|
||||
|
||||
Var på Samos skall man åka?
Dags att börja fundera på och boka vårens resa till Samos. Jag och min pojkvän var i Kokkari i maj och vi känner väl båda att vi vill åka tillbaka dit. (Kom precis hem från en vecka på Kreta men det går ju inte att jämföra med Samos ) Vi funderar även på att åka 2 veckor. Min fråga är.. till er som kanske har varit i Kokkari flera ggr... Är 2 veckor i Kokkari tråkigt? Blir man uttråkad? Ska man välja en lite större by, t ex Pytagorion så det finns lite mer att göra?
Ina |
|
||||
|
||||
Sv: Var på Samos skall man åka?
Tycker absolut att ni ska testa att bo i Pythagorion. Var där för 2 veckor sedan. Fantastisk by, en blandning av genuin grekisk bebyggelse, smala gränder, huvudgata med turistaffärer och en hamnpromenad med restauranger i alla smakriktningar. På lagom promenadavstånd (vi bodde högt upp i byn) finns Potokakistranden där man slipper trängas. Bra utgångsplats om man vill hyra bil och utforska lite på egen hand oxå (vi hyrde bil och körde till Drakei). Ska ni åka tillbaka till Samos så rekommenderar jag absolut att ni bor där.
|
|
||||
|
||||
Efter våran 24 resa till Samos säger jag Pythagorion.
|
|
|||
|
|||
Smaksak... vi var i Pythagorion första gången vi var dit och nu iår i Votsalakia.
Votsalakia passar för oss men om man vill ha lite mer liv så är det Pytthagorion. |
|
||||
|
||||
Det er en smakssak, som flere sier. Vi var på Samos i fjor, og bodde i Samos by - Vathi. Vi besøkte både Pythagorion og Kokkari, men vi er ikke det minste i tvil: Neste gang vi reiser til Samos, blir det Samos by igjen!
Nå vet jeg ikke hvor representative vi er, vi foretrekker å bo et sted hvor de fastboende er i flertall i forhold til turistene. |
|
||||
|
||||
Jag har aldrig bott i Kokkari så det kan jag inte svara på. Däremot har jag bott ett tiotal gånger i Pythagorion och där har jag aldrig haft långtråkigt. Jag tycker att Pythagorion är bäst i alla avseende.
|
|
|||
|
|||
Vi kommer att satsa på kokkari sommaren 2009. Har tidigare varit två ggr i Pythagorion och rest på dagsturer runtom ön. Pythagorion var fint på många sätt men lite för plastigt och dyrt för att åka dit en tredje ggn. Ärligt talat tror jag Kokkari har mer att erbjuda. Vi får se.
Senast redigerad av Kalimera den 2008-10-13 klockan 07:55. Anledning: Otillåten länk (se regler under FAQ) |
|
||||
|
||||
Visst funkar Kokkari i 2 veckor. Åker dit en vecka varje september utan att ha långtråkigt. Hoppas framöver få tid med 2 veckors vistelse.
Vilken ort man bor på är ju en smaksak som man kan läsa här på forumet. Avstånden på ön är ju inte alltför stora så man kommer ju till de flesta ställena på en dagsutflykt. Fördelen med Kokkari tycker jag är promenadvägarna, ej så ansträngande vandringsleder till bergsbyarna. Behagligt promenadavstånd till andra stränder som Lemonakia och Tsamadou. Nattlivet verkar ju vara lite mer hett i Pythagorion. Men nöjer man sig med god mat, en drink i hamnen samt lite musik så har Kokkari det som krävs. Ha det bra i Kokkari och på Samos! Manna |
|
||||
|
||||
Visst kan man åka tillbaka till K. även nästa gång, men nog är det väl kul att pröva något nytt. Jag har nu i 20år rest runt bland öarna och självklart återvänt då och då
till någon ö/plats. Vill absolut inte nedvärdera Samos, men är du där 2 veckor varför inte bo i Pythagorio och göra ett avbrott mitt i resan med besök på tex Ikaria eller Fourni på några nätter. Två helt underbara öar. När jag läser att man åkt tillbaka till samma ö 24ggr undrar jag VARFÖR? Gräset kanske är grönare på andra sidan muren, vem vet??? |
|
|||
|
|||
Precis - man bör förnya sig emellanåt o upptäcka nytt - varje grekisk Ö och faktiskt var by är som ett nytt resmål med en ny känsla och provar man inte så.... Jag brukar återvända men inte mer än 2 ggr på raken sen må det gå ngra år då jag testar nytt.
Det var några år sedan Samos så det börjar kännas som dax igen...eller kanske Kefalonia ? Naxos är en såndär absolutåtervändarö för mig :-) o särskilt med boendebasen i Ag Anna/Ag Prokopis. En pärla jag lär besöka igen är oxå lilla fina Amorgos och som sagt Samos vartifrån jag har många många fina minnen från. Kreta är ju gigantiskt men där finns ett litet oansenligt ställe vid namn Geopoulis som alltid kommer vara i mitt hjärta. Vissa ställen blir som ett andra hem som man bara måste återse på ngt mysko vis ! Grekland funkar så - platser sätter sig så personligt i hjärtat mer än andra resmål på jorden tycker jag ? Jag hoppas vi 2009 kommer till Kefalonia och Skala men om inte så blir det Samos o Kokkari. Pythagorion i all ära men men...inte igen för min del. Tror jag kan den byn o hamnen nu. Det var som sagt lite väl oäkta ibland - eller kanske det var för äkta ? alltså jag fick så mkt kontakt där i lilla Pythagorion att magin liksom försvann bland alla "sanningar". Aja, Du som frågade i början. Go for Kokkari är mitt råd ! men besök Pythagorion och lite andra utflykter med båt kanske och ett besök i Samos stad ngra timmar. Man hinner det på Samos. |
|
|||
|
|||
Har då "endast" varit i på Samos en gång. Vi bodde i fiskebyn Kokkari. Oj wow sh*t va fint!!! ... där finns ett lugn som passade oss ypperligt. Tänk dock på att det blåser lite hårdare på denna sidan av ön. (Finns en jätte fin badvik som skärmar av från blåst och vågor inte så långt bort från de bästa restaurangerna).
Vi var i phytagorion ett par gånger den veckan vi vistades på Samos och både jag och min sambo vill snabbt tillbaka till Kokkari där solstolarna inte låg lika tätt och folket inte trängdes så intensivt... (och då var vi där i högsäsong!). Kokkari we love you! |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Har alltid haft Samos stad som "bas", Samos hotell har fungerat bra men även bott på andra ställen i staden. Det finns inte så många turister där så det har passat oss bra. Sen är det bara att ge sig iväg på ön eller till andra öar runt om kring.
|
|
||||
|
||||
Kokkari är inte dumt alls, har bott där en gång. Annars håller jag med ovanstående. Vi bor strax utanför Samos stad i Kalami hos Ross och Anita på Melamfelo. Längtar absolut inte till Pytagorion eftersom vi har tillräckligt hålligång här på Gotland på somrarna.....När man har semester vill man ha lite lugn och ro, mysa i sin egen takt, åka runt och titta på olika saker och platser, äta och dricka gott. Det kan man göra överallt på Samos, mycket billigare än i det turistiga Pytagorion! Vi har varit på Samos säkert 11-12 gånger, men hittar ständigt något nytt!
|
|
|