|
||||
|
||||
Sv: Pastaris ?
Coops eget märke har även den koncentrerade chilipuré /chilipasta som jag ofta nämner i mina recept. Står bland tomatpurén och finns som chili, pesto mm. Supersmidigt när man vill ha het mat och ingen chilifrukt hemma.
Har för övrigt lagat min första Giovetsi ikväll, med risoni vilken kokade med de sista 25 minuterna. Blev smaskens. Receptet improviserade jag ihop, här kommer det: 800 gr fransyska 1 gul lök 4 klyftor vitlök 2 mtsk tomatpuré 1 tsk chilipasta 1 burk krossade tomater 2 mtsk olivolja ca 2 dl risoni oregano salt och peppar 1-2 kanellstänger 2-3 dl vatten Bryn grytstora bitar av köttet i olivoljan Fräs ned den gula löken+vitlök, grovt eller fint hackad efter smak, tomatpure+kryddor+chilipasta. Häll i krossade tomater+vatten och låt småkoka i 1-1,5 tim, beroende på köttbitarnas storlek. Häll i Risonin när ca 25-30 minuter återstår. Köttet mår bra av att koka länge så det gör inget om risonin behöver gå längre! Smaka av och servera med gott bröd! Själv rekomenderar jag vitlöksbröd Kali sas orexi! |
|
||||
|
||||
Uffe
Genvägar hittar alltid hem även till köket. Både praktiskt och bra på tub. Litentuva Köttgrytan giovetsi låter god. Tänker laga den i helgen nu när höstvinden blåser in oss. Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Låt dig väl smaka!
|
|
|||
|
|||