Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-02, 05:51
solguden solguden är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Förslag om resemål till västra Kreta??

Jag och min flickvän funderar på att åka till Kreta i sommar. Skulle vara väldigt tacksam om ni som har varit där kan tipsa om något bra ställe. Helst västra delen av ön eftersom vi funderar på en kortare tripp till Elafonissi som sägs vara så fantastiskt underbart. En eller flera fina stränder är en viktig sak för oss (fin-, grovkornig eller klappersten spelar dock ingen roll) och gärna fin natur i övrigt. Vi har inga som helst krav på discon o nattklubbar eftersom vi bara vill sola, bada o ta det lugnt. Men mysiga restauranger med god mat är ju ett plus Gärna något romantiskt ställe eftersom det är första gången vi åker tilsammans. Tack på förhand!!
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 09:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Förslag om resemål till västra Kreta??

Jag slår gärna ett slag för Palechora på södra Kreta. Det är en i mitt tycke väldigt trevlig turistort med småskalig turism om man jämför med turistorterna väster om Chania. I byn - och utanför byn - finns ett flertal stränder, både klappersten och sand. Det finns gott om bra och mysiga tavernor. Naturen är fin. Ni kan göra utflykter med båt till fina byar längs med kusten. Som grädde på moset går det båt till Elafonissi varje dag. Kan inte bli bättre.

Paleochora.
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 09:19
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det du skriver om hur ni vill att det ska vara är ju en kort sammafattning av Paleochora. Trevlig resa.
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 10:56
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av solguden Visa inlägg
Helst västra delen av ön eftersom vi funderar på en kortare tripp till Elafonissi som sägs vara så fantastiskt underbart.
Elafonissi är jättefint, men jag vill ändå slå ett slag för Falassarna. Lite längre från Paleochora, men som i mitt tycke är ännu vassare.
Bara så ni inte missar det, när ni är på plats...

Sven
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 11:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Därest ni skulle välja Paleochora, då rekommenderar vi en tredagarstur till Loutro!!

Det tager cirka timmen med kustfärjan från Paleochora. Lugnt, skönt, och sällsamt trivsamt. Byn är liten men vacker. Bra badstrand mitt i byn samt därtill badbåt som kan ta er till "Sweetwater-Beach"

Lite bilder från i höstas.

http://www.sendpix.com/albums/09010203/r7tzmgummp/

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 11:33
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Fina bilder, Arne, Loutro ska läggas på minnet!
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 17:32
solguden solguden är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Okej ni verkar vara ganska överens om att Paleochora är ett bra alternativ. Men är det någon som har nåt att säga om priserna där? Hur är det i förhållande till övriga Kreta och Grekland? Har kollat lite på apollos hemsida och hotellen som finns där verkar vara lite dyrare. Vi är båda studenter så vi måste vara lite sparsamma:P Men annat kanske är billigare så det kanske väger jämt ändå??
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 18:04
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Har aldrig bott genom arrangerad resa utan fixar boende på plats. Det finns stort utbud av boende allt från nya hotell till boende privat. Priserna överlag, äta ute, handla i affär osv. är något lägre än i tex. Chaniaområdet, det är i alla fall vår erfarenhet.
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 18:07
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Jag tror att hotell/pensionat som men hittar genom researrangörerna kan vara dyrare än om man bokar privat hos något mindre pensionat. Du kan säkert få tips från Paleochoraproffs här på forumet, är inte säkert att alla ställen använder sig av internet och då är det bäst att ringa och boka.
Tid på sässong är också avgörande för prisläget, Juli-Augusti stiger priserna. Tyvärr har ju charterbolagen också höjt priserna på flygstolar och det är inte säkert att det blir billigare att resa på egen hand...Dock finns hyffsade priser med tex czech airways tur och retur till herakleion men då hamnar ni ju lite fel om det är till paleochora ni ska...

lycka till
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.