|
|||
|
|||
Grekiska köttbullar, himmelskt goda
För några år sedan såg jag detta recept i Hemmets Journal.
Jag provade och det har varit en favorit hos oss sedan dess. Jag skriver av allting från HJ: Saftiga spännande och mycket goda, tyckte juryn och tilldelar köttbullarna ett av de sju fjärdeprisen. För att få den riktigt grekiska smaken rekommenderar Marianne klyftpotatis, tzatziki och en sallad med oliver till. Det här behövs: 500 g nötfärs 2 msk ströbröd 1 dl vatten 150 g fetaost 13 % 6 st soltorkade tomater i olja 2 msk färsk hackad bailika 1 1/2 tsk salt 1 krm vitpeppar 1 msk lökpulver 1 ägg Gör så här: 1. Lägg ströbrödet i en skål och häll över vattnet. Låt det stå och svälla ca 10 minuter. 2. Tillsätt färs, salt, peppar, lökpulver, ägg och hackad basilika. 3. Strimla de soltorkade tomaterna och arbeta in dem i färsen. Tillsätt smulad eller finhackad fetaost och rör allt till en smidig smet. 4. Forma ovala köttbullar och stek dem gyllene runt om. Sänk värmen och låt dem eftersteka ca 10 minuter. |
|
||||
|
||||
Sv: Grekiska köttbullar, himmelskt goda
Låter väldigt gottMåste testa efter jul
Riitta |
|
|||
|
|||
Jag gjorde också grekiska köttbullar i går, på lammfärs och med MASSOR av riven vitlök och spiskummin i...sen en hemmagjord tomatsås att värma allt i i morgon kväll då vi firar lillejulafton hos ene sonen..Då dricker vi det goda grekiska rödvinet till som bunkrades för några veckor sen! Ibland känns Grekland närmre!!
Lissi |
|
||||
|
||||
Till vårt julbord är det sonen som gör köttbullarna i år så vi får se om det blir svenskt eller medelhavsinspirerat. Ett bra tips till köttbullarna i recpetet här ovan är att byta ut lökpulvret mot finhackad gul lök. Bättre med riktiga råvaror när det finns.
Eva |
|
|