Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-26, 17:33
emma emma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard rhodos vart?

Funderar på en /två rhodosvecka i sommar med familjen då ingen varit där förut. Men Vart??
vuxna, tonåringar och en mormor.. Önskas; fin strand, mysig by/stad med grekisk charm och restauranger, shopping och lite lite party...Älskar Naxos stad så det har vi att jämföra med!
Har Ni något tips på både plats och ev. hotel?
/Emma
Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 19:50
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: rhodos vart?

Fina stränder??... då är det Faliraki, Tsambika eller Kalithea utanför Rhodos stad som gäller. Inne i Rhodos stad finns det 2 stränder. EN blåsig wiNDY BEACH och en relativt lugn ELLI BEACH, fast inget speciell fin strand. Bargatan i Rhodos stad är en rejäl bargata, dottern blev förskräckt av alla jobbiga inkastare......
så ni andra kalemerianer får hjälpa till och tips vart denna familj ska bo. För inte är det inne i Rhodos stad?? Har du provat Kreta??? Där tycker jag är mysigare än Rhodos...
Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 22:33
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hotel Cactus är ett bra hotel med inte så mycket ungdomar o liv om nätterna o då har man antingen windy beach eller elli beach o välja på o det tar två minuter till stranden. Om man bor inne i Rhodos stad så kan man antingen ta bussen eller en taxi ut till Tassos beach som är underbar det är ingen sandstrand men solstolarna står på klippor o ligger man precis i strandkanten så kan man flytta ut solstolen i havet. Vattnet är rent klart så man kan ligga o snorkla o bara simma runt där sen är det ju Kalithea.

Själv var jag på Rhodos för elfte gången o har nu bott fyra ggr på cactus o trivs bra där. Har varit två ggr på Kreta men trivs mycket bättre på Rhodos för det trevligare o mer o se på än Kreta. Så välj Rhodos ni kommer inte att bli missnöjda där. Själv är resan bokad till Rhodos o cactus mitten på augusti nästa år.

Trevlig resa.
Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 23:13
johan™s avatar
johan™ johan™ är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Var du än bor så finns det för respektive nackdelar. På östra sidan kan det bli väldigt hett, men där finns finare stränder och lugnare vatten. På västsidan blåser det mer men har steniga stränder.

Men försök hitta ngt norrut på ön för att undvika känslan att vara helt off och ute i ödebygden. Nöjeslivet är ofta också helt stendött i de flesta områdena förrutom Rhodos stad. Turismen har minskat en hel del så mycket är koncentrerat till staden.

Dessutom, var ni än väljer att bo kommer ni känna behov att se er omkring för att uppleva Rhodos på rätt sätt och det kan även vara kul att besöka Rhodos stad på kvällarna, då är det inte så kul om ni bor för långt söderut. Därför är det bra att bo antingen i Ixia i nordväst, Rhodos stad, Kalithea eller Faliraki i nordost, därifrån är det nära till de flesta aktiviteter, fina stränder eller sevärdheter.

Senast redigerad av johan™ den 2008-10-28 klockan 23:24.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 16:48

TAck för svar! Eftersom ingen varit på Rhodos förut och vi hört gott om denna ö kanske vi testar! Fast Vi alltid föredragit mindre öar tidigare då vi tycker charmen försvinner på typ Kreta och så kanske ääven på Rhodos så lutar det nog åt Rhodos stad i alla fall....Man måste ju våga prova! Catus hotel kanske, eller har någon annat alternativ? Helst ganska lugnt med närhet till både stad och strand...
Emma
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 18:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Helst ganska lugnt med närhet till både stad och strand...
Nu tillhör inte Rhodos mina favoritöar men jag har övernattat där några gånger. Cactus vet jag inte var det ligger men jag har bott på Konsantinos när jag varit där. Ligger perfekt. Nära till både Ellistranden och centrum. Ett med Grekiska mått mätt bra hotell. Ving har haft det i sitt program under många år, så du kan kolla det på deras hemsida.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 19:44
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Anbefaler Annapolis i Rhodos by, nære til det meste, fine romslige leiligheter og trivelig personale. Dessuten har de kjempegod mat i restauranten. Både Apollo og Fritidsresor har det, i hvertfall fra Norge.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 22:14

