|
|||
|
|||
Frågor om Chios
Nyss hemkommen från årets septemberresa (Fourni och Ikaria) är det dags att börja se fram emot nästa års tripp. Vart vi ska åka är långt ifrån bestämt, men några öar är för tillfället mer aktuella än andra. Bl a då Chios (jag har även dängt iväg motsvarande trådstart till de andra öarna vi just nu funderar på: Limnos och Sifnos). Eftersom Lesbos hitills är vår absoluta favoritö, så inbillar vi oss att vi ska trivas på grannön också (öht verkar östra Egeiska passa oss bra). Jag har läst en del här på forumet och i Jannes blogg och tycker det verkar vara en intressant ö. Nu undrar jag över några saker:
[LIST][*]Prisnivån, framförallt på boendet? På de öar vi besökt de senaste åren (Lesbos, Amorgos, Fourni, Ikaria) har det inte varit några problem alls att hitta skapligt boende för två personer för max 30 euro natten), men när man kollar runt lite på hotellhemsidorna på nätet, så verkar Chios ligga lite högre än tidigare nämnda öar (jag vet att priserna brukar bli lägre på plats, men jag jämför alltså med motsvarande prisangivelser på hemisdoran för boenden på de tidigare nämnda öarna). Är det bara som det verkar, eller är det verkligen så? Och hur är det med utbudet, ska man behöva boka boende för en tvåveckors vistelse under mitten/andra halvan av september?[*]Är det överhuvudtaget extrem lågsäsong vid den tiden? Blev lite konfunderad efter årets Ikariavistelse (19-27/9), då Armenistis mer eller mindre stängde ner de sista dagarna. Endast ett fåtal tavernor öppna, strandditona helt stängda, etc. Visserligen var vädret inte helt optimalt (några dagar helt utan sol och några kvällar lite väl svala, neråt 15 grader), men vi blev ändå lite konfunderade.[*]Och när vi ändå är inne på vädret, vad har ni för erfarenhet av detta vad gäller Chios och september? Några områden (t ex södra delen) som brukar vara skapligt solsäkra?[/LIST]Det är ju igen panik att bestämma sej, men det vore kul med lite tips och synpunkter. Förstås även gällande annat än de specifika frågorna ovan. /Thomas PS. Är det förresten inte dags att lägga in en separat flik för Chios snart? DS. |
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om Chios
Citat:
Maten var överlag billig på Chios - och mycket god. Citat:
Nästa gång jag åker till Chios ska jag bo här i Nagos. Tyvärr var inga pensionat öppna när vi var där i juni. |
|
|||
|
|||
Hej Alla
Chios är inte dyrt vad det gäller boende, vi fick betala lite "dyrt" eftersom vi ville ha rum direkt när vi kom till ön på morgonen och bokade från Sverige via en resebyrå. Men vad jag kunde läsa på " den oficiella prislistan" var det inte dyrt ens i Karfas. Se resbrev 2007 och Ö-luff. Maten var mycket god! Lycka till PA |
|
|||
|
|||
OK, tack båda för info. Nu är ju inte prisnivån på boende det allena avgörande för val av resmål, men bra att veta att det inte är Mykonosnivå i alla fall.
/Thomas PS. Resbrevet har jag läst, PA. Bland annat det och Jannes blogg är det som petat upp Chios till något av ett förstahandsval för oss till nästa höst. DS, |
|
||||
|
||||
Om ni har möjlighet att dela upp ön och bo på olika ställen får ni en bättre bild av Chios, ön skiljer sig enormt mellan norr och söder.
|
|
|||
|
|||
Citat:
/Thomas |
|
||||
|
||||
Inte mer än Lesbos som är typ fyra öar i en, lite mer än ett kinderägg alltså. Chios är två öar kan man säga, södra och norra. Vi bodde fyra nätter i söder och tre i norr, det var en perfekt kombination. Det är mer turistiskt i söder. Turistiskt på Chios är dock inte detsamma som turistiskt på exempelvis Kreta, mer som på Ikaria där turismen kommer långt ner på öbornas lista.
|
|
|||
|
|||
Ja, just nu lutar rätt mycket åt Chios nästa år (de andra alternativen vi funderat på är alltså antingen Limnos eller nån form av kombination mellan Sifnos, Syros och Serifos). Speciellt som jag får en känsla av att ön påminner lite grann om vår absoluta favoritö Lesbos.
