|
||||
|
||||
Julen...........
I Sverige ater alla julbord pa julen.
Vad ar det som ar typisk grekisk julmat ? Nagon som vet ? |
|
|||
|
|||
Sv: Julen...........
Naa er det kalkun for de fleste, julen er blitt 'amerikanisert" her som mange andre steder. Men min kompis Kostas fortalte nylig at da han var liten (han er 38) spiste de - og de andre familiene i nabolaget - svinekjoett etter at fasten var over og julen begynte. Fett svinekjoett var selve julematen da.
|
|
||||
|
||||
Intressant . Skulle inte gissa att grekerna har kalkon pa julen
|
|
||||
|
||||
De grekiska småkakorna melomakarona tror jag många lagar till julen i Grekland.
På mitt julbord har ungsbakade rödbetsklyftor med smulad får eller getost över en given plats. Penslade med grekisk honung och olivolja passar de till både medelhavsmat och svensk julmat. Eva |
|
||||
|
||||
Ohh det later jattegott
|
|
||||
|
||||
Om nägra veckor kan jag berätta vad vi hade på julbordet i grekland,vi ska nämligen ha en gemensam jul med våra grekiska vänner i VounariaSvenskt-finskt-grekiskt kanske man kan säga
|
|
||||
|
||||
Sedan 30 år har jag alltid lammfiol och potatisgratäng på julbordet. Det var syrrans grekiska klasskamraters familj som införde det. De kom ner till oss och hade grekisk mat med sig på julafton 1974. Därefter var traditionen spikad. Senare har det blivit pajer m.m. Skinka och sill hör inte till mina favoriter. På nyår är det kalkon som gäller, problemet är bara att hitta en liten en då jag är ensam.
Uffe |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
//Monica |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Eva L;153265]De grekiska småkakorna melomakarona tror jag många lagar till julen i Grekland.
Dessa kakor är ett måste samt kourabiedes och vkardiopita =valnötkaka. Mat väg är det kalkon som gäller, potatis i ugn, vitkål och morotsallad med citron och olivolja, spenat och ost , lammfärspajer (små) diverse röror, och kokt zuccini med citron, plus en massa andra grönsaker. Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Min önskedröm- om jag vore rik -är att ha en kock som kommer hem och lagar mat så det räcker hela veckan...nationalitet helt oviktig, men att denna utmärkta person ska ha lust och kunskap att laga all den där maten som jag bara läser om i olika sammanhang. Måste nog köpa en lott den här veckan!
|
|
||||
|
||||
Min önskedröm är få tid till att laga alla mina favoriter och njuta av hemlagat nästan varje dag till både lunch och middag. Idag räcker inte alltid tiden till efter arbetsdagar på 8-9 timmar och tid till träning blir det oftast väldigt enkla vardagsmiddagar som omelett, gröt något som värms upp från frysen.
Om jag som pensionär skulle tillbringa några månader i Grekland varje år skulle jag gärna hyra ett litet hus och öppna en servering med några få vackra bord där gästerna skulle serveras mina favoritbakverk som nötrulltårta, persikopaj och saffransskaka. Eva |
|
||||
|
||||
= Láchano salata (λαχανο) - en av mina favoriter på den här årstiden.
Men jag väljer spetskål i stället för vitkål, tunnt skuren - och morötterna river jag grovt - och som du skriver: med citron och en god olivolja (eller varför inte en läcker avokadoolja) då blir det riktigt gott! |
|
||||
|
||||
Eva , jag kommer direkt. (Jag har drabbats av total matlagningsleda , har lagat mat sen jag var tretton -fjorton år.)
I tjejföreningen har vi en driftig och tålmodig medlem som beställer julskinka från Rodos åt oss alla, även falukorv och leverkorv och annat nordeuropeiskt. Sändningen kommer med båt sent på kvällen och vi står på språng i hamnen för att lasta av lådorna så fort det går. Sen vidtar det som kräver mest tålamod: att se till att var och en får det man beställt- ett inte direkt enkelt uppdrag i snålblåsten och folkvimlet. Från barndomens jular kan jag sakna sötosten och kalvsyltan och ris-a-la-maltan... |
|
||||
|
||||
Citat:
Rundkornigt ris måste väl finnas i Grekland också nånstans? Och grädde finns väl också kan jag tänka mig. Goda apelsiner finns det gott om. Så det måste väl gå att fixa till din ris á la malta. Eller har jag helt fel?? Kalvsylta.. jobbigt att göra sylta själv. Men kalvkött finns väl också. Går att göra på fläskkött och kyckling också. Har gjort det själv förr om åren. Men numera är jag lat och köper färdig sylta.. //Monica S |
|
||||
|
||||
Jodå, jodå, allt finns att få. Men det ska vara mammas originalversion, det är alltså inte maten jag saknar utan totalupplevelsen att vara ganska liten och mitt i stöket och spisrosiga mamma och storasyskonen som kom hem med fina paket och snö och hästar och bjällror och en gran som fick stå över natt i lagårn för att snön skulle tina av och extrasängar för syskonbarnen med vindskalla madrasser och jättevarmt kök men iskall fastu och kakor och bullar och finporslinet...
|
|
||||
|
||||
Aha.. då förstår jag. Barndomsminnen..
Ja du.. barndomens jular minns jag också med ett dignande julbord med allehanda rätter, det mesta hemlagat förstås. Julgranen skulle kläs julaftonsmorgonen. Alla klappar läggas under granen. Och på kvällen när pappa mjölkat korna var det dags. Men tomten hann alltid komma innan han kom in.. mycket konstigt.. |
|
|