil för att komma till andra stränder som Elafonissos och Falassarna. Vill man till Chania så tar man enkelt de gröna bussarna ToR. Ovanför stan ligger det gamla Pollirnia med en fantastisk utsikt. Skulle ni vilja ta en ravintur finns även det också kallad Pollirinia. Simma lugnt ni kommer att få det hur bra som helst! Go tur! lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Instämmer i det Lars säger!
Kissamos och Kastelli är samma ort (nästan) och mycket trevlig, levande och inte så många turister. men det ta 45 min in till Chania. /Nico som alltid åker till Kastelli när han är i Maleme |
|
|||
|
|||
Färska erfarenheter från Kastelli från augusti i somras här. Maria Beach har jag inte ens sett men från läget att döma ligger det perfekt vid stranden, det ser du ju själv på Apollo´s bilder (det var många !). Utan att låta alltför negativ så är boendet på Maria Beach en aning långt ifrån Kastelli´s centrum men å andra sidan är ju promenader i en trevlig ort inget att förakta.
Själva Kastelli som stad är.....lite speciell tycker jag. Vi fick en bra beskrivning av en helkul tavernaägare som vi kallade "Karlsson" för han såg ut som, och betedde sig lite som Karlsson på taket. Jag ska förresten leta fram namnet på tavernan, och läget lite senare. Hur som helst beskrev han Kastelli som lite av en "transferort". Med det menade han att den ligger på nära avstånd till Chania med alla sina "kransorter" väster om staden, på väg västerut alltså. Dessutom passerar man Kastelli på väg mot t.ex Paleochora i söder, Elafonissi och Falassarna som är de riktigt stora magneterna som de underbara stränderna de är. Ett besök vid Falassarna är verkligen att rekommendera, på sätt och vis bättre än Elafonissi enligt vår smak (vi har 3 år mellan besöken på de två). Den egna bedömningen av Kastelli som ort är att den har en stor och bred huvudgata som är mycket trafikerad, mer eller mindre ständigt. Men nedanför den, området hela vägen ner mot vattnet är den lugna delen med affärsgatorna först och sedan mer bostäder och hotell längre ner. Nere vid vattnet ligger en rad tavernor som ni absolut kommer att vara vid en hel del och där ligger den större stranden åt höger sett om man står och ser ut över havet med de två "landtungorna" utstickande rakt norrut. Den andra stranden som är mindre, ligger precis där hotellet Maria beach ligger och den är många strån vassare än den större längre bort. Tyvärr blåser det en del, beroende på vilken tid på året ni tänekr vara där förstås ? Affärsgatorna är bland de mest fascinerande vi sett i Grekland eftersom det finns en del specifika affärer som var fantastiska då det fanns små "muséum" inne i dem. Trånga, smala affärer där tiden stått still i många år. Gå affärsgatorna, besök affärer av varierande syfte och produkter och se själva, det var otroligt kul att bara spankulera där och upptäcka, prata lite med grekerna och njuta ! Det finns ett par torg också, ett uppe vid huvudgatan som inte är mer än ett mer eller mindre tomt torg där man svänger av med fordonen åt olika håll. Men det större torget där busstationen även finns, där finns fik, en liten fontän intill en kiosk + pytteliten park, ett par tavernor och mer affärer, bageri, konditori, barer mm. Men det är inte stort, det är kompakt allt det där. Ja, det är en liten spontan beskrivning av det mesta som kom upp i minnet nu. Vidare västerut fortsätter stora gatan ner mot en hel del affärer ytterligare, stora supermarkets, riktigt stora men de är liksom inbäddade lite med allehanda företeelser som bilverkstäder, industriföretag mm. av sådant som kanske inte känns alldeles charmigt men som hör till den saliga blandningen av en levande ort som Kastelli. Jag rekommender verkligen långa upptäcktsfärder i staden, sitt ner och titta, gå "fel väg" och se vad som finns runt hörnet. Och.....går man söderut, dvs. in i bostadsområdena "ovanför" staden och upp lite i terrängen (bra vägar finns), upp bland höjderna som inte alls är så långt bort, så möter man snart en alldeles makalös utsikt över HELA Kastelli men som tyvärr inte får plats på EN bild. Den utsikten var en av de mest magnifika jag upplevt i hela Grekland, jag lovar !!! Dessutom var promenaden (tog flera timmar i värmen) väldigt tyst då man kommer så långt ifrån centrum. Kastelli rekommenderas varmt !! Hasse Senast redigerad av Hasse den 2008-10-07 klockan 21:32. |
|
|||
|
|||
Er ikke helt sikker på hvor reisen går neste år, men vi har også sett på en reise til Kastelli og det hørtes bra ut det som skrives her. Vi har har sett på hotellene Maria Beach eller Stauvrola med Apollo. Noen som kjenner sistnevnte hotell, eller kan anbefale andre hoteller som Apollo har? Vi har evt. tenkt å reise månedskifte august/september. Jeg ser av det forrige innlegget at det blåser her, er det på denne tid av året? (liker ikke for mye vind).