Eftersom vi kommer att ha två veckor på oss, så är det väl inte helt otroligt att det blir uppdelat på en vecka i norr (om vi nu hittar nåt boende där), t ex Kardamyla, och en i söder, t ex vid någon av stränderna söder om Chios stad (Karfas, Megas Limionas) eller nere vid lavastensstränderna runt Emporio. Verkar det vettigt? Från Kardamyla verkar det inte vara så långt till Volissos och platserna/stränderna längs västra kusten, ej heller förstås till Nagos. Och bor man i söder i t ex Emporio, så är det väl heller inte så långt till Mastisbyarna (Mesta, Olympoi och Pyrgi)? Och hittar man nåt riktigt billigt boende kan man ju använda det som bas båda veckorna och sen göra flerdagarsutflykter med övernattning runt ön, och helst då på moppe (så har vi alltid gjort under våra Lesbosbesök). Dessutom verkar busstrafiken vara rätt OK på Chios. Vi vill nog åtminstone under några dagar bo nära en strand. /Thomas |
|
|||
|
|||
Limnos
En helt underbar ö, hotell Filkotitis i Mirina rekommenderas varmt, ön har allt och är inte alls turistisk. Se resebrev Ö-luff 2007-068--07-21. Nästan kemiskt rent för tingeltangel i stan, ute på landsbygden om möjligt ännu mindre. En helt underbar genuin ö, med en mycket varierande natur, allt från höga karga berg till bördiga slätter och kilometerlånga stränder. Härliga människor, vårt boende och ätande hos Barbara och Jannis kommer vi inte att glömma. Ta gärna en sväng till Agios Efstratios, det totala lugnet finns där, tyvärr hade jag nackspärr, när vi var där, så jag har en del kvar att upptäcka på den ön. PA |
|
|||
|
|||
Härligt, PA! Spä på min beslutsångest bara!/Thomas
|
|
|||
|
|||
Jag åker snålskjuts här, läser mer än gärna allt som skrivs om Chios.
Hasse |
|
|||||
|
|||||
Citat:
Citat:
Kato Kardamyla. Citat:
Karfas. Citat:
Citat:
Agia Fotia. |
|
|||
|
|||
Tackar tackar tackar så hemskans mycket för all denna info och de fina bilderna!
Lagom kryptiskt där. Jag tolkar det som att en Lesbosälskare i alla fall inte är HELT fel ute på Chios. Citat:
Citat:
Citat:
/Thomas |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej
Inget fel på vägarna mycket bra, trafiken dock rätt intensiv runt och i stan annars mycket lugnt. Vi var där i i slutet på juni och början på juli inte många turister då, lite norrmän/engelsmän. Karfas kan rekommenderas och "Zodiac rooms to let" ligger en liten bit upp från stranden med härlig utsikt, bra boende. För att spä på ångesten lite ytterligare, på min lista över öar som jag vill se mer av runt Chios är; Limnos, Ag. Efstratios och Samothrake. Sedan finns det ett gäng öara på andra ställen... PA |
|
|||
|
|||
Citat:
Tack för boendetips, förresten. Eftersom vägarna tydligen håller hög klass, så KAN det mycket väl bli så att vi (OM vi nu väljer Chios) inkvarterar oss i Karfas och sen tar utflykter med buss/moppar runt ön, eventuellt med någon/några övernattning(ar) "hemifrån" (t.ex. i Kardamyla och Volissos). Karfas verkar ju ligga skapligt strategiskt till för detta. Eller också tar vi en vecka där och en vecka i norr (OM det blir Chios, alltså). /Thomas |
|
|||
|
|||
Lurer litt på Chios sommeren 2009. Flotte bilder fra Agia Fotini og Karfas. Hvilken av disse stedene anbefales å bo???
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vi bodde i Karfas i slutet på juni och början på juli, trits detta var det mycket lugnt, lite tingeltangel för att vara en turistby. Men det fanns många härliga och genuina ställen runt ön. Ha de PA |
|
|||
|
|||
Just Karfas eller Agia Fotia är de två ställen vi också funderar på att åtminstone börja vår eventuella Chiosvistelse nästa år. Det som för vår del talar för det senare (Agia Fotia) är att det verkar vara långgrunt i Karfas, vilket vi inte är några större supportrar av. Å andra sidan verkar det vara fin sand och sandbotten där, medan det i Agia Fotia är mer klappersten. Ni som varit där, har jag uppfattar detta rätt?
En annan sak som verkar tala för Agia Fotia är att det verkar vara ett klart mindre ställe. Bara det nu inte är FÖR litet (endast enstaka tavernor och boenden i slutet av september). Nån som har nån uppfattning om det? Och vad gäller boende, jag har kollat runt lite på nätet och hittat några alternativ som verkar extra instressanta (=hyfsad standard, balkong med havsutsikt, skapligt pris), förutom det av PA rekommenderade Zodiac Rooms. Bl a i Karfas finns det något som heter Chios Rooms, som åtminstone svarar snabbt på mejl och som i september i år tog 33 euro natten (är säkert förhandlingsbart vid längre vistelse). Det verkar också ligga en bit "upp i backen". Vid Agia Fotia har jag blivit lite nyfiken på ett ställe som heter Iro Hotel Studios. Verkar uppfylla de behov vi har. Dock har jag inte hittat någon epostadress till dom, bara ett telefonnummer. Någon som vet något om något av dessa två boenden? /Thomas |
|
||||
|
||||
Citat:
Agia Fotia. Citat:
Citat:
Tyvärr inte. |
|
|