![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jeiá soú! Är det någon som kan bjuda på ett gott recept! Har just tagit fram en lammstek (utan ben) ur frysen men hittar inget recept som känns bra. Kanske en mustig lammgryta...eller...
Den blå och vitrutiga duken ligger på plats och i kylen väntar en mumsig tsatsiki och en flaska Retsina. På bänken, i ett hörn står grekisk musik lutandes mot en flaska ouzo of plomari... ![]() Alla recept mottages med tacksamhet! mvh lilla sjöborren. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har du testat Lamm i dragon
Uffe |
|
|||
|
|||
![]()
Stick lite hål i lamsteken och tryck i färsk timjan. Rätt så mycket. Salta och peppra och bryn steken runt om i en gryta eller stort stekjärn. Lägg den på en plåt med höga kanter och stoppa in den i ungnen. Kolla i en kokbok i vilken temp och hur länge den ska vara inne. Beror på storlek och din smak. Använd gärna en stektermometer. Servera med tex potatisgratäng och lite sallad.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack Peter för ditt recept. Ulf! ditt recept lamm i dragon låter spännade. Du får gärna ge mig receptet.
Hälsn. lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
![]()
Receptet finns under mat & dryck sid 3 eller 4
Uffe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om du har tillgång till DN så finns ett recept på lamm på sista sidan i A-delen idag som verkar smaskigt!
|
|
||||
|
||||
![]()
Finns det på nätet?
Om inte får du gärna skriva. Smaskigheten litar jag på. Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Jag bjuder på en supergod middag med lammstek och ugnsstekta citronpotatis
![]() Kryddsmör: 2 msk smält margarin/smör 2 - 4 vitlöksklyftor 2 tsk salt 0,5 tsk grovmalen svartpeppar 1 tsk oregano/mejram (eller både ock) några lagerblad, lätt smulade 1 citron, där saften kläms över lammsteken och där skalet ska rivas och strös över. Lammstek med ben, helst från lår, fransyska eller bog, ca 2 - 2,5 kg Jag brukar tillaga i lergryta (romargryta) som ska ligga i vatten 10 - 15 min före användning. Lägg därefter i den kryddsmörsgnodda steken och sätt in i kall ugn. Sätt värmen på 175 grader och låt steken tillagas i cirka 2,5 tim (kan behövas kortare eller längre tid). När köttet lossnar lätt från benen är middagen klar. Klyftad citronpotatis Skala och dela potatien i klyftor eller smalare bitar. Lägg potatisen i en ugnsform. Häll på vatten så att det täcker ungefär 1 cm av botten. Häll över lite olivolja. Använd antingen färsk citron som kramas ur eller citronsaft på flaska. Häll rikligt över potatisen samt salta. In i ugnen, cirka 200 - 225 grader och låt vara där tills potatisen är mjuk. Misslyckas aldrig och blir supergott ![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så här står det i DN:
2 portioner 500gr skivad lammbog med ben (300gr benfri) salt+sv.peppar 1 vitlöksklyfta ( jag skulle ta minst tre ![]() 1/2 tsk torkad rosmarin altternativt en kvist färsk (jag skulle 3 dubbla ![]() 1 1/2 dl vatten 1 mtsk balsamvinäger 1 äpple 2 dl stora vita bönor Lite salladskål Salta o peppra köttet, Bryn matfett i en stor stekpanna eller gryta. Lägg i hackad vitlök, rosmarin och häll på vatten+balsamvinäger. Koka upp och lägg på lock, sänk värmen och låt sjuda i ca 30 minuter. Lägg i äpplet, skuret i tunna klyftor, kokta stora vita bönor och salladskål i klyftor(strimlor??). Bräsera i ytterligare 15 minuter eller tills köttet är mört. Kali sas opexi! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Och här kommer mitt eget "hemliga" lammrecept,som jag skrivit om i en tidigare tråd (om ej än recept på lammstekstek). Behöver dock ett dygn med tanke på att köttet marineras....
Recept till många personer följer : 2 kg lammgrytbitar med ben Blanda en marinad av: 2 dl olivolja 1-2 citroner, pressa men släng med klyftorna också 1-2 gula lökar 5 vitlöksklyftor, hacka grovt 1 knippe Rosmarin, färsk 2 mtsk oregano Havssalt efter behag Svartpeppar häll över lammbitarna och låt marinera ett dygn, knåda köttet emellanåt Häll allt i en form, slå på vatten men täck inte köttet helt. Det ska få lite stekyta i ugnen. Smula ned en buljongtärning och ställ in i ugnen. Börja på 225 grader tills köttet fått lite färg. Vänd runt bitarna och låt koka på 175 grader. Efter ca 1,5 timme vänder ni ned hackad savojkål, låter koka i 20-30 minuter till. Sist vänder man ner finhackad färsk dill. |
|
||||
|
||||
![]()
Hur ska detta sluta mina damer?
Just nu till råga på allt extrapris på färskt lammkött hos coop i stan. Måste nog kasta ut badrumsvågen. Skämt åsido, tack för alla recept ni skriver. Jag lagar och fryser in "om jag hinner med". För det mesta brukar det bara vara luft kvar att frysa. Jag har nog en hustomte som är i kylskåpet på natten. Uffe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Zanét ![]() |