Vi har ringt Apollo i dag vedr. kombinasjonsreise med Paleochora, men hun var ikke sikker på vi kunne få det, skulle undersøke. Om ikke, går det bra med to uker i Kastelli?? Senast redigerad av coanma den 2008-10-07 klockan 22:03. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag ska skriva mer om Kastelli när jag får bättre med tid än just nu. Vill bara nämna att det var då otroligt vilken inkompetens det verkar finnas på Apollo. Vår resa i Augusti var just en kombinationsresa Paleochora-Kastelli, 1 + 1 vecka och det var den smidigaste resan vi varit med om när vi pratar om transfer. Den ska jag beskriva närmare nästa gång. Du kan om du vill få mitt mobilnummer i privat mail som du kan ge till Apollo så kan JAG berätta för DEM hur de ska göra för att ordna en kombinationsresa till dig/er. Eller så kan jag tipsa att det går alldeles utmärkt att SJÄLV boka den resan på apollo.se men det kanske den personen inte kände till ??? MÄRKLIGT Apollo, V Ä L D I G T märkligt hur dåligt informerade de är !!! Hasse |
|
||||
|
||||
Mer om Kastelli ser jag fram emot Hasse!
Kollade på resor dit inför sommaren -08 och boende på Stavroula men vi beslutade oss för Analipsi denna gången. Kanske Kastelli 2009? Vem vet... Hälsningar Stinab |
|
|||
|
|||
Inte för att jag har så väldigt mycket mer tid nu......men Hotell Stavroula Palace gällde det.
Jag kan rekommendera detta hotell av flera skäl. Det ligger relativt bra till då utsikten över havet är formidabel. Ett flertal tavernor finns längs strandpromenaden (en av Apollos bilder visar hur bra de ligger), där är det trevligt folkvimmel varje kväll. Hotellet har en personlig touch, trevlig och omtänksam personal ledd av Stavroula själv, en nybliven mamma i ålder jag inte törs gissa men hon är lite "poppig" i sättet. Det är ett litet men trevligt poolområde där det oftast är en hel del gäster som sitter i sköna fåtöljer intill baren. Det är hyfsat trevliga rum, varken modernt eller slitet. Det är bara ett problem, åtminstone var det ett problem i somras. Jag är hellre sanningsenlig än förvrider eller inte säger sanningen. Vi hade problem med kackerlackor och vi vet inte exakt varför de fanns där och ställde till det för oss ? Det ligger en liten taverna alldeles intill, hotellet har gräsmattor, buskar, en hel del större blomkrukor runt om i trappor och utrymmen överallt på hela hotellet. Det var en vecka där det dessutom blev mycket varmare i slutet av vår vistelse och det lär vara vanligt att en temperaturhöjning sätter fart på de äckliga krypen. Jag hade en dispyt med ägarinnan Stavroula om detta, jag hoppas innerligen att hon har tagit lärdom av klagomålen men jag tycker inte att jag själv eller att andra ska döma hela anläggningen efter en händelse som var specifik under vår vecka där. Hotell Stavroula Palace är absolut värt ett boende och jag har i alla fall informerat på ett ärligt sätt. Hasse |
|
|||
|
|||
Dette var bra tilbakemelding Hassw. Vi ble ringt opp i kveld fra Apollo at det kunne ordnes med en uke hver plass om vi ønsket. Grunnen til det ikke var lagt inn var at det var små plasser og "lite"brukt. Ser frem til mer "skriveri" om Katelli. Kanskje vi skal vurdere å være der i to uker ???, men Paleochora ser også fin ut. så....
