|
|||
|
|||
Favoriter på Kreta
Vi är två familjer som funderar på att åka till Kreta nästa höst.
Det är 4 barn från åldrarna 12-15 år. vad har ni för favoriterställen på Kreta? det finns så otroligt många ställen på Kreta så det blir svårt att välja. Vi är ju lite begränsade eftersom vi ska åka från Norrland men det verkar finnas rätt många orter ändå. Några av ställen vi kan åka till är Agia marina, Kastelli, Agii Apos, Almyrida/Kalives, Georgioupolis, Kato Stalos/Kalamaki, Kolymbari, Platanias, Rethymnon. Det finns säkert fler resemål också. Det vi är ute efter är inte allt för lugnt men inte heller för livat. Lite liv och rörelse får det gärna vara. Fina badplatser, affärer, lagomt mycket restauranger. Ja lite lagomt av allt. Discotek behöver inte finnas för det är de ej intresserade av. Vad har ni för favoritplatser? |
|
||||
|
||||
Sv: Favoriter på Kreta
Jag slår ju alltid ett slag för Rethymno när tillfälle ges Jag tycker att den staden är Kretas bästa utgångspunkt för semestern! Den stan har allt + en lååååång och fin strand. Mysiga gränder i gamla stan och bra med restauranger, barer och affärer utan att det känns för mycket. Vill man upptäcka ön med bil, eller med lokalbussen för den delen, är det nära över till den fina sydsidan av ön som har massor av härliga stränder och mysiga orter att upptäcka!
Lycka till i val av semesterort |
|
||||
|
||||
Jag måste nog ge Tuvan rätt i det hon föreslår.
Det ligger så mitt i mellan allt. Nära till Iráklion, nära till Xania men ändå inte offside utan lever helt och hållet själv. Lite av småstadskänsla de gånger jag varit där. Lycka till i valet ni är i alla fall på rätt ö. Uffe |
|
|||
|
|||
Tack ska Ni ha!
Det lät som ett mycket bra val! Fler åsikter mottages gärna. |
|
||||
|
||||
Som jag skrev i "Sjunde-klassens-tivoli"-tråden är jag väldigt förtjust i Platanias, just som utgångspunkt för utflykter på västra Kreta, men också för att där finns allt om man bara vill stanna på stället och njuta av sol och bad.
Nu har jag då i och för sig mest varit där off-season, antingen i maj eller september/oktober, det kan säkert vara betydligt livligare under högsäsong. Fast det gäller nog lite varstans, om man inte väljer ett av de verkligt lugna ställena, typ Kolymbari eller Paleochora. |
|
|||
|
|||
Citat:
Vårt hotell var i slutet av agia marina mot hania stan. Där var lite lugnare,men inte för lugnt. Bra strand var det där okså. Vår favorit taverna var Lemonia,där var jättegod mat med hyggliga priser. Från Agia Marina kan man ta buss till Hania stan,det tar ca 20 minuter. Hälsn Lisbeth. |
|
|||
|
|||
Mitt förslag är Georgioupoli av de här som du nämner. G har låååång strand och det är nära till allt. Finns butiker, bra restauranger... Stället är inte för stort inte för litet och ändå är det nära till större städer som Chania och Rethymnon ifall man vill besöka över en dag. Nära finns Kourna Lake där man kan åka omkring med trampbåtar och titta på sjöfåglar och även se en skymt av sköldpaddor. Fina landskap! Skulle kunna tänka mig att G är ett ställe där man kan låta tonåringar gå på egen hand utan att behöva vara orolig. G har lite av varje. G är rätt så mysigt och har en smula av det genuina jämfört med Platanias (Chania). Beror så mycket på vad man vill ha. Läs på lite mera om G i alla fall, det är det värt
Lycka till med väljandet! Ps. Från G är det perfekt att göra utflykter till bl a Frangocastello (som har en suverän strand) och Preveli med sin palmskogskantade å. Vill man besöka akvariet i Hiraklion är det ju en långre bit, men allt beror på vad ni har för intresseområden. Mvh P |
|
|