|
|||
|
|||
Vilka priser .....
Hej alla ni som nyligen varit på Kreta. Hur är priserna i dagens läge på Kreta ? Har läst olika trådar och någon tycker att det har blivit så dyrt att semestra på Kreta men vet ju inte vad dom jämför med. Så snälla ni som nyligen varit där, kan ni inte ge mig en liten vink om prisläget. Jag ska visserligen inte dit förrän nästa höst, och då är väl priserna kanske inte samma som nu, men tänkte mest på detta med taxi och bussresor rent allmänt. Kan man fortfarande hitta något enkelt matställe runt Rethymnon eller är allt jätteturistiskt där idag? Om man som förstagångsresenär ska till Kreta vart åker man då ? Jag har kollat det mesta och är fortfarande lite tveksam. Läser att det blåser nästan överallt på denna ö, undervattensströmmar m m men så är det kanske på de flesta andra turistmål oxå eller ? Tacksam för lite tips från er alla som varit på ön.
|
|
||||
|
||||
Sv: Vilka priser .....
Vi var på Kreta i Oktober och kan generellt säga att mycket liknar våra priser, billigt i Grekland var det före införandet av Euro.
Äta ute och bli serverad är fortfarande billigare än hos oss. En Middag för två pers med bröd, huvudrätt och en karaff lokat vin kostade ca16-20 Euro.Hade man valt Öl till maten så hade priset varit ungefär det samma.Då en Mithos 0,5 l kostar ca 2.50 euro och karaffen ca 3.50 euro. En flaska vin ca 9 euro. Kan gå att få några euro lägre på vissa ställen. Taxi åkte vi aldrig då vi nyttjade vår hyrbil under vår vecka och som vi betalade 159 euro för hela veckan inkl försäkringar. Bussen mellan Mirtos och Ireapetra såg vi att priset var 1.80 Euro avståndet ca 13 km. Att gå på Supermarket och handla liknar ofta våra priser Nu var vi inte inne på ex Lider och kollade deras priser men såg att många greker handlade här så där är nog priset lite lägre än på Supermarket. Vad gäller Bad i havet så naturligtvis finns det olika stränder där det mer eller mindre blåser och detta påverkar också undervattenströmmarna. Har tidigare bott i Agia Pelagia väster om Heraklion vid 2 tillfällen här var det då aldrig några undervattenströmmar med däremot vid Analipsi öster om Heraklion här var det under vår vecka 2002 badförbud två dagar och varningsflagg ytterligare två dagar på grund av undervattenströmmar. Så såg det ut under våra veckor på underbara Kreta som är som ett eget land i Grekland Hoppas du/ni blev lite klokare och fick några frågetecken uträtade. Hälsningar från Hans och IngMarie i Värmland |
|
|||
|
|||
Jadå och tack tack för allt detta. Vi hade tänkt styra kosan till Rethymnon, eller rättare sagt vi ska bo lite utanför Rethymnon men det blir säkert jättebra. Vi åker med Apollo och deras utbud för Grekland är så jättestort så nog kan man bli lite snurrig !
Senast redigerad av Zanét den 2008-11-15 klockan 18:51. Anledning: För långt citat |
|
|||
|
|||
Glömde fråga, hur var det i Agia Pelagia ? Är väl en ganska liten by ? Vilket hotell bodde ni på ? Apollo har några hotell där oxå, bl a Diana, vet ni kanske något om det, ser mysigt ut där det ligger lite för sig själv. Något annat tips på hotell där kanske ? Jag har varit inne o tittat på AP tidigare oxå men som jag skrev innan så är utbudet så stort så man blir lite snurrig. Finns där affärer och så i Agia P ? Som du skrev så hade ni inte märkt några undervattensströmmar precis när ni var där och det låter ju bara bra.
Senast redigerad av Zanét den 2008-11-15 klockan 18:53. Anledning: För långt citat |
|
||||
|
||||
Jo byn är liten man går över den på en liten stund men är en trevlig by.
Diana ligger lite avsides men vi bodde ännu längre bort eller upp på Perla mar längst upp i byn. Förra gången bodde vi på Perla som ligger närmare bokade själv på nätet. Finns flera Apollo hotell inne i byn och butiker finns det oxså och restauranger finns det så det räcker för både en och en halv vecka utan att äta på samma varje dag. HansL |
|
||||
|
||||
Om du nu absolut ska till Rethymnon, kan jag inte vägleda dig!
Men, på mindre orter äter 2pers lätt för 25 euro och då blir du garanterat mätt. (om du äter grekisk mat). Vin inkluderat! /Kerstin, som har varit rökfri i 10 dagar |
|
||||
|
||||
Heja Kerstin
Uffe |
|
||||
|
||||
Visst är jag bra?!
Du då Uffe, har du nå tankar....? /Kerstin |
|
|||
|
|||
Finns massor med restauranger i Rethymno som har bra priser,,många just borta i Misiriaområdet..Ni kommer inte att ångra Er..
|
|
|||
|
|||
Kalimera!!
Jag tycker att Rethymnon är ett bra val av semesterort.Där finns det mesta.Du har en underbar mycket lång strand, ett otal tavernor och restauranger och det finns många sevärdheter.Efter ett tjugotal semestrar just i Reth.så tror jag mig känna stan ganska väl.Beträffande priser så ligger priserna för mat och dryck relativt högt efter strandpromenaden där de flesta restauranger har utmärkt mat.Ett gott råd.Gå ett hundratal meter upp mot stadskärnan så kan du äta och dricka till mycket lägre priser i en ofta trivsam miljö.Bara ett exempel. I våras gick jag upp till en liten butik och köpte en liter Raki för fem Euro medan en liter i en supermarket efter strandpromenaden kostade 10,50 Euro. Ha nu en riktigt fin semester. OBS! Slå på TV:n kl 15.40 i dag på TV3 så får ni se en trevlig film som heter "MITT STORA FETA GREKISKA BRÖLLOP. Hölsn.aake |
|
|||
|
|||
Låter jättebra. Tackar er alla för era inlägg. Filmen har jag redan sett annars tack för tipset !
Senast redigerad av Zanét den 2008-11-16 klockan 17:43. Anledning: För långt citat |
|
||||
|
||||
Vill du, peppssan, äta riktigt riktigt bra grekisk meze ihop med lokalbefolkningen bör du ta dig till "Sambía" vid busstationen. ( får bli med taxi då från Misiria men det tar nog bara 5-10 min)Trots alla mina år i Rethymno har jag aldrig ätit där förren nu i sommras men det blir deffenitivt fler besök! Supergod mat och bra priser, stora portioner. Bland höjdpunkterna var deras saganaki (å nu blir jag hungrig) , friterad zuccini för att inte tala om den grillade bläckfisken... Ja allt var verkligen toppen där!
Hoppas ditt möte med Rethymno bir lika fint och bestående som mitt! |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Det finns många bra restauranger i Rethymnon. Här är de som vi besökte där. Jag hade fått många fler bra tips. Men man hinner inte så mycket på en vecka. Äter du mezes kommer blir det inte så dyrt. Och det finns massor av goda smårätter att välja på. Jag lovar dig att du blir inte besviken..
//Monica |
|
|