Virker ikke bra med kakelakker på Stavroula (ok med en enkelt), men uappetitteligt om det er mange. Sies jo at det skyldes urenhet. Har som sagt også vurdert Maria Beach som er nytt av året for Apollo. Ser jo fint ut på bilde selv om det kun er 2+. Beliggenheten virker utmerket. Vi bruker ikke poolen, men er interessert i fin utsikt og etter beskrivelsen her gjelder det også Stauvrola Palace, men er det for alle rommene? Apollo selger bare med delvis havutsikt??? Samme når vi ser på Poseidon i Paleochora, Apollo skriver ingenting om utsikt, men på nettsiden står det at studios har havutsikt, så hva skal man tro. Apollo lover ingenting. Er litt overrasket over selskapet flere ganger, er ikke helt trygg. coanma |
|
|||
|
|||
Det var ju bra att Apollo förstod att skaffa de fakta de faktiskt har, jag har blivit förvånad över deras oförmåga att ha kunnig personal många gånger. När jag frågade första gången om vår tänkta resa förra vintern så sa de att en kombinationsresa inte var möjlig.
Stavroula Palace i Kastelli består av två byggnader varav den "rakt fram" har den bästa utsikten. Av olika anledningar blev det så i somras att vi fick tillfälle att bo där i TRE lägenheter på en vecka. Det skulle ta för mycket plats och är för ointressant för andra att berätta varför. Men i alla fall så fick vi efter besöken av kackerlackor byta och bo på tredje våningen i huset med bäst utsikt i två dygn och det var verkligen bra utsikt ! Våra klagomål och krav på bättring var så pass allvarliga. Jag gissar att kackerlackor inte finns i samma utsträckning högre upp i hus men vet inte riktigt. Det blir ju inte lätt att vid en bokning, få välja var man vill bo. Det är som vanligt tillgång och efterfrågan. Alla rum har inte utsikt på Stavroula P men jag tror inte att något rum är mot någon bakgård i alla fall. Kollade inte när vi bodde där men några rum ligger mot den delen av området som inte är vid havet så att säga. Jag gissar dock att det inte ska behöva vara några större problem att kanske "förhandla" sig till bättre utsikt, naturligtvis beroende på hur många rum som är upptagna då. Om Poseidon i Paleochora har jag desto mer positivt att säga. Jag tror det var 3, kanske 4 av rummen som ligger ut mot gatan och sandstranden i byn. Men även den del av huset som är mitt emot postkontoret har balkong så att man har bra utsikt över stranden och havet. Däremot är det många stora träd längs gatan så det är ingen fri utsikt över stranden och havet. En glugg mellan träden ligger mitt framför huset men det är även bra utsikt över taken i byn om man bor högst upp, ganska kul vy. Sen är det även så att Poseidon består av två olika hus, det ena äldre och det andra invigt 2007 om jag minns rätt nu ? Se till att få bo i den NYA delen, helst ut mot gatan och allra helst i rum 8 högst upp. Bor man i den äldre delen är det inne på gården utan utsikt. Rum nr. 8 är då en tvårumslägenhet som ÄR UNDERBAR, HUR FRÄSCH SOM HELST och med en balkong på 38 kvadratmeter. Det skulle gå utmärkt att bjuda in ett par fotbollslag att tälta på balkongen !!! När har ni tänkt att åka dit, Coanma ? Det är ju bara oktober nu, gott om tid fram till nästa sommar och jag har MÅNGA bilder på lägenheten och själva hotellet för övrigt. Det är den bästa och fräschaste lägenheten vi bott i under våra 12 resor i Grekland, helt klart !! Lustigt att ni har tänkt på samma hotell som vi har bott på, båda två dessutom !! Paleochora är helt klart den trevligaste byn av de två, jämfört med Kastelli men de är så olika att jag tycker en kombinationsresa på två veckor är värd att prova. Och som sagt så är Stavroula Palace värt ett boende, värt att repetera trots odjursbesöken. Hasse |
|
|||
|
|||
Vad skulle du helst vilja veta om Kastelli då, Stinab ? Hasse |
|
||||
|
||||
Hej!