Cactus ligger precis på spetsen mitt emot aqvuarium o du har nära både till västra stranden o Elli beach. PÅ Elli beach ligger folk som packade siller o du känner din närmaste grannes doft när dom smörjer in sig i solkräm o det är mkt varmt på den stranden. Vill man känna av svalka så skall man ligga på västra stranden där det blåser lite men kan oxå vara helt vindstilla o varmt o då bor man i havet. På spetsen av Rhodos så möts Medelhavet o Egiska havet. När man ligger på västra stranden då badar man i Egiska havet o på Elli beach är det Medelhavet. Jag har bott på olika hotell i Rhodos stad men trivs bäst på Cactus för där är inte mkt mygg o man slipper går i varma gator när man går upp ifrån stranden..

Trevlig resa till Rhodos nästa år själv är resan bokade till augusti o cactus.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 23:30
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

...du badar väl i medelhavet oavsett...Egeiska havet är en DEL av medelhavet....
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 13:33

Egiska havet är sitt hav men möter medelhavet på Rhodos spets. Kan du inte geografi så snälla läs då lite.
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 14:59
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Egiska havet är sitt hav men möter medelhavet på Rhodos spets. Kan du inte geografi så snälla läs då lite.
Moget skrivet Egeiska havet är en del av medelhavet även om jag läser lite till.... Pinsamt

Malin
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 21:34

tack snälla alla för era svar. jAg själv blir lite tveksam över Rhodos överhuvudtaget..nu blir det till att vela igen...ligga som en packad sill är inte vår grej, svenskghetto lika lite, hm...Ska kolla upp byn Stegna.../Emma
Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 08:35
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Tror ikke Rhodos er riktig øy for dere..., da dere ikke finner det dere søker på en og samme plass...
Rhodos kan ikke på noen måte sammenlignes med Naxos hvis dere ønsker noe tilsvarende den øyen...
Men om dere vil prøve noe helt annet så er det mange fine steder på Rhodos også, men der får dere ikke hele "pakka".

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 09:20
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Sitter här och läser om svenskghetto o bargatan på Rhodos. Har kommit hem från Grekland för en vecka sedan efter en 6 veckor lång greklandsresa varav de sista 3 veckorna på Rhodos, och nu var vi där för 32:a gången. Under alla dessa 32 år har vi aldrig besökt bargatan, och naturligtvis finns det svenskar på ön men på vilken ö gör det inte det. Sen när man läser här på Kalimera så är det ju många som vill träffas när de kommer ner till Grekland oavsett var de semestrar. Själv har jag varit på Rhodos som singel, som mamma till tonårsbarn och som mormor med barnbarn och numera reser jag och min andra halva för det mesta bara vi två,men det har alltid funits något för alla. Förut har vi alltid bott i stan med ett par undantag på Sunwing när vi varit tidigt på våren och haft barnen med oss men nu har vi börjat dra oss ut i byarna och tycker det är mysigt. Om man nu inte vill bo i stan så finns det ju fina hotell nära stan både på östra o västra sidan så det är nära för både tonåringarna och mormor att få sina behov tillfredsställda. Vill man inte hyra bil så har ju Rhodos alldeles utmärkta bussförbindelser runt ön, och vi tycker det är ett utmärkt sätt att förflytta sig. Vi har tidigare kört bil och motorcykel runt ön många gånger men nu tycker vi det är ganksa skönt med bussen. Ja Rhodos har så mycket att se och uppleva, och att ön har så många återvändande gäster måste ju också betyda något. Det finns så mycket mer än svenskghetton och bargata.Vi har goda vänner som förfasat sig över alla våra resor dit, så åkte de dit för något år sedan och nu är de fast.
Margaretha
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 09:54
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag är inte speciellt förtjust i Rhodos, men jag har all respekt för dem som älskar ön. Försök i alla fall att undvika Faliraki om det går. Fullt av berusade, rödmosiga engelsmän. Kanske lite överdrivet, men det finns bättre platser. Och i mitt tycke, bättre öar. Rhodos är också utgångspunkten till en rad trevliga öar som Symi, Tilos och Nissyros. Eller kanske till och med Kos. Klart lugnare än Rhodos.
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 14:02
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad

Hej
Håller full o fast med Margareta. Vi har nu bokat vår 31:a resa till Rhodos i augusti 2009. Då skall åter "barnen" med och även barnbarnet. Det är förunderligt att när vi pratade om denna resa så föreslog "barnen" att vi kan väl ta Rhodos och vi blev jätteglada. För dem är det ca 10 år sedan sist men för oss blir det en resa varje år. Om det är mycke svenskar där behöver ju inte betyda att man måste hänga med dem. Gör semestern till din egen och njut av underbara människor och i mitt tycke god mat. Att sedan vädret är bra gör inte saken sämre. Undervattenskällorna gör även att ön är ganska grön trots värmen.
Hälsningar Inger
Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 08:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Varför berättar inte ni som gillar Rhodos lite mer om era erfarenheter etc Det är väl bästa sättet att bemöta den som har en annan åsikt. Inte bara att tala om att den är fel.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 16:19
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej på er alla.
Det har väl framgått ganska tydligt vad jag tycker om Rhodos
Än så länge har jag bara vart på denna ö i grekland, så jag är väl ganska insnöad på detta
Har varit en gång i Ialyssos, och en gång inne i Rhodos stad (åker dit igen till sommaren)
Vi låg på Forum beach när vi var där för 7 år sedan, det var lite lugnare än inne i staden, bra för jag hade båda barnen med o dom var lite mindre då. Nu i somras var jag o dottern inne i Rhodos stad o låg på Annapolis. Nära till allt, hade bara en kort promenad till Gamla stan o deras serveringar o folkliv. Nära till bussar till både faliraki o fjärilsdalen och vart man än skulle. Till sommaren åker jag och sonen(han är 17 år) till Annapolis igen, det var ett bra hotell Längtar som attan nu, hoppas han kommer tycka det är kul att komma dit (även om han åker med morsan)Det jag älskar mest med Rhodos är VÄRMEN. Den kan man ju få vart man än åker kanske någon tänker, men med det jag sett o gjort så åker jag gärna dit igen.
Hoppas ni fått en liten förklaring på varför jag älskar denna Ö
Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 12:47
annahc annahc är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Hej! Jag har varit i Rhodos Stad 3 gånger, nu i sommar blir min fjärde. Jag har iofs bara varit i Rhodos Stad men det är helt underbart där. Där finns något för alla, stor som liten. Det finns två stränder som är väldigt populära, den ena är Windy Beach och den andra Elli Beach. Elli Beach är hur bra som helst, sandstrand klar blått vatten solstolar, det är nästan som en dröm . Det finns många shoppinggator i Rhodos Stad, i Gamla stan är det klart lite dyrare men det är himla mysigt där också.
Party finns det, du har bargatan med disco, puber och sen finns det självklart barer runt om i staden också. Hotell Riviera är verkligen att rekomendera, väldigt trevlig personal i reception, på frukosten och i baren. Man känner sig verkligen välkommen och trygg där. Det finns pool, den är inte så stor men det räcker. Sen har man Windy Beach rakt över gatan, och Elli Beach 3 minuter därifrån. Hotell Carina däremot borde man inte boka, det gjorde jag och min mamma nu först men sedan fick vi reda på att det var jätte dåligt där, otevlig personal och dåliga sängar, ja allmänt smutsigt där. Det är mer ett ungdoms hotell sägs det.
Men jag rekomenderar verkligen Hotell Riviera i Rhodos Stad. Det är underbart där!
Hoppas ni får en fin semester!
/ Anna

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Funderar på en /två rhodosvecka i sommar med familjen då ingen varit där förut. Men Vart??
vuxna, tonåringar och en mormor.. Önskas; fin strand, mysig by/stad med grekisk charm och restauranger, shopping och lite lite party...Älskar Naxos stad så det har vi att jämföra med!
Har Ni något tips på både plats och ev. hotel?
/Emma
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.