Tror du det är något för ungdomar? Mina barn är 16 och 14 nästa sommar. De gillar förvisso att ta det lugnt på semestern men ibland vill de ha tillgång till något internetcafé eller biljardbord o dyl. Är det sandstrand? Mycket blåsigt ställe? Att jag frågar beror på att i Ananlipsi i slutet av juli i somras var det röd flagg alla dagar utom en... Vet du om det är bra bussförbindelser åt Chaniahållet? Rekommenderar du att hyra bil? Om man är där 14 dagar så vill jag se mig lite mer omkring. Annars har du redan gett en mycket bra bild av Kastelli i dina tidigare inlägg, tack för det! Hälsningar Stinab |
|
|||
|
|||
Ungdomar och nöjen i Kastelli ? Vad jag tog reda på var att det finns två internetcaféer i stan men jag gick aldrig till något av dem. Där får ni i så fall fråga er fram. Men om det fanns något som skulle kunna liknas vid en spelhall med t.ex biljard har jag ingen aning men tänker att det känns lite långsökt i en stad som Kastelli. Fast fråga även om detta vetja.
Ja det är sandstrand, det som är den mindre av stränderna. Den ligger precis där Maria Beach hotell ligger och vidare en liten bit bortöver. Jag är däremot okunnig hur blåsten varierar under en hel sommar. Under vår vecka där, första veckan i augusti så friskade det i rejält. Bland annat var badvakterna riktigt aktiva och räddade bland annat en man som nästan hade börjat svepas ut för långt utanför räddning. Om det tidigare under somrarna är mindre blåsigt vet jag inte, antagligen nyckfullt men andra mer Kreta-säkra får svara på detta. Det finns ju en längre strand längre österut, förbi taverna-stråket (som inte går att ta miste på) men den ligger oskyddad från vind och är därför om möjligt svårare att hantera om vågorna känns för stora. Den mindre har en vågbrytare som delvis skyddar stranden men ytterst kort bit bara. Bussförbindelserna har jag i alla fall hört ska vara bra. KTEL är väl det bolag som kör den mesta delen av rutten Chania-österut, bl.a via Kolimbari. Jag tycker nog personligen att det västligaste delen av Chania-distriktet har tillräckligt att utforska, vi åkte t.ex inte in till Chania alls under en vecka. Hyra bil rekommenderar jag varmt eftersom vi hade taxi-transfer både till Paleochora (1:a veckan) från flygplatsen och mellan P och Kastelli (2:a veckan). Vi fick tillfälle att åka båda vägarna som går norr-söder och vice versa (de sträcker sig delvis parallellt) och den sträckan över bergen var helt magnifik !! Passar sig utmärkt att åka med bil och stanna till varhelst man önskar för att se sig omkring ! Får vara bra för denna gång, fråga gärna mera Hasse |
|
||||
|
||||
Tack för svaret!
Stinab |
|
||||
|
||||
Stinab ta en titt på följande sida beträffande bussförbindelserna för KTEL
http://www.bus-service-crete-ktel.co...hp?line=3&lg=2 lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
whops jag såg inte reklamen i högerkanten. Det blir väl spam antar jag.
Ursäkta så mycket!!!!!!!!! lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Jag hann lägga sidan i mina favoriter i a f
Tack! |
